هدفمندی یارانه ها اگر درست اجرا می شد، درمان الان رایگان بود
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
شناسه : 533
14
گفتگو : مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با دکتر عزیزی کمیسیون اجتماعی مجلس، سال پر کاری را پشت سر گذاشت و البته سال پرکاری هم دارد؛ ماجرای مرتضوی، مشوق های جمعیتی، فرزندخواندگی، حقوق کارمندان و مستمری بگیران و ...
پ
پ

بودجه بالاخره به مجلس رسید، در بخش اجتماعی، چه اتفاقاتی افتاده است؟
اعتبارات فصل اول یعنی جبران سال گذرشته، با افزایش ۶۰ درصدی مواجه شده است. علاوه بر کارکنان شامل حقوق بازنشستگان کشوری، جانبازان حالت اشتغال و مستمری والدین شهدا هم می شود. یک تفاوتی که این بودجه دارد، حقوق مادران و همسرا شهدا، دربودجه سال ۹۲، از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی پرداخت می شود. همچنین حقوق شاغلان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، کارگران ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده. در صورتی که سال قبل کارکنان ۱۲٫۵ درصد حقوقشان افزایش پیدا کرده بود.
اعتباراتی هم در حوزه رفاه و تامین اجتماعی دیده شده است. در این لایحه، اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی نزدیک به ۳۷۴ هزار میلیارد ریال هست که حدود ۱۹٫۵ درصد از بودجه عمومی کشور را به خودش اختصاص می دهد. این اعتبارات نسبت به قانون بودجه سال ۹۱، حدود ۲۰٫۹ درصد رشد دارد. از کل اعتبارات این حوزه حدود ۶۲ درصد بیمه های اجتماعی و بازنشستگان است. ۹٫۵ درصد به بیمه های درمانی تعلق گرفته، ۱۴٫۳ درصد امور ایثارگران است، حدود ۱۲٫۵ درصد هم به امور حمایتی و توانمندسازی تعلق گرفته. ۱٫۱درصد به امداد و نجات و ۰٫۵ درصد هم به کاهش آسیب های اجتماعی. در این لایحه حدود ۲۱٫۵ درصد اعتبار بیمه های اجتماعی زیاد شده و رشد ۲۰ درصدی بیمه های درمانی است.
اگر بخواهیم اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی بررسی کنیم؛ بیمه های اجتماعی یعنی بازنشستگان و مستمری بگیران، ۲۳۰ هزار میلیارد ریال است. یعنی ۶۲ درصد از کل اعتبارت حوزه را تشکیل می دهد. امور حمایتی ایثارگران ۵۳ هزار میلیارد ریال، امور حمایتی و توانمندسازی ۴۶٫۳ هزار میلیارد ریال است. بیمه های درمانی پایه حدود ۳۵٫۳ هزار میلیارد ریال است.

این ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای حوزه درمان کافی است؟
به هر حال رشد کرده است. قبلا هم کم بوده. اما ۲۰٫۱۴ درصد رشد داشته نسبت به سال ۹۱٫

این بودجه که با همین ترکیب تصویب نمی شود. چه تغییراتی در آن بوجود می آید؟
پیشنهاداتی داریم. براساس قانون مدیریت خدمات کشوری، ضریب ریالی سالیانه کارکنان و مستمری بگیران، در بودجه باید مورد توجه قرار بگیرد. دو پیشنهاد هم برای بازنشستگان دولت داریم، خصوصا فرهنگیان. در اجرای تطبیق قانون مدیریت خدمات کشوری، از سال ۸۶ تاکنون بخش دوم تفاوت را از دوبت طلبکار هستند. میانگین مطالبات بازنشتگان در ۵ سال گذشته هم حدود ۴ میلیون تومان می شود. این بندگان خدا هم جز اقشار آسیب پذیر هستند که با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته اند. اغلب داماد و عروس دارند و بزرگتر فامیل هستند. این ۴ میلیون تومان طلب آنها اگر در ۴-۵ سال گذشته پرداخت می شد، رقم قابل توجهی بود. مثلا آن رقم ۴۰ تا سکه می شد، اما الان سه تا سه که می شود، تازه اگر همه را یک جا پرداخت کنند. الان باید ۵۶ میلیون تومان پرداخت کنند تا جبران بشود. ان موقع می توانستند با این پول جهیزیه تهیه کنند، اما الان نهایتا یه یخچال می شود.
در سال ۹۱ هر ۴-۵ ماه یک بار ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کردند، حتی یک بار ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کردند. طلبشان را اگر همان موقع می گرفتند و اوراق مشارکت می خریدند، سودش می شد ماهی ۲۵۰ هزار تومان. درواقع ظلم شد در حق انها. به همین دلیل طراحی کردیم که در بودجه سال ۹۲، به صورت یکجا پرداخت مطالبات بازنشسته ها را. هرچند که دیر شده. اما پیشنهاد شد که در نیمه نخست سال پرداخت شود.
یک موضوع دیگر برای کارکنان و بازنشسته ها، ضریب حقوقی است. چون به هرحال و با تورمی که هست قدرت خرید کم می شود. چون در طول سال درامد ثابت دارند. ضمن اینکه با توجه به تورم هم افزایش پیدا نمی کند. برای جبران افزایش نرخ تورم، پیش بینی کرده ایم که به صورت خزنده ببریم بالا. به موجب ان، در سال ۹۲ باید به اندازه نرخ تورم افزایش یابد.

