سیاست زدایی؛ خواست جامعه پزشکی از سازمان نظام پزشکی
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
شناسه : 4985
26
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تکریم و ارتقاء جایگاه و منزلت اجتماعی پزشکان را نخستین الویت و نیاز امروزه جامعه پزشکی خواند و گفت: اولین انتظاری که پزشکان و جامعه پزشکی از سازمان نظام پزشکی دارند این است که از نظام پزشکی سیاست زدایی صورت گیرد.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان، در یادداشتی به مهم ترین اولویت‌های سازمان نظام پزشکی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

سازمان نظام پزشکی در طول سالیان متمادی به دلیل اثرات عوامل مداخله‌گر متعدد فرا سازمانی با فراز و نشیب‌ها  و چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است و این سناریو حتی در سال‌های پیش از انقلاب نیز صدق می‌‌کرده است.

 نگاهی به تاریخچه عملکرد سازمان نظام پزشکی موید آن است که با وجود قدمت قابل توجه این سازمان و با وجود شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های بی‌شمار جامعه پزشکی به دلیل نبود انسجام، اراده و اقتدار همه‌جانبه و کافی صنفی، قادر به نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری جدی در عرصه سیاست‌گذاری سلامت از جمله دخالت کارا در طراحی اسناد بالادستی سلامت نبوده‌ است.

در سال‌های اخیر نابسامانی اقتصاد پزشکی، دریافت غیرعادلانه یارانه از گروه پزشکی، ناکارآمدی بیمه‌ها، اعمال محدویت‌ها، وجود ضوابط دست‌وپا گیر و بوروکراتیک، وجود خدشه و اختلال ارزش‌گذاری خدمات، عدم تبیین جایگاه واقعی بخش خصوصی در نظام سلامت، هم‌پوشانی و عدم شفافیت‌ گروه‌های مختلف پزشکی در کنار مناسبات ناهمگون بین این گروه‌ها، فاصله گرفتن از مبانی واقعی، علمی، مستند و کارشناسانه در حل مشکلات پزشکی کشور، کارشکنی‌ها و بحران‌سازی‌های دستگاه‌‌‌های اجرایی، نبود برنامه‌های درازمدت استراتژیک از مواردی است که موجب خدشه‌ جدی و عدم کارآمدی لازم سازمان نظام پزشکی در سال‌های اخیر شده است.جامعه پزشکی کشور با بیش از ۲۲۰هزار نفر عضو در یازده گروه حرفه ایی یکی از بزرگترین صنوف کشور هستند که اعضای آن از نخبگان وفرهیختگان کشور می باشند که تمشیت امور حوزه سلامت را بعهده دارند .

 آنها انتظار دارند که سازمان درتعامل با مدیریت نظام اداری کشور از بار مشکلات این صنف بکاهد که در ادامه به برخی از این انتظارات اشاره می شود : اولین انتظاری که پزشکان و جامعه پزشکی از سازمان نظام پزشکی دارند این است که از نظام پزشکی سیاست زدایی صورت گیرد و این سازمان به وظایف صنفی خود در راستای ارتقای سلامت جامعه و حمایت از حقوق مردم و پزشکان بپردازد .  بنابراین صنفی عمل کردن و وارد نشدن به مسایل سیاسی باید به عنوان مهم‌ترین مشخصه سازمان نظام پزشکی مدنظر قرار گیرد تا به این طریق مطالبات جامعه پزشکی به عنوان حقوق واقعی و مسلم آنها پیگیری و محقق شود.

تکریم و ارتقاء جایگاه و منزلت اجتماعی پزشکان، نخستین الویت و نیاز امروزه جامعه پزشکی است. بی­تردید مخدوش کردن این جایگاه ضربات جبران ناپذیری بر پیکره نظام سلامت وارد آورده و تنزل منزلت و شأن پزشکان، صف­بندی کاذب تقابل اقشار مختلف جامعه پزشکی و مردم، رسانه­ای کردن مسائل غیر ضروری و غیرواقعی جامعه پزشکی به جز گسستن رشته اعتماد مردم عزیز پی­آمد دیگری نخواهد داشت؛ بدیهی است حفظ و تکریم این جایگاه در مرحله اول وظیفه آحاد پزشکان جامعه است.

