پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار روستاییان و عشایر قرار میگیرد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
شناسه : 3067
10
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تصمیم گرفته ایم پنج هزار میلیارد تومان در اختیار روستاییان و عشایر بگذاریم تا وام بگیرند.
پ
پ

برنامه “صبح و گفت و گو” رادیو گفت و گو با موضوع روز تعاون ، با حضور دکتر عبدالرضا عزیزی ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و مهندس حسین صفایی مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و معاون وزیر جهاد کشاورزی به روی آنتن رفت.

مهندس حسین صفایی با بیان اینکه فضای تعاونی های کشاورزی و روستایی با تعاونی های دیگر تفاوت هایی دارد، عنوان کرد: از جمله این تفاوت ها نوع تعاونی هایی است که در عرصه کشاورزی و روستایی تاسیس شده، این تعاونی ها با قدمتی بیشتر هستند و اولین فرصت های اقتصادی و اجتماعی تعاونی های شکل گرفته دربخش کشاورزی و روستایی کشور است.

وی به پیشینه تاسیس تعاونی روستایی اشاره کرد و بیان داشت: سازمان مرکزی تعاونی روستایی در سال ۱۳۴۲ تاسیس شده تا با استفاد از قانون تعاون ساختارهای مورد نیاز و مناسب برای توسعه کشاورزی کشور را ایجاد کند و این ساختار را تقویت و پشتیبانی کند.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر اینکه در سازمان مرکزی تعاون روستایی اصرار بر افزایش تعداد تعاونی ها نداریم، در عین حال گفت: مگر اینکه اقتضائات جدید در بخش کشاوری پیش بیاید به عنوان مثال در گذشته که تعاونی های کشاورزی و روستایی شکل گرفته، موضوعی به نام گیاهان دارویی را نداشته ایم و اینکه نیاز باشد که برای توسعه گیاهان دارویی در حوزه کشت، بازاریابی و فرآروی گیاهان دارویی ساختار سازی کنیم.

ما این نیاز را در قالب نهاد تعاون برآورده می کنیم و ساختارهای مناسبش را ایجاد می کنیم.

وی به قانون اعتباری اسنادی لازم الاجرا اشاره کرد و اظهار داشت: این اوراق قانونی جاری است و تعاونی ها و اعضای تعاونی ها می توانند از منابع مالی که در اختیار شرکت تعاونی است با سهل ترین شیوه استفاده کنند و اگر امکان پرداخت توسط اعضا فراهم نشد، قانون اجازه داده برگه ای که بر اساس آن کشاورز منابعی را در یافت کرده، به اجرا بگذارند و مطالبات تعاونی را وصول کنند.

صفایی با اشاره به وظیفه دیگر تعاونی ها یعنی تامین منابع مالی مورد نیاز کشاورزان، متذکر شد: در سال های گذشته به این کارکرد آسیب وارد شده که مهمترین آسیب، بی نظمی است که واحدهای مالی و اعتباری متعدد و متفرق شکل گرفته و منابع مالی را به سمتی برده که نامطمئن هستند و به همین نسبت واحدهای توانمندی مالی تعاونی برای اینکه بتوانند تامین مالی اعضایشان را داشته باشند، تحلیل رفته است.

در ادامه دکتر عبدالرضا عزیزی با یادآوری اینکه از دهه پنجاه تعاونی های روستایی امیدی برای روستاییان بوده است، گفت: در گذشته تعاونی ها بدون گرفتن ضامن به روستاییان کمک می کردند و در واقع تکیه گاهی برای روستاییان بودند.

وی بیان داشت: دهه شصت اوج موفقیت تعاونی ها بود چون بسیاری از اقلام مهم و مصرفی استراتژیک را به صورت کوپنی شرکت های تعاونی می دادند ولی به مرور زمان راندمان شرکت های تعاونی وضعیت شان نامناسب شد و بعضی از این شرکت ها تعطیل شدند و الان زیر ۵۰ درصد فعال هستند و آنهایی هم که فعال هستند راندمان خوبی ندارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه شرکت های تعاونی روستایی پتانسیل خوبی دارند، افزود: تعاونی های کوچک می توانند به عنوان خط مقدم با روستایی ها ارتباط داشته باشند و تعاونی های بزرگ به صورت حوزه ای فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: ما تصمیم گرفته ایم پنج هزار میلیارد تومان در اختیار روستاییان و عشایر بگذاریم تا وام بردارند. الان اعتماد کمی بین مردم وجود دارد و ما می توانیم از پتانسیل تعاونی ها استفاده کنیم، خصوصا حضور تعاونی ها زمینه ساز اعتماد بیشتر بین مردم است.

عزیزی نقش مدیریت را در کارایی تعاونی ها پر اهمیت دانست و گفت: مدیریت ها و انتخابات درست اعضا بر راندمان کار تعاونی ها موثر است اما متاسفانه اخیرا خاطره خوبی از شرکت های تعاونی نداریم.

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.