قیمت پایین انگور شیرینی آن را در کام تاکداران خراسان شمالی تلخ کرده است
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
شناسه : 3196
11
قیمت پایین انگور کلاه داری شیرینی آن را در کام تاکداران خراسان شمالی تلخ کرده به طوریکه اکنون انگور روی دست تاکداران مانده است و به جز زیان چیز دیگری عایدشان نمی شود.
پ
پ

۱۱ درصد از درآمد استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی از محل تولید انگور به دست می آید اما کاهش قیمت، افزایش هزینه های تولید باعث شده است که وضعیت اقتصادی تاکداران دچار مشکل و چالش شود، هم اکنون این قشر از نبود درآمد و تامین هزینه های زندگی در رنج و مشقت هستند.
سالانه از سطح ۱۸ هزار و ۵۲۰ هزار هکتار تاکستان های خراسان شمالی بیش از ۱۸۵ هزار تن محصول برداشت می شود، بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم کلاه داری است، انگور بیشتر به شکل تازه خوری به مصرف می رسد و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، از این میزان ۹۰ هزار تن انگور مازاد بر مصرف در استان تولید می شود که نیاز به راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور فراوری در این خطه دارد.
با وجود این ظرفیت در استان اکنون تاکداران خراسان شمالی اشتیاقی برای جمع آوری محصول و فروش ندارند، زیرا انگور در میادین میوه و تره بار استان کیلویی ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار ریال به فرورش می رسد که این قیمت حتی کفاف هزینه خرید جعبه، کارگر و حمل و نقل نیز نیست.
واسطه ها و دلالان بومی و غیربومی که در محل باغ ها حضور می یابند محصول را در سرباغ با قیمت حتی پایین تر از میدان تره بار خریداری می کنند زیرا تاکدار خراسان شمالی چاره ای جز رضایت به این وضعیت ندارد و به ناچار چوب حراج به محصول خود می زند.
با وجود اینکه ۶۵ درصد تولید بخش باغی خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد و از ۲۴۰ هزار تن انواع محصول باغی ۱۸۵هزار تن شامل محصول انگور است اما فکر و چاره ای اساسی برای فراوری این محصول و یا ایجاد بازار و صادرات آن فراهم نشده است بیش از ۲۴ هزار تاکدار این استان هر سال این زیان را متحمل می شوند.
به گزارش ایرنا نبود بازار فروش محصول، پایین بودن قیمت و فقدان صنایع تبدیلی و کمبود سردخانه، کمبود انبار فنی، باغداران این استان ناگزیر به فروش کیلوکیلوی محصول انگور خود کرده است و برخی از باغ داران نیز باغ خود را رها کرده اند.
تاکداران به علت مشکلات اقتصادی خود همه خطرات را به جان خریده و با گذاشتن چند جعبه انگور در حاشیه جاده، بخشی از عرض جاده را در مجاورت باغ خود اشغال کرده و به امید کسب اندک درآمدی، انگور خود را به صورت جزیی به مشتریان می فروشند.
یکی از باغداران منطقه بدرانلو در بجنورد به ایرنا می گوید: هم اکنون مجبور هستیم که محصول خود را در کنار جاده بجنورد به جنگل گلستان به فروش برسانیم چرا که در میدان میوه و تربار محصول ما با قیمتی بسیار پایین خریداری می شود.
ˈمحمود صحرایی می افزاید: برخی از تاکداران نیز محصول خود را با وانت بار به داخل شهر می آورند و محله به محله دنبال مشتری می گردند اما نمی توانند باز هم این محصول را با قیمت مناسب به فروش برسانند.
وی اظهار کرد: من چند بار نیز سعی کردم برای فرار از چنگال واسطه ها محصول خود را برای فروش به استان های دیگر حمل کرده و به فروش برسانم که به علت عدم اطلاع از وضعیت بازار مقصد، متحمل خسارات زیادی شدم.
وی گفت: فروش در کنار خیابان ها و معابر عمومی به صورت خرده فروشی نیز هزینه ای اضافی برای این قشر به همراه دارد.