 مسوولان و مدیران سازمان را خانه خودشان بدانند و زمانی که برای حل مشکل به سازمان مراجعه می کنند با درهای  بسته روبرو نشوند. یعنی مسوولین و مدیران سازمان سمت مدیریتی در جای دیگری نداشته باشند . متاسفانه شاهد هستیم  که افراد شاغل به دلیل اینکه  فرصت کافی نداشتند، مجبور شدند برای خودشان جانشینانی تعیین کنند، در نتیجه وقتی پزشکی به سازمان نظام پزشکی مراجعه می کند با در بسته روبرو می شود و مجبور است در انتظار ملاقات باشد .

 سازمان نظام پزشکی از نظر قانونی یک سازمان مشورتی است و نه یک سازمان قانونگذار،انتظار می رود،  نظام پزشکی در مجلس شورای اسلامی یا در کمیسیون های مرتبط با امور پزشکی و سلامت جامعه نظر کارشناسی خود را ارائه کند . یعنی انتظار می رود ، سازمان نظام پزشکی از سازمان مشورتی به سازمان قانون گذار در حوزه پزشکی و سلامت تبدیل شود.  مشکلات جامعه پزشکی را رصد و رفع نماید.

سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه های پزشکی دخالت مستقیم داشته باشد. بهر‌ه‌وری از پتانسیل‌های جامعه پزشکی به شکل سیستماتیک و تشکیلاتی جهت مقابله با کارشکنی‌ها و بحران‌سازی‌ها دستگاه‌های فراسازمانی به منظور به روز کردن علم پزشکان و اعضای سازمان از روش های نوین ( غیر از بازآموزی و ارائه سخنرانی ) و حتی کارگاه های عملی استفاده کنند.

امکانات و دوره ها در تهران خلاصه نشود و برای همه پزشکان در دسترس باشد . جایگاه اجتماعی پزشکان در جامعه به ویژه پزشکان عمومی احیا شود. نقش فعالی در اجرای پزشک خانواده به عهده بگیرد . از پزشکان در مقابل سازمان‌های بیمه‌گر حمایت شود. ( تاخیر در پرداخت های بیمه ، ایرادهای غیر منطقی به نسخه ها ، تعیین سقف بیمار برای هر پزشک و….) فراهم کردن امکانات رفاهی متناسب با شان جامعه پزشکی  و اطلاع رسانی به موقع در خصوص  خدمات و امکانات سازمان برای اعضا اطلاع‌رسانی درباره داروهای مورد تعهد بیمه شفاف سازی در درآمد و مصارف سازمان هدایت هزینه های درمان از دوش مردم به سازمان های بیمه گر اتخاذ تصمیمات جامعه نگر و صنف نگر  موضوع اخد مالیات از پزشکان، بخصوص پزشکان عمومی  یکی دیگر از درگیری ها ونگرانی های جامعه پزشکان است که معتقدند اخذ مالیات از آنها اصولی ومنطقی نیست چراکه آنها یکبار دربیمارستانها مالیات درآمدخود را می پردازند و دیگر نباید از درآمد مطب رقمی را پرداخت کنند وازطرف دیگر پزشکان معتقدند سازمان نتوانسته مانند مجمع امورصنفی دیگر مشاغل در تعامل با وزارت دارایی نسبت به همسان سازی وتعدیل در نرخ مالیات آنها اقدام عملی موثری بنماید.

توجه به مشکلات معیشتی اعضای جوان‌تر جامعه پزشکی.  توجه به ‌مشکلات پزشکان در رابطه با نحوه اجرا و کیفیت طرح نیروی انسانی حذف بهره‌گیری از منابع ایجاد شده از محل پرداخت حق عضویت همکاران در جهت ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و فوق برنامه ‌حذف بروکراسی‌ها و تشریفات زائد در امور اداری سازمان با بهره‌گیری از روش‌های مدرن الکترونیکی نزدیک به سه چهارم (۷۵%) از جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می دهند؛ ولی متاسفانه در سطوح بالای مراجع تصمیم‌سازی و تصمیمگیری نقش پررنگی ندارند./

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.