هشدار نسبت به مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
شناسه : 668
8
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با هشدار نسبت به مصرف سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور، گفت: با توجه به افزایش قیمت دخانیات این مهم، علاوه بر فشار بر مصرف کنندگان به افزایش هزینه‌های درمان آنان نیز بعد از مدت کوتاهی مصرف منجر می شود
پ
پ

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در مورد جزئیات جلسه کارگروه بررسی راهکارهای پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر، افزود: ابتدا ریاست این کمیته را بنده به عهده داشتم اما بعد از مدتی آن را به یکی از نمایندگان کمیسیون اجتماعی واگذار کردم اما متاسفانه این جلسه ادامه پیدا نکرد لذا تصمیم گرفتم تا بار دیگر ریاست آن را خود برعهده گرفته تا باز جلسات مفصلی را در این خصوص برگزار کنیم.

 نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با بیان  اینکه یکی از رسالت های کمیسیون های اجتماعی بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر است، ادامه داد: در این جلسه مسئولانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر، صدا و سیما، پلیس امنیت در حوزه مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ان جی اوها و قوه قضائیه حضور داشتند.

 این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: در این جلسه اغلب محور صحبت‌ها بر پیشگیری از اعتیاد بود؛ در برهه‌ای از زمان براساس آمارها موفقت در درمان اعتیاد بین ۳ تا ۷ درصد بود که بعد از مدتی و با آمدن داروهایی جدیدی مانند متادون این درمان به ۳۰ الی ۴۰ درصد رسید، اما همچنان ۶۰ الی ۷۰ درصد موفقیت کمتری نسبت به درمان اعتیاد وجود داشت.

 وی با تاکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات ویژه برای پیشگیری در حوزه اعتیاد، یادآور شد: به طور حتم هم دولت و هم مجلس باید همکاری های لازم را در این خصوص داشته باشند تا همسوی انجام اقدامات پیشگیرانه به بالا بردن سطح آگاهی مردم کمک کنیم.

 عزیزی با بیان اینکه اغلب گرایشات صورت گرفته به مواد مخدر از سوی افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که دارای مشکلات جنسی هستند انجام می گیرد افزود: در این صورت اگر با ارائه آموزش‌های لازم، آنها را از خطرات این اقدام آگاه کنیم می توانیم یک گام موثر در پیشگیری از اعتیاد برداریم.

 این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه دولت باید به موضوع پیشگیری از اعتیاد حساس باشد، گفت: امید است بتوانیم در زمان تصویب بودجه سال ۹۴ اعتبارات مناسبی در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد مصوب کنیم.

 عزیزی با یادآوری ضرورت پرداختن به بیمه معتادان، افزود: در خصوص بیمه مبتلایان به اعتیاد باید قانونی مصوب شود هرچند که در گذشته مصوبه ای در این ارتباط بوده ولی به آن عمل نشده است.

 وی با تاکید بر اینکه باید در بحث خدمات درمانی به معتاد همانند بیمار نگاه شود نه مجرم، تصریح کرد: معتادان نیز باید در حین مراجعه به پزشکان و درمانگران اعتیاد، از خدمات درمانی بهره مند شوند.

 رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، از برگزاری جلساتی با موضوع بررسی معضلات اعتیاد به صورت چرخشی در سازمان‌ها و ان جی او های مختلف خبر داد و گفت: با همفکری متخصصان در این موضوع و همچنین تلاش تمامی مسئولان خواهان رفع معضل اعتیاد در جامعه هستیم.

 وی با تاکید بر اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس خواهان کمک به جامعه در راستای کاهش اثرات مخرب اعتیاد است، افزود: برگزاری نشست های هم اندیشی با مسئولان و متخصصان از جمله راه‌هایی است که می توان به کاهش تمایل جوانان به مصرف مواد مخدر امیدوار بود.

 عزیزی با یادآوری تجربیاتش در درمان مبتلایان به اعتیاد گفت: ده سال گذشته طبق بررسی های انجام شده مشخص شد سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شد که این رقم در حال حاضر روند صعودی داشته که به هدر رفت منابع مالی نیز منجر شده است.

 وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۲ الی ۶۵ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می شود که این با توجه به افزایش قیمت دخانیات علاوه بر فشار بر مصرف کنندگان به افزایش هزینه های درمان آنان نیز بعد از مدت کوتاهی مصرف منجر می شود.

 رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه اعتیاد مقدمه‌ای برای بیماری‌های سنگین تر است، گفت: یکی از رسالت های پیشگیری اطلاع رسانی کردن به مردم است که در مورد عوارض مصرف سیگار نیز باید اطلاع رسانی درست و دقیقی صورت گیرد.

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.