وی اظهار کرد: پارسال از ناحیه بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان ها ضرر زیادی کردیم، علاوه بر اینکه برای مبارزه با این بیماری متحمل هزینه های زیادی نیز شدیم اما هیچ محصولی نیز برداشت نکردیم.
وی افزود: امسال نیز برای مبارزه با این بیماری و تغذیه گیاهی هزینه های زیادی متحمل شده ایم، با وجود اینکه کاهش محسوس تولید نیز وجود دارد قیمت ها نیز بسیار پایین آمده است، حتی جوابگوی خرید جعبه، و دستمزد کارگر نیز نیست.
یکی دیگر از باغداران بجنوردی گفت: این میوه باید به صورت تازه خوری به مصرف برسد و ما مجبور هستیم که محصول خود را بعد از جمع آوری سریع به فروش برسانیم که تاخیر در این امر باعث پایین آمدن قیمت شده و تاکداران را دچار ضرر و زیان می کند.
ˈعلیرضا کریمی که بخشی از محصولاتش را در میدان میوه و تره بار بجنورد به قیمت هر کیلوگرم ۱۱هزار ریال به فروش رسانده، افزود: قیمتی که امسال برای خرید انگور تعیین شده، اصلا با هزینه های صورت گرفته توسط باغدار همخوانی ندارد.
وی گفت: نبود بازار مناسب و عادلانه هنگام برداشت انگور مشکلی است که هر ساله تکرار می شود و با توجه به موانع موجود، رمق و امیدی برای تداوم کار در نزد این قشر باقی نمانده است.
وی اظهار داشت: این وضع موجب شده تا واسطه ها وارد میدان شده و نرخ دلخواه خود را به باغداران تحمیل کنند که به هیچ وجه منصفانه نیست.
وی گفت: تولید هر کیلوگرم انگور برای باغدار هفت تا هشت هزار ریال هزینه دربردارد اما واسطه ها همین محصول را با قیمت پایین از چنگ آنان بیرون می آوردند.
وی با ابراز نارضایی از وضع موجود نرخ محصولات کشاورزی به خصوص انگور می گوید: باغدار در طول سال باید نگران خسارات ناشی از بلایای طبیعی باشد اما هنگام فروش دلالانی که هیچ زحمتی برای تولید انگور نکشیده اند، همه سود آنرا به جیب خود می ریزند.
وی خواستار ساماندهی و تعیین نرخ قیمت برای محصولات کشاورزی شد و افزود: متاسفانه تاکداران این استان هر ساله متحمل خسارت از ناحیه قیمت پایین می شوند اما مسئولان در این خصوص چاره ای نمی اندیشند.
وی گفت: با وجود اینکه در این استان همایش ملی انگور، کارگروه های و برنامه های مختلفی در این راستا گذاشته شد اما هیچ اقدام عملی برای فروش بهتر محصول کشاورزان تاکنون نشده است و یا در حد حرف بر روی کاغذ باقی می ماند.
یک تاکدار دیگر در خراسان شمالی نیز به ایرنا گفت: یکی از مهم ترین مشکلات تاکداران استان کشت سنتی انگور است که هزینه های زیادی را بر کشاورز تحمیل می کند، اما در مقابل صرف این هزینه های سنگین، ارزانی این محصول هنگام فروش موجب نارضایی باغداران شده است.
مجید محمدی افزود: دلالانی که وارد بازار خرید و فروش انگور شده اند پول باغدار را به موقع پرداخت نمی کنند و هم اکنون برخی از تاکداران از سال های پیش تاکنون نتوانسته اند طلب خود را دریافت کنند.
این تاکدار می گوید: نبود صنایع تبدیلی در استان موجب شده که برای تبدیل باغ های انگور سنتی به صنعتی تلاشی انجام ندهیم.
مسوول میدان میوه و تره بار بجنورد با بیان اینکه هم اکنون انگور کلاه داری در این میدان ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار ریال به فروش می رسد گفت: قیمت انگور کلاه داری در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری یافته است.