یعنی امسال باید ۳۱ درصد افزایش داشته باشد.
۳۰ یا ۳۱ درصد تا جبران این گرانی ها شود. اما در لایحه ای که به مجلس امده، حقوق کارمندان ۲۰ درصد و کارگران ۲۵ درصد افزایش داشته است. امیدواریم دولت پیشنهاد ما را بپذیرد و افزایش حقوق ها را از ابتدای سال ۹۲، ۳۰ درصد درنظر داشته باشد.

 

سال ۹۱ طرحی برای ساماندهی قانون فرزندخواندگی چندبار بررسی و بالا و پایین شد، سرانجامش چه می شود؟
طرح حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی سرپرست ۴۰ سال بازنگری نشده بود، سه سال پیش هم مجلس قصد داشت بررسی کند، اما موفق نشد ان را کامل کند. اما در کمیسیون اجتماعی مصوب کردیم، در صحن علنی هم مصوب شد، شورای نگهبان ۲۱ ایراد حقوقی گرفت، این ایرادات را بررسی کردیم، فرستادیم شورای محترم نگهبان، انشالله مصوب شود. بزرگترین حسن طرح این است که فرزندخواندگی تسهیل می شود. مثل سابق نیست که بگوید حتما باید یک ملکی به نامش بزنید. اگی یک زن و شوهری باشد که مرود تایید باید و تعهد کتبی بدهند، کافیت می کند.

این قانون با این شرایط، بعدها آسیب ندارد؟
بالاخره هرچیزی عوارضی دارد. شما دارو می خوری، عارضه دارد، اما سودش بیشتر از زیانش است. اگر قانون به دقت اجرا شود، عارضه ای ندارد. اما سودش آنقدر زیاد است که بیشتر از ضررش است.

ماجرای فرزندخواندگی دختران مجرد هم در این طرح هست. اجرا می شود؟
من شخصا با این بخش مخالف بودم و امیدوارم حذف شود. چون با این حساب دیگر کسی ازدواج نمی کند. چون ما می خواهیم ازدواج تسهیل پیدا کند و زاد و ولد افزایش داشته باشد.

مجلس قدم مقدماتی برای افزایش جمعیت برداشت و مرخصی زایمان را ۹ ماه کرد، هرچند شورای نگهبان با این قانون مخالفت کرد. مشوق های اساسی چه مصوب می شود؟
رشد جمعیت ما، شیب ملایمی دارد، اگر به همین صورت پیش برود، منفی می شود و این برای مملکت خطرناک است. به همین دلیل مقام معظم رهبری هم به افزایش زاد و ولد و تسهیل ازدواج تاکید داشتند. قطعا مقام معظم رهبری کارشناسانه و هوشمندانه توصیه کردند. اما ما باید شرایط ازدواج را فراهم و تسهیل کنیم. شرایط افزایش زاد و ولد را باید فراهم کنیم. ما متاسفانه نتوانسته ایم به این جوانان وام ازدواج بدهیم. جوانی که بیش از دو سال در نوبت وام ازدواج است و نگرفته، ناامید می شود. مثلا دو سال پیش اگر جوانی ۶ میلیون تومان وام ازدواج داشت، به ۶ زخم می زد، اما الان ۶ میلیون تومان به یک زخم هم نمی خورد.

