نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا به شورای نگهبان بازگردد
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
شناسه : 549
11
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ‌در صورتی که نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان بازگردد نظارت‌ها دقیق‌تر انجام می‌شود و انتخابات نیز سالم‌تر برگزار خواهد شد.
منبع : فارس
پ
پ

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در میزگرد آسیب‌شناسی انتخابات شورای شهر تهران که با حضور عباس‌پور نامزد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام سید مهدی فقیهی نامزد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: ملت ایران در انتخابات شوراهای شهر روستا و ریاست‌جمهوری حماسه بزرگی را آفریدند و دشمنان نظام را مأیوس کردند.

وی ادامه داد: مردم با حضورشان در انتخابات نشان دادند که از شعور سیاسی برخوردارند و همواره تابع ولایت فقیه هستند و تحت تأثیر تبلیغات منفی و سوء دشمنان قرار نمی‌گیرند.

عزیزی افزود: امید است بعد از حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نیز توسط مردم و مسئولین اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره لیست‌فروشی‌های انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و نظارت بر این انتخابات، اظهار داشت: در صورتی که مسئله رانت و قدرت باشد هیچ کدام از نامزدها به اندازه نامزد‌های دولتی نمی‌توانند رانت داشته باشند ولی در انتخابات شورای شهر هیچ کدام از لیست‌های دولت رأی نیاوردند.

وی افزود: متأسفانه یک حزب ریشه‌دار در کشور وجود ندارد و هر کسی که از مقداری شم سیاسی برخوردار می‌شود تشکیل حزب و جبهه‌ای را می‌دهد.

عزیزی خاطر نشان کرد: باید سازوکاری را در نظر گرفت که موضوع حزب‌های با قدرت و ریشه‌دار در کشور پا بگیرد.

وی ادامه داد: بعضی از احزاب پس از گذشت چند سال منحل می‌شود که این انحلال آسیب‌های اجتماعی و سیاسی را برای نخبگانی که در این حزب‌ها قرار می‌گیرند به وجود می‌آورد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: اگر حزبی مردمی و ریشه‌دار در کشور پا بگیرد، کمک‌هایی که به آن حزب می‌شود در چارچوب اهداف و اولویت‌های مردم هزینه خواهد شد.

 

13920412000187 PhotoFree

وی افزود: در انتخابات شورای شهر شاهد لیست‌فروشی بودیم که این مشکل از جایی منشأ می‌گیرد که یک حزب ریشه‌دار و مشخص در کشور نداریم.

وی افزود: برای ایجاد یک حزب ما مشکل قانونی نداریم و نظارت نیز می‌شود ولی در جریان این تشکیلات در بعضی مواقع ظاهر قانون را اجرا می‌کنیم.

عزیزی درباره ورود هنرمندان و ورزشکاران در شورای شهر اظهار داشت: باید تمام اقشار در صورتی که تخصص داشته باشند به شورای شهر ورود کنند و ورود هنرمندان و ورزشکاران به شورای شهر هیچ گونه مشکلی ندارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اظهارات عباس‌پور نماینده‌های اسبق مجلس مبنی بر اینکه بعضی از اعضاء شورای شهر با نظر رئیس این شورا رأی می‌دهند و این موضوع نیز در مجلس شورای اسلامی بارها اتفاق افتاده است گفت: اینکه نماینده‌‌های مجلس با نظر رئیس‌مجلس رأی بدهند را قبول ندارم و مطمئناً در شورای شهر نیز این اتفاق نمی‌افتد.

عزیزی گفت: باید بپذیریم کسانی که وارد شورای شهر شدند از آدم‌های مدعی پیشی گرفتند. ما باید ایرادها را در خودمان جست‌وجو کنیم و کسی که ایراد‌ها را برگردن دیگران بیندازند هرگز موفق نخواهد شد.

وی ادامه داد: افرادی هستند که بیش از ۳۰ سال سمت‌های اجرایی داشتند و اکثر مسئولیت‌ها را تجربه کرده‌اند و حال نیز انواع و اقسام بیمار‌ی‌ها را دارند ولی باز هم در انتخابات شرکت می‌کنند و فرصت را برای حضور جوان‌ها می‌‌گیرند.

عزیزی افزود: در تمام پیچ و خم‌ها مانند جنگ و انتخابات جوان‌ها در خط مقدم حضور دارند ولی در سمت‌های اجرایی و مدیریتی جوان‌‌ها را در مرحله آخر قرار می‌دهیم.

وی گفت: متأسفانه افرادی هستند که در انتخابات شوراها و مجلس به هر دلیلی رد صلاحیت می‌شود و روحشان نیز از علت رد صلاحیتشان باخبر نیست.

عزیزی درباره لیست‌فروشی‌ها در انتخابات شورای شهر تأکید کرد: افراد نباید برای حضور در یک لیست هزینه‌ای بپردازند و وقتی که این هزینه پرداخت می‌شود خیانت به تحصیلکردگان و روشنفکران است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا بعضی از افراد بسیار مدعی برای حضور در یک لیست هزینه‌های هنگفتی می‌کنند؟ گفت: عامل این کاستی‌ها و رانت‌خواری‌ها خودمان هستیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: کسانی که پول می‌دهند تا در لیست قرار بگیرند مطمئناً به فکر مردم نیستند و برای منافع خود وارد شورای شهر می‌شوند.

عزیزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه باید کرد تا تخلفات انتخابات شورای شهر به حداقل برسد گفت: نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا باید به شورای نگهبان بازگردد چرا که سازوکار آن در شورای نگهبان بهتر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان بازگردد نظارت‌ها دقیق‌تر و انتخابات نیز سالم‌تر برگزار خواهد شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.