اسماعیل وحدانی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در سال گذشته انگور کلاه داری در این میدان به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار ریال به فروش می رسید و در سال های گذشته تر نیز به ۲۰ هزار ریال نیز رسیده بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون تاکداران استان از این قیمت گلایه مند هستند گفت: تاکداران خراسان شمالی هم اکنون متضرر شده اند و دسترنج خود را با قیمت پایینی به فروش می رسانند.
وی علت کاهش قیمت انگور را نیز عرضه و تقاضا دانست و گفت: انگور کلاه داری به صورت تازه خوری مصرف می شود که بیش از نیاز بازار به میدان حمل می شود که با افت شدید قیمت مواجه شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون دست کشاورزان با این وضعیت خالی می ماند افزود: با این میزان قیمت هزینه خرید جعبه، حمل و نقل و کمیسیون میدان میوه و تره بار نیز به دست نمی آید.
وی با بیان اینه برخی از تاکداران عنوان می کنند که جمع آوری محصول انگور برای آنان هیچ سودی ندارد افزود: آنان به ناچار میوه خود را از سطح تاکستان ها جمع می کنند.
وحدانی اظهار کرد: روزانه ۶۰ تن انگور وارد میدان میوه و تره بار بجنورد می شود که از این نظر نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش دارد.
وی افزود: بیشتر انگور کلاه داری این استان به سایر استان ها از جمله سیستان و بلوچستان، مازندران، مشهد حمل می شود و بخشی نیز در سال های گذشته صادر می شد.

* تولید انگور در شهرستان بجنورد ۲۰ درصد کاهش یافت
مدیر جهاد کشاورزی بجنورد ضمن تایید گلایه های کشاورزان گفت: پیش بینی می شود تولید انگور از سطح تاکستان های این شهرستان خراسان شمالی ۲۰ درصد کاهش تولید داشته باشد.
اسماعیل محمود آبادی در گفت و گو با ایرنا سطح زیر کشت انگور کلاه داری در این شهرستان را ۶ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: هرساله از این سطح بیش از ۷۰ هزار تن محصول برداشت می شد اما طبق پیش بینی امسال با بیش از ۲۰ درصد کاهش محصول مواجه هستیم.
وی افزود: دلیل این کاهش نیز بیماری سفید داخلی است که تاکستان های این شهرستان در سال گذشته با آن درگیر بودند که باعث ضعیف و کم مقاومتی درختان شده بود.
به گزارش ایرنا بیماری سفیدک داخلی پارسال بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال به تاکستان های خراسان شمالی خسارت وارد کرده بود.
محمود آبادی با بیان اینکه این رقم بیشتر به شکل تازه خوری به مصرف می رسد افزود: بخشی از این محصول نیز در سردخانه ها انبار می شود و همچنین به سایر استان ها برای استفاده در کارخانه های فراوری حمل می شود.
وی سطح تاکستان های این استان را ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار ذکر و پیش بینی کرد و گفت: از مجموع این سطح زیر کشت ۹ هزار و ۱۲ هکتار مربوط به انگور کلاهداری است.
مدیر جهاد کشاورزی بجنورد افزود: در سال های گذشته سردخانه ها خیلی برای نگهداری انگور فنی عمل نمی کردند اما هم اکنون این ظرفیت در استان وجود دارد اما تاکداران به علت نبود نقدینگی و درآمد کافی به ناچار محصول خود را به واسطه ها به فروش می رسانند.
وی افزود: در سال های گذشته صادرات انگور نیز از این استان وجود داشت اما امسال به دلیل مشلات مختلف در کشور پاکستان از جمله افزایش تعرفه گمرکی، صادرات انجام نمی شود، تجار هایی در این خصوص فعالیت دارند اما قیمت خرید مورد رضایت کشاورز نیست.
وی گفت: سال گذشته نیز به علت بیماری سفیدک داخلی انگور این قشر خسارت زیادی دید که برای مبارزه، خرید سم مورد نیاز، تغذیه گیاهی، بهداشت باغ هزینه های زیادی انجام شد اما تاک نیز ضعیف شده اند که نسبت به پارسال کاهش محصول نیز داشته ایم.
وی افزود: بخشی از محصول تاکداران را شرکت تاکداران خرید می کند اما این قیمت نیز جوابگوی هزینه های کشاورزان نیست.