بانکها گویا بیش از اعتباراتشان وام ازدواج داده اند و بیش از این اعتباری ندارند.
بله، ۱۰۱ درصد اعتباراتشان را وام داده اند. به همین دلیل برای وام ازدواج طرحی پیشنهاد داده ایم که اگر بانک ها ایکس تومان اختصاص داده اند، ما هم ایکس تومان اختصاص بدهیم، بشود دو ایکس تومان تا حداقل مشکل وام ازدواج جوانان حل شود.

اصل موضوع اشتغال و ازدواج است. یعنی باید این مهیا باشد، بعد به افزایش زاد و ولد منجر شود.
بله، اگر برای جوانان امنیت اشتغال را مهیا کنیم که دلشان خوش باشد؛ از این طرح وام ازدوج مشکل داریمف از ان طرف اشتغال را مشکل داریم. ما چه جوری رویمان می شود به جوان بگوییم برو ازدواج کن، افزایش زاد و ولد داشته باش؟ ما باید بسترهای لازم را فراهم بکنیم برای ازدواج و افزایش زاد و ولد، مردم خودشان کار خودشان را می کنند. ولی اگر شرایط را فراهم نکنیم و بگوییم برو ازدواج کن، این کار را نمی کند. بگوییم برو بچه دار شو، نمی کند این کار را. متاسفانه الان سن ازدواج بالا رفته است، برای آقایان تا ۳۵ سال و برای خانم ها ۲۸-۳۰ سال طبیعی و عادی شده است . اما در قدیم جوان از سربازی می آمد، ازدواج می کرد.

بسترهای لازم چگونه فراهم می شود؟ این بسته مشوقی که درحال تصویب است، به کار می آید؟
باید عملیاتی باشد. در اصلاحیه قانونی که در مجلس مصوب شد، ما آن چه که علیه زاد و ولد است را برداشتیم و انچه که مشوق بود را گذاشتیم تا بعدا مشوق های قوی تر بررسی و مصوب شود.

اما شورای نگهبان با این قانون مخالفت کرد.
بودجه و منبع اعتبارش اگر مشخص باشد، شورای نگهبان مخالف نیست. باید منبع اعتباراتش مشخص شود.

 

شما یکی از گزینه های ریاست سازمان نظام پزشکی هستید، به نظر شما نظام پزشکی در دوره گذشته کارایی متاسبی داشت؟ برنامه شما برای سازمان چیست؟ با توجه به اینکه مهمترین تاثیرگذاری نظام پزشکی که تعرفه گذاری بود را از سازمان گرفتند.
نظام پزشکی یکی از بزرگترین و باسوادترین ان.جی.او ها در ایران است. سازمانی است که با روج و جسم انسان سرو کار دارد. اعتبار پزشکان هم به اعتماد مردم است. اما در راس نظام پزشکی باید فردی قرار بگیرد که هم منافع بیمار را در نظر بگیرد و هم منافع پزشک را. کسی باید در راس باشد که حداقل پشت در اتاق قوای سه گانه و وزرا منتظر نماند. نگاه ما هم باید به تعرفه ها واقعی باشد، نه اینکه تفاوت تعرفه دولتی و خصوصی ۱۰ برابر باشد. خب همین به پدیده زیرمیزی منجر می شود. تعرفه باید واقعی باشد، اما بیمه ها حمایت کنند. در کشورهای دیگر مردم نهایتا ۳۰ درصد هزینه های درمانی را می دهند، در ایران ۶۴ تا ۷۰ درصد. تعرفه ها اگر واقعی باشد، فرقی نمی کند که دولت مشخص کند یا نظام پزشکی. اما اگر تعرفه گذاری دست نظام پزشکی باشد، بهتر است.

به چه دلیل؟
چون آنها نرخ را واقعی تر می گذارند. وقتی نرخ دست آنها نباشد، یک نفر دیگر که اصلا نمی داند پزشکی چیست برایشان تعرفه را بگذارد، معلوم است که اختلافات بوجود می آید، زیرمیزی رشد پیدا می کند، مردم هم ناراضی می شوند.

