سخنرانى دکتر عزیزى رئیس کمیسیون اجتماعى مجلس شوراى اسلامى در کنگره جمعیت و توسعه انسانى در جمع نمایندگان مجالس آسیا
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
شناسه : 3169
20
دکترعزیزى رئیس کمیسیون اجتماعى مجلس شوراى اسلامى و رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در کنگره جمعیت و توسعه انسانی قاره آسیا که در سریلانکا در حال برگزاری است، سخنرانی کردند. متن این سخنرانی به شرح زیر است:
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس، خانم‌ها و آقایان

بسیار خوشوقتم که در این جایگاه رفیع حامل بهترین و صمیمانه‌ترین سلام‌ها، و پیام صلح و دوستی از طرف دولت و مردمی هستم که دارای یکی از کهن‌ترین تمدن‌های آسیایی هستند. کشفیات جدید نشان‌داده که ایران تمدنی ۵۴۰۰ ساله را در خود داراست و من به‌خود‌می‌بالم که از کشوری می‌آیم که در دامان خود مشعل‌دارانی را در عرصۀ علم‌و‌حکمت، شعر‌و‌ادب، و معماری و فرهنگ به جامعۀ جهانی معرفی‌کرده‌است.

جمهوری اسلامی ایران این نکته را که امنیت و رفاه یک موضوع بین‌المللی است درک‌نموده و بر‌همین‌اساس همواره خود را صادر‌کنندۀ صلح و دوستی دانسته و عضویت فعال در #AFPPD را از عوامل مهم این موضوع می‌داند.

کمیتۀ ملی جمعیت و توسعه همه‌ساله گزارش کار خود را به فراکسیون جمعیت و توسعۀ مجلس شورای اسلامی ایران ارائه‌می‌دهد. خوشحالم با نگاهی به گذشته به‌اطلاع‌برسانم که با بهره‌گیری از روح قانون اساسیِ #جمهوری_اسلامی_ایران توانسته‌ایم قوانین و لوایحی را درراستای جمعیت و توسعۀ پایدار تصویب و ‌اجرا کنیم که با اهداف و مأموریت‌های این انجمن همخوانی نسبتاً بالایی دارد؛ در ذیل برخی از این دستاوردها به‌اختصار ارائه‌می‌شود:

✅دستاورد اول:

ما تلاش‌ها و فعالیت‌هایی برای کاهش خشونت علیه زنان داشته‌ایم. که از‌آن‌جمله می‌توان به ایجاد «خانه‌های امن و سلامت» برای دخترانِ درمعرضِ‌آسیب اشاره‌کرد. این خانه‌ها خدمات اجتماعی، پزشکی و آموزشی ارائه‌می‌دهند. ۳۱ مرکز دولتی و ۸ مرکز غیر‌دولتی برای ارائۀ خدماتِ رایگان داریم. همچنین ۲۵ مرکز بازپروری/توانبخشیِ ۲۴‌ساعته داریم که خدمات رایگان ارائه‌می‌دهند. به‌علاوه ۳۶ مرکز دولتی و ۴۵ مرکز غیردولتی برای حمایت زنانِ در‌معرضِ‌خشونت داریم.

✅دستاورد دوم:

مراکزی برای ساماندهی و ارتقاء سلامت کودکانِ کار ایجاد‌کرده‌ایم و در این حوزه، ۳۶ مرکز دولتی و ۴۵ مرکز غیر‌دولتی برای ارائۀ خدمات روان‌شناختی، اجتماعی و آموزشی داریم.

✅ دستاورد سوم:

مداخلات در خصوص ۳۳۶۲ مورد سالمندآزاری که توسط اورژانس اجتماعی با شماره‌تلفن ۱۲۳ گزارش‌شده، صورت‌گرفته‌است. ایران همچنین درخصوص ارائۀ خدمات جامعه‌محور برای ارتقاء سلامت تجارب و انتقالِ دانش خوبی داشته‌است. در‌حالِ‌حاضر شاخصِ «امید به ‌زندگی« زنان به ۷۶ سال و مردان به ۷۴ سال رسیده‌است.

این دستاوردها متعلق به کشوری است که با‌وجود بحران‌های منطقه‌ای از ضریب امنیتی بالایی برخوردار‌بوده و با پیام #صلح_و_دوستی، عدالت و ‌برابری، و همچنین محو آثار و پیامدهای هرگونه فقر و خشونت آمادۀ هرگونه کمک و همکاری برای استقرار توسعۀ پایدار می‌باشد.

و سخنام را با انبوهی از تأسف و تأثر و غمی که بر قلبم سنگینی‌می‌کند به‌پایان‌می‌برم؛ لطفاً توجه‌کنید و به سؤالات من پاسخی قانع‌کننده بدهید:

من چگونه می‌توانم از محو هرگونه خشونت علیه کودکان سخن‌بگویم و شکنجۀ نظامیِ #میانماری بر بدن عریان کودکان ۴‌سالۀ #روهینگیایی را نادیده‌بگیرم‌؟

من چگونه انگشت تأسف به‌دندان‌نگیرم از برندگان صلح نوبل که از مقابل کشتار زنان، مردان و کودکان هم‌وطن خود بی‌تفاوت‌تر از دیگران می‌گذرند آن‌هم صرفاً به‌خاطر اینکه دین و مذهبی متفاوت دارند؟

به‌راستی به این نکته اندیشیده‌ایم که درنهایت سرنوشت نامعلومِ قریب به ۴۰۰۰۰۰ نفر پناهجوی روهینگیایی چه‌خواهد‌شد؟

آیا این انجمنِ وزین و بین‌المللی برای طرح‌های آیندۀ خود جایی هم برای این فاجعۀ شرم‌بارِ تاریخ در‌نظر‌گرفته‌است؟

۱۵ مهر ٩۶؛ سریلانکا، کلمبو؛

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.