محمود آبادی گفت: کاهش قیمت انگور به ویژه کلاه داری به علت عرضه زیاد و تقاضای کم ایجاد می شود باید بتوانیم با تنوع قیمت ها را افزایش دهیم.
وی اظهار کرد: هم اکنون به صورت الگویی پیوندک هایی از ارقام مقاوم انگور وارد تاکستان های بجنورد کرده ایم تا علاوه بر نوسازی و اصلاح باغ باعث افزایش تنوع تاک ها شوید تا در فصل برداشت با کاهش قیمت مواجه نشویم.
وی گفت پارسال ۳۰۰ اصله قلمه ریشه دار از ارقام رعشه، سیاه مویزی، پیکانی و .. در بین تاکداران این شهرستان توزیع کرده ایم.
محمود آبادی بر ارقام مقاوم انگور تاید کرد و افزود: باید اصلاح و احیای باغات انگور را نیز داشته باشیم، که این امر با ارقام های جدید نیز در راستای تنوع ایجاد شود.

*سالانه ۹۰ هزار تن انگور مازاد بر مصرف در خراسان شمالی تولید می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه ۹۰ هزار تن انگور مازاد بر مصرف در این استان تولید می شود که نیاز به صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور فراوری در این خطه است.
عبدالله یوسفی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سطح زیر کشت انگور در این استان ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار است که در شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان پراکنده است و سالانه بیش از ۱۸۵ هزار تن محصول از این سطح برداشت می شود.
وی با بیان اینکه ۶۵ درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است افزود: از ۲۴۰ تن انواع محصول باغی ۱۸۵هزار تن شامل محصول انگور است.
وی افزود: وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب استان خراسان شمالی را هم ردیف استان های آذربایجان غربی و همدان به یکی از قطب های مهم تولید انگور کشور تبدیل کرده، از کل انگور تولیدی حدود ۱۳ هزار تن به صورت تازه خوری و ۲۵ هزار تن فراوری و حدود ۹۰ هزار تن مازاد وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ارقام عمده انگور در این استان را شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل و یاقوتی، انگور سیاه و پیکامی ذکر کرد و افزود: مدیریت صنایع کشاورزی در زمینه صنایع تبدیلی باغی مثل تصفیه و بسته بندی کشمش، سردخانه و سورتینگ و بسته بندی میوه و … تاکنون ۱۷ فقره جواز راه اندازی با ظرفیت اسمی ۸۰ هزار تن و سرمایه گذاری ثابت ۴۰۰ میلیارد ریال با اشتغال ۶۴۳ نفر تاکنون صادر کرده است.
یوسفی در خصوص شاخص ترین صنایع تبدیلی باغی اجرا شده در این استان گفت: سه کارخانه تصفیه و بسته بندی کشمش با ظرفیت سالانه سه هزار تن جذب و جذب مواد خام ۱۵ هزار تن و ۶ سردخانه فعال با ظرفیت نگه داری ۲۴ هزار تن محصولات کشاورزی در استان وجود دارد و سه سردخانه دیگر نیز با ظرفیت ۱۱ هزار و ۵۰۰ هزار تن در حال ساخت است.
وی گفت: برای توسعه صنایع تبدیلی باغی شامل اولویت فراوری انگور شیره، روغن کشی از هسته انگور، کشمش، سرکه و آبغوره است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ظرفیت موجود در منطقه و سرمایه گذاری لازم می تواند تحول شگرفی در مباحث اشتغال زایی، صادرات، ارزآوری ایجاد کند، مباحث صنایع تبدیلی و صادرات انگور و کشمش توسعه بخش کشاورزی را به همراه دارد.
یوسفی گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در توسعه پایدار بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال، بالا بردن کیفیت محصول، کاهش ضایعات و فراهم کردن بازارهای صادرات غیرنفتی از جایگاه ویژ ای برخوردار است و می تواند عنوان حلقه تکمیل کننده زنجیره تولید و زنجیره ارزش محصول نقش مهمی ایفا کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: انگور یکی از مهم ترین میوه هایی است که کشت و تولید آن در کشور ما از سابقه بسیار طولانی برخوردار است، علاقه ایراینان قدیم به مصرف فراورده های انگور به خصوص به صورت تازه خوری، شیره و خشکبار، ناشی از شرایط طبیعی کشور برای پرورش مو بوده است.
