یارانه‌ای که اولویت دولت نیست
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
شناسه : 4997
32
براساس اطلاعاتی که از مراکز خصوصی بهزیستی سراسر ایران دریافت شده، می‌توان صحت این خبر را که یارانه‌های این مراکز حدود سه ماه است پرداخت نشده، ‌ تائید کرد. مشخص است این مراکز آنقدر از لحاظ مالی قدرت ندارند که بتوانند بدون این یارانه‌ها به حیات خود ادامه بدهند.
پ
پ

رئیس بهزیستی کشور نیز دراین باره به مجلس گفته‌‌،مشکل این است خزانه پولی ندارد که به سازمان بهزیستی بدهد. کمیسیون اجتماعی مجلس برای این کار از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه تلاش میکند تا با فشار به خزانه این کار صورت بگیرد. به نظر میرسد مشکل در این میان به اولویتهای خزانه دولت بر میگردد و حالا با پرداخت حقوق بهمن و عیدی بازنشستگان کشوری و البته پرداخت یارانهها، نوبت به این مراکز میرسد.

لازم به یادآوری است که هزینه نگهداری از فرد دارای معلولیت خیلی بالاست. این هزینه در ماه شاید به رقم دو میلیون تومان هم برسد. این در حالی است که سازمان بهزیستی نصف این مبلغ را هم پرداخت نمیکند. البته این پرداختها هم براساس قرارداد است. یعنی پرداخت یارانه از سوی سازمان بهزیستی به مراکز خصوصی نگهداری از معلولان هم در بهترین شرایط حدود ۶۰۰ هزار تومان است که این رقم شامل نیمی از هزینههای نگهداری از این افراد هم نمیشود همین مقدار هم وقتی با تاخیری سه ماهه رو به رو میشود، این مراکز دچار آسیب میشوند.

مراکز خصوصی نگهداری از معلولان به نوعی کمک بسیار بزرگی از سوی مردم است. چون اگر این بخش نبود، سازمان بهزیستی باید از این افراد نگهداری میکرد و این بار را به دوش میکشید. به این مفهوم ؛ حالا که بخش خصوصی آمده و بخش قابل توجهی از نگهداری افراد معلول را به عهده گرفته است، باید به این بخش کمک کرد نه اینکه همین اعتبار اندک پرداختی به آنها هم با مشکلاتی از قبیل تاخیر در پرداختها و… رو به رو شود.

این روند اگر ادامه یابد، بخش خصوصی آنقدر دلسرد میشود که ترجیح خواهد داد این کار را واگذار کند. بسیاری از این مراکز در مواجهه با خانوادههای معلولین تهدیدی غیرمستقیم کردهاند که با تاخیر در پرداخت یارانهها این مراکز تعطیل خواهند شد، هر چند احتمال این کار وجود دارد، اما مسئولان باید این موارد را جدی بگیرند و پرداخت یارانه را به این مراکز در اولویت قرار بدهند،چراکه اگر بخش خصوصی در این موارد دلسرد شود، دودش به چشم دولت نیز خواهد رفت.

دکتر عبدالرضا عزیزی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.