شورای عالی بیمه تعرفه می گذارد، این افزایش تعرفه های امسال مناسب نیست؟
شورای عالی بیمه، منافع خودش را در نظر می گیرد. وقتی منافع خودش را در نظر می گیرد، همه ناراضی می شوند. من معتقدم باید تعرفه ها واقعی شود، حالا هر کسی می خواهد تعرفه بگذارد.

تعرفه ها واقعی شود، یعنی زیادتر شود. با توجه به این سیستم بیمه، فشار به مردم بیشتر می شود.
دولت باید حمایت کند. اگر همین هدفمندی یارانه ها درست مدیریت و اجرا می شد، درمان ما رایگان از آب در می آمد. همین پزشک خانواده اگر درست اجرا شود، نهایتا ۳۰ درصد هزینه را بیمار پرداخت می کند. اگر درست اجرا شود، این همه دعوا و سر وصدا نخواهیم داشت.

اما این برنامه ها هیچ کدام درست اجرا نشده است که انتظار نتیجه مطلوب داشته باشیم. از طرفی شما می گویید در بودجه سال ۹۲، فقط ۳۵۰۰ میلیارد تومان به بیمه های درمانی اختصاص داده شده. یعنی نهایتا یک چهارم بودجه وزارت بهداشت. چگونه با این محاسبات تعرفه ها واقعی می شود.
سال ۹۱، ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه های درمانی بوده، ۱۵ هزار میلیارد تومان را دولت پرداخت کرده است. ۲۵ هزار میلیارد تومان را مردم داده اند. اگر در این شرایط تورم، دراین اوضاع بخصوص انهایی که حقوق ثابت دارند، اگر به مشکلی بخورند، به خط فقر می رسند. ما در نظر داریم و با وزیر بهداشت هم صحبت کردیم که اگر می شود سرطانی ها و بیماران خاص، همه جز بیمه قرار بگیرند.

برنامه شما برای نظام پزشکی چیست؟
من خودم نمی خواستم، دوستان اصرار کردند، من قبول کردم که بیایم و وارد شوم. نظام پزشکی جایگاه مناسبی ندارد متاسفانه، در سال ۹۱ دولت باید ۸ میلیارد تومان به نظام پزشکی پرداخت می کرد، فقط ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده. نامه نوشتیم، قول گرفتیم این پول را بدهند. کسی که در آن راس قرار می گیرد باید هم تعامل داشته باشد، هم بتواند خوب دفاع کند. بعد هم عدالت را رعایت کند. به هر حال ما در ۱۸۰ شهر انتخابات نظام پزشکی برگزار می شود. تمام نظام پزشکی تهران نیست که. من معتقدم هر کس در راس نظام پزشکی قرار می گیرد باید اولا توان این را داشته باشد که از رییس جمهور و وزیر سوال کند. تعامل داشته باشد، پشت در اتاق انها منتظر نماند، بتواند حق پزشکان و بیمار را بگیرد. از همه مهمتر تعرفه ها .اقعی شود که به مردم و پزشکان ظلم نشود. در جامعه پزشکی، عده قلیلی هستند که وضعشان خوب است، همه مردم فکر می کنند پزشکان ثروتمند هستند. ما ۸۰ هزارتا پزشک عمومی داریم که خیلی از آنها بیکارند، خیلی از انها در روستا با حقوق ۸۰۰ هزار تومان کار می کنند. واقعا این ظلم نیست. بعد می گوید مغزهای ما فرار می کنند.

شما یکی از طرفداران سفت و سخت آقای مرتضوی بودید و مصاحبه های زیادی در حمایت از او داشتید، چرا از ریاست او در تامین اجتماعی حمایت کردید؟ فکر می کردید که فرد دیگری نمی تواند برای تامین اجتماعی کار کند؟
گفتم با ارتباطاتی که دارد، می تواند کارهای خوبی برای تامین اجتماعی بکند. الان هم کارهای خیلی خوبی کرده است برای تامین اجتماعی. برو از انها بپرس ببین همه راضی اند.

اگر شما به جای آقای مرتضوی رییس تامین اجتماعی می شدید، نمی توانستید ۳۵ هزار میلیارد تومان طلب تامین اجتماعی را از دولت بگیرید؟
این ۳۵ هزار میلیارد تومان شده عین همان ۴ میلیون تومان بازنشسته ها. با ۳۵ هزار میلیارد تومان قبلا چه کاری می شد کرد، حالا چه کاری. این پول را هم همه دولت های گذشته نداده اند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.