یوسفی گفت: از لحاظ اقتصادی محصول اصلی انگور و فراورده های خام آن بعد از پسته و خرما می تواند در ردیف بزرگترین اقلام صادراتی کشور قرار گیرد.
وی اظهار کرد: استان خراسان شمالی استعداد خوبی در زمینه تولید محصول انگور دارا است و این محصول جزو میوه های دانه ریز می باشد، حدد ۱۲ محصول فراوری شده از انگور مثل کشمش، تازه خوری، کنسانتره آب انگور، ژله و مارمالاد و تولید نیوپان از چوب و سرشاخه ها و ضایعات انگور است و همچنین تهیه انواع دراژه و شیرینی، روغن گیری از هسته انگور، سرکه، آبغوره، برگ و ذغال از انگور و فراورده های آن به دست می آید.
این مسئول استانی گفت: خراسان شمالی با داشتن پتانسیل بالای تولید محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی به منظور افزایش کمی و کیفی محصول به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند است و توسعه صنایع تبدیلی حدود ۱۷ درصد ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص می دهد.
به گفته کارشناسان باغی متوسط عملکرد انگور ۱۱ تن در هکتار بوده، قیمت متوسط هر کیلوگرم ۱۵ هزار ریال است، ارزش محصول انگور در این استان سه هزار و ۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است، بیش از ۲۴ هزار خانوار در این استان در امر تاکداری مشغول به فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا هر سال تاکداران خراسان شمالی به علت خشکسالی، سرمازدگی، نبود بازار خسارت های زیادی می بینند که در برخی از سال ها انگور روی دست آنان باقی می ماند، پارسال نیز به علت بیماری سفیدک داخلی بیش از ۸۰۰ هزار ریال متضرر شدند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۱ درصد از درآمد این استان از محل تولید انگور به دست می آید.
یوسفی اظهار کرد: ۲۰ هزار خانوار در این استان معیشت و درآمد خود را از تاکداری و تولید انگور به دست می آورند و این نشان از سهم زیاد تولید انگور در اقتصاد روستاهای استان دارد.
یوسفی گفت: سالانه ۱۸۵ هزار تن انگور در تاکستان های استان تولید می شود و این منطقه جایگاه پنجمی در میزان سطح تاکستان ها و جایگاه دهمی در میزان تولید انگور در میان استان های کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: برای حمایت از اقتصاد کشاورزی و تاکداری در استان، ایجاد ایستگاه تحقیقات انگور در استان مورد نیاز و مورد تاکید ما است.
یوسفی توسعه تاکستان ها در زمین های شیبدار را از دیگر زمینه های توسعه تاکداری در این استان عنوان کرد و افزود: زمین های شیبدار در منطقه بدرانلو و اسدلی ظرفیت های خوبی برای توسعه تاکستان ها است.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۸۰ هزار تن محصول کشاورزی این استان قابلیت صادرات دارد.
حضرت قلی حیدری اظهار کرد: از مجموع این میزان ۶۵ هزار تن محصول دامی و ۳۱۵ هزار تن محصول زراعی و باغی است.
وی افزود: ۸۶ هزار تن انگور، ۳۱ هزار تن سیب، سه هزار تن گلابی، دو هزار و ۵۰۰ تن گیلاس، چهار هزار و ۳۰۰ تن هلو از جمله محصولات باغی قابل صادرات است.
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان واقع در شمال شرق کشور ظرفیت صنایع فرآوری ۱۵ هزار تن انگور را دارد ک ۱۰۰ هزار تن آن به شیوه سنتی فرآوری می شود.
حیدری افزود: هم اکنون ۱۰ هزار تن ظرفیت نگهداری این محصول در صنایع استان فراهم شده است.
وی گفت: از مجموع کل انگور تولیدی در این استان ۱۰۰ هزار تن فرآوری می شود که شامل انگور بی دانه سلطانی است که تبدیل به کشمش می شود.

