ناهمخوانی سیاست مبارزه با دخانیات وگسترش کارخانجات تولید مواد دخانی/قانون مبارزه با دخانیات همچنان بر زمین مانده
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
شناسه : 2524
10
دکتر عزیزی : نماینده مردم شیروان در مجلس با بیان اینکه بین مقابله با مصرف مواد دخانی و تولید دخانیات تولید مواد دخانی در کشور رابطه منطقی وجود ندارد، تصریح کرد: در واقع نوعی پارادوکس میان مقابله با مصرف مواد دخانی و گسترش کارخانجات دخانیات وجود دارد.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با هشدار نسبت به مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار و همچنین شیوع مصرف قلیان در کشور، گفت: سالانه ۵ الی ۶ هزار میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار در کشور شده ضمن اینکه ۲۴ هزار میلیارد تومان نیز صرف عوارض ناشی از مصرف سیگار می شود؛ در کنار این آمار باید تاکید کرد که اعتیاد ۷۰ درصد از معتادان نیز با سیگار شروع می‌شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در مورد اقدام نیروی انتظامی برای پلمب قهوه خانه‌های فاقد مجوز و حذف تدریجی قلیان از قهوه‌خانه‌ها، گفت: با پلمب قهوه‌خانه‌های فاقد مجوز فقط یک عامل از فاکتورهای گرایش به مواد دخانی حذف می‌شود در حالی که مسئولان برای کاهش مصرف مواد دخانی باید برنامه کلانی داشته باشند بدین صورت که از ارائه مجوز به تاسیس کارخانجات تولید مواد دخانی و همچنین اشاعه کالاهای آسیب‌رسان در کشور جلوگیری کنند.

وی با یادآوری نامگذاری سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان”  اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” گفت: با توجه به رشد مصرف قلیان و سیگار در کشور مسئولان باید با اقدام وعمل نهایت اهتمام خود را در راستای کاهش مصرف مواد دخانی در کشور به کار گیرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بین مقابله با مصرف مواد دخانی و تولید دخانیات در کشور رابطه منطقی وجود ندارد، تصریح کرد: در واقع در این رابطه نوعی پارادوکس میان سیاستگذاری ها برای مقابله با مصرف مواد دخانی و گسترش کارخانجات دخانیات وجود دارد.

عزیزی با انتقاد از اینکه نباید برای سود اقتصادی بیشتر ناشی از گسترش کارخانجات دخانیات، سلامت اقتصادی، روانی و جسمی شهروندان را به خطر انداخت، تصریح کرد: با وجود مضرات بیشمار مواد دخانی چرا باید کارخانجات دخانیات در کشور گسترش یابند؟ البته هر چند برخی توجیه می‌کنند که با گسترش کارخانجات دخانیات در کشور از واردات و قاچاق سیگار می توان جلوگیری کرد ولی نباید فراموش کرد که پرداختن به این موضوع به منزله بازی با جان و مال میلیون ها هموطن است؛ بهتر است مسئولان با ارائه راهکارهای موثر از قاچاق و شیوع مصرف مواد دخانی در کشور جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: نه تنها باید از گسترش کارخانجات در کشور جلوگیری کرد بلکه همواره باید عوارض ناشی از مصرف مواد دخانی به شهروندان اطلاع رسانی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم،  با بیان اینکه ۸۵ درصد افراد سیگاری به طور حتم به سرطان ریه دچار می شوند، گفت: سیگار ۴ هزار سم در بدن ایجاد می کند که ۶۴ مورد آن سرطان زا است.

عزیزی بر ضرورت فرهنگ سازی برای کاهش مصرف مواد دخانی در کشور تاکید کرد وادامه داد: از آنجایی که سیگار دروازه ورودی مواد مخدر است بنابراین باید فرهنگ سازی مناسبی از سوی رسانه های جمعی به ویژه صدواسیما انجام شود؛ البته مصرف کنندگان مواد دخانی به انواع سرطان هایی مانند حنجره، ریه، معده و مثانه دچار می شوند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات تاکید کرد و گفت: در راستای مقابله با مصرف سیگار و قلیان در کشور  قوه مجریه باید نهایت تلاش و سعی خود را در راستای عملیاتی شدن این قانون داشته باشد./

یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.