نپرداختن جریمه، اجحاف در حق افرادی است که به سربازی رفته اند
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
شناسه : 2778
12
قانون پرداخت جریمه سربازی مزیتی است که قانونگذار برای افرادی که به کشور خدمت نکرده اند درنظر گرفت تا این افراد با پرداخت جریمه بتوانند هم از مزایای اجتماعی بهره مند شوند و هم اینکه دین خود به کشور را ادا کنند.
پ
پ

قانون- عبدالرضا عزیزی/ نماینده مجلس شورای اسلامی
در مورد قانون پرداخت جریمه برای غایبان مشمول خدمت سربازی باید بگویم این قانون از ابتدا مطرح نبود، بلکه وقتی افراد به دلایل گوناگون (چه افراد متمکن چه افراد غیر متمکن) از رفتن به سربازی خودداری کردند این قانون به تصویب رسید.تا افرادی که به واسطه عدم خدمت به کشور از برخی از مزایای اجتماعی محروم بودند بتوانند با پرداخت جریمه از بسیاری از مزایای اجتماعی بهره مند شوند. برای مثال این مشمولان نمی‌توانند کاندیدای شورای شهر،کاندید نمایندگی مجلس شوند یا اینکه نمی توانند در پست‌های مهم به کارگرفته شوند این افراد حتی برای خروج از کشور با مشکل مواجه هستد و نمی توانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند و….
قانون پرداخت جریمه سربازی در واقع مزیتی بود که قانونگذار برای افرادی که به کشور خدمت نکرده اند درنظر گرفت تا این افراد با پرداخت جریمه بتوانند هم از مزایای اجتماعی بهره مند شوند و هم اینکه دین خود به کشور را ادا کنند.هرچند که قانون مزبور به نظر بنده بسیار خوب است اما در عمل با مشکلاتی مواجه شد. زیرا عده بسیار زیادی از افراد ضمن مراجعه به ما و دیگر نهادها، اذعان دارند که توان پرداخت این مبلغ جریمه را ندارند. البته در مورد مبالغ بالا مانند ۵۰میلیون تومان افراد به دلیل تحصیلات عالی مانند دکترا و….زیاد مشکلی وجود ندارد و به هرطریقی این پول را پرداخت می کنند اما برخی از افرادی که باید مبالغ پایین تر و زیر ۲۰ میلیون تومان را بپردازند واقعا توان پرداخت را ندارند و از این بابت بسیار گله مند هستند.پس بدین لحاظ ما با دو مشکل مواجه هستیم اگر بخواهیم این مبالغ(جریمه سربازی) را به این افراد ببخشیم به نوعی اجحاف در حق کسانی است که در خط مقدم جبهه ها خدمت کردند یا افرادی که در مرزهای شرقی و غربی کشور با اشرار مبارزه کردند و به دنبال آن نیز برخی مجروح، جانباز و… شدند.
اما درصورتی که این جریمه بخشیده نشود تعداد زیادی از افراد توان پرداخت این مبلغ را نداشته پس همچنان مجبور هستند از بسیاری از مزایای اجتماعی محروم باشند . بدین لحاظ باید گفت نمی توان توقع داشت عده ای به کشور خدمت کرده و از مرزها محافظت کنند اما عده دیگر نه به خدمت مقدس سربازی بروند و نه اینکه جریمه پرداخت کنند و البته به نظر بنده این درست نیست. هرچند که باید گفت تصمیم سختی است زیرا در صورت بخشیده شدن جریمه به مشمولان غایب، دیگر کسی رغبت به رفتن به سربازی ندارد و همچنین نوعی اجحاف به افرادی است که به سربازی رفته اند اگر هم نبخشیم بسیاری از این افراد که مشمول این قانون می شوند توان پرداخت این میزان جریمه را ندارند پس درنهایت باید بگویم درحال حاضر اعمال قانون پرداخت جریمه سربازی بهترین راه است زیرا افرادی که به خدمت سربازی نرفته اند باید به هر طریقی که شده دین خود را به کشور ادا کنند حال چه به طریق حضور درنظام مقدس سربازی چه با پرداخت جریمه برای ایجاد امکانات مناسب برای افرادی که به سربازی می روند.

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.