*بهره وری تولید انگور در خراسان شمالی پایین است
نماینده مردم شهرستان اسفراین با ذکر اینکه شیوه تولید انگور در خراسان شمالی سنتی است گفت: بهره وری تولید انگور دراین استان پایین است.
هادی قوامی در همایش ملی انگور و فرآورده های انگور در بجنورد که شهریور ماه سال جاری برگزار شده بود اظهار داشت: متوسط تولید انگور در هر هکتار ۱۰ تن است.
وی اظهارکرد: تولید در بخش های کشاورزی و باغداری اقتصادی نیست، و در این بخش ها آسیب های جدی وارده شده است، در کشورهای پیشرفته متوسط تولید انگور در هر هکتار ۸۰ تن است که ما نسبت به دنیا بسیار عقب هستیم.
قوامی گفت: باید تلاش شود که در یک دوره چهار ساله، متوسط برداشت در هر هکتار از ۱۰ تن به ۲۰ تن افزایش پیدا کند و تولید استان به ۳۶۰ هزار تن برسد.
وی اضافه کرد: خراسان شمالی در سطح کشوراز نظر سطح زیر کشت انگور دررتبه پنجم و تولید این محصول در رتبه هفتم جای دارد، یعنی تولید انگور در استان به شیوه سنتی است و طی این سال ها برای تغییر آن از شیوه سنتی به مدرن تلاش خاصی انجام نشده است.
وی با تاکید بر اراضی شیب دار اظهارکرد: شخم زدن در زمین های شیب دار در برخی از نقاط استان موجب خسارت به منابع طبیعی شده است که برای جلوگیری از این امر باید توسعه باغات در اراضی شیب دار به روش مدرن مدیریت و ساماندهی شود.

*توسعه تاکداری در خراسان شمالی اقدام اقتصادی نیست
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه تاکستان ها و کشت انگور در این استان کاری اقتصادی نیست.
عبدالرضا عزیزی نیز در همایش ملی انگور و فرآورده های انگور در بجنورد گفته بود: اکنون کشمش های تولیدی استان در انبارها گندیده است و از مصرف خارج شده و تاکداران را شاکی کرده است اما باز هم تشویق ها و ترغیب ها برای توسعه تاکداری ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: تاکدارن ما پارسال به خاطر شیوع بیماری سفیدک انگور در تاکستان ها، متحمل خسارت زیاد شدند و فشار زیادی بر آنان وارد شد.
وی گفت: بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی استان، نیمی از باغ های استان مربوط به تاکستان ها است و این آمار نشان می دهد که ایجاد تنش و خسارت در این باغ ها، چه میزان خسارت به این تولیدکنندگان و معیشت کشاورزان وارد می کند.
عزیزی تاکید کرد: خانواده های زیادی با تاکداری امرار معاش می کنند و بروز بیماری و وارد شدن خسارت به تاکستان ها سبب می شود تا شمار زیادی از خانوار های روستاها دچار مشکل شوند.
وی از سنتی بودن کشاورزی در این استان انتقاد و آن را از مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: در چند دهه اخیر هیچ تغییر خوبی در کشاورزی رخ نداده است و تولید در این بخش به صورت سنتی انجام می شود.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از روش های نوین، کشاورزی را اقتصادی کنیم و تولید در این بخش را از سنتی بودن خارج سازیم.
وی تاکید کرد: استفاده از تجربه های کشاورزان موفق و نمونه و بهره بردن از توان تخصصی و مهارت فنی کارشناسان کشاورزی می تواند بهره وری در کشاورزی را ارتقا دهد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون بهره وری و راندمان در کشاورزی و از جمله در تولید انگور پایین است.

* اقتصادی شدن فعالیت تاکداران خراسان شمالی نیازمند ورود بخش خصوصی است
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: اقتصادی شدن فعالیت های تاکداران این استان نیازمند ورود سرمایه گذار بخش خصوصی در استان است.
علیرضا اسلامی بر حمایت از بخش خصوص تاکید کرد و افزود: در این راست باید گام هایی برداشت شود.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این سطح ۴۰ هزار هکتار باغ است.

۲۸ مهر ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.