قدردانی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از حرکت به سوی شفافیت و اطمینان‌سازی در آموزش‌وپرورش
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
شناسه : 3294
22
دکتر عزیزی : رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در برنامه میهمان آشنای استودیو الفبا انتخابات نمایندگان معلمان در هیات امنا صندوق ذخیره و فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را برنامه های خوبی در راستای شفافیت و اطمینان‌سازی در آموزش و پرورش دانست.
پ
پ

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، سومین برنامه میهمان آشنا در استودیو الفبا برگزار شد که میهمان این برنامه عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بود.

وی در این نشست گفت: شش سال است نماینده مجلس هستم و اولین بار است چنین فضایی را در آموزش‌وپرورش می‌بینم، این استودیو حس پاسخگویی و پرسش‌گری ایجاد می‌کند. اینجا متعلق به همه معلمین و مسئولین است تا بیایند و پرسش کنند یا پاسخ بدهند.

عزیزی در ادامه با اشاره به جامعه معلمان کشور گفت: معلمان ما در فضای فعلی جامعه مظلوم واقع شده اند، اگر معلم های ما قوی باشند و از آنها حمایت شود بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.  تعلیم و تربیت درست دانش آموزان، خود عاملی مهم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است. برای این منظور لازم است شان معلمان حفظ شود اما متاسفانه شأن معلم های ما در حرف خیلی زیاد حفظ می شود اما در عمل بسیار کم توجه می شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جامعه ما نیاز به تمرین دموکراسی دارد و در فضاهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش که افراد از کودکی وارد آن می شوند، این تمرین دموکراسی ضرورت دارد. افراد دوران طلایی سن خود را در آموزش وپرورش و مدرسه می گذارنند و این بهترین مقطع زمانی است تا بتوانیم دموکراسی را  به آنها بیاموزیم. تمرین دموکراسی می تواند از طریق شوراهای دانش آموزی و همین طور انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان انجام گیرد و این قبیل فعالیت ها، دموکراسی را  بین دانش آ‌موزان و هم چنین معلمان بسط می دهد. می‌توان  رؤسای مناطق آموزشی را از طریق مدیران، معلمان یا حتی مشارکت انجمن های اولیای مدارس انتخاب کرد. شأن معلمان و آموزش وپرورش بالاتر از آن است تا سیاسیون برای آنها مدیر مدرسه یا رئیس اداره آموزش وپرورش انتخاب کنند.

دو خبر خوب

عزیزی درباره دو خبر خوبی که وزیر آموزش‌و‌پرورش در جلسه امروز دادند گفت: اولین خبر، ایجاد سامانه‌ای برای انتخاب مدیران مدارس بر اساس شایستگی های آنان بود که قرار است تا معلمان در این سامانه ثبت نام و افراد با بیشترین امتیاز به عنوان مدیر انتخاب شوند، که باعث انتخاب مدیران شایسته و توانمند در مدارس می شود. خبر خوب دیگر، انتخاب دو نماینده از طرف معلمان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است که معلمان از طریق یک انتخابات این نمایندگان را انتخاب می کنند. این کار باعث افزایش مشارکت و شفافیت در این صندوق می شود.

تأمین بودجه درجهت کاهش آسیب های اجتماعی در وزارت آموزش و پرورش

وی درباره کاهش آسیب های اجتماعی گفت: از سال ۱۳۹۴ با حساسیت مقام معظم رهبری برای کاهش آسیب های اجتماعی، کمیسیونی به ریاست مقام معظم رهبری و رؤسای قوا تشکیل می شود که از جمله وزیر آموزش وپرورش و من در آن کمیسیون حضور داریم. در این جلسات رؤسای قوا باید به مقام معظم رهبری پاسخ گو باشند و مقام معظم رهبری پیگیری کاهش آسیب ها از طریق روسای قوا و سایر اعضا هستند. همچنین برای اولین بار در سال ۹۷، ۳۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه کشور برای کاهش آسیب های اجتماعی گنجانده شد و سازمان اجتماعی به ریاست رئیس‌جمهوری و دبیری وزارت کشور تشکیل شده و ما هم در مجلس از این سازمان گزارش می‌خواهیم. وزارت آموزش وپرورش می تواند مطابق برنامه‌هایی که می‌آورد ، از این ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه در جهت کاهش آسیب های اجتماعی کسب کند.

آموزش و پرورش با قانونمندکردن انتخاب مدیران، راه دخالت را ببندد

وی در پاسخ به پرسشی در باره فشارهایی که از طرف برخی نمایندگان به وزارت آموزش وپرورش وارد می شود تا برخی مدیران از طرف آنان تعیین شود، گفت: در این زمینه آموزش وپرورش مقصر است و به دلیل نبودن شیوه های مشخص و اجرایی برای انتخاب مدیران مدارس و مناطق این فضا باز می‌شود که برخی فشارهایی برای منصوب کردن افراد نزدیک به خود وارد کنند. لازم است  آموزش وپرورش انتخاب مدیران را با قانون مندکردن وشفافیت به گونه‌ای تنظیم کند که راه برای این فشارها بسته شود.

قانون را نمی توان یک شبه تغییر داد

وی درباره ارسال لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری از طرف دولت به مجلس گفت: یک قانون را یک‌شبه نمی توان تغییر دارد و عوارض و مسایل و مشکلات آن را ندید، تغییرات باید تدریجی باشد. اینکه پاداش‌های پایان خدمت به ناگاه کاهش یابد و یا سابقه فرهنگیان در دوران تحصیل محاسبه نشود، موافق نیستم. کمیسیون اصلی قانون مدیریت خدمات کشوری کمیسیون اجتماعی مجلس هست و من به  عنوان رئیس کمیسیون  مخالف تغییر یک‌شبه قانون هستم.

عزیزی درباره قانون مدیریت خدمات کشوری افزود: این قانون  در زمان خودش خیلی خوب بود، اما اکنون این قانون عین بی‌عدالتی شده و در آن باید تجدید نظر صورت گیرد.

۲ بهمن ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.