طرح‌های تجمیع دانشگاه آزاد اسلامی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۰۵
شناسه : 2004
12
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طرح‌های تجمیع دانشگاه آزاد را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این دانشگاه بار سنگین تحصیلات تکمیلی را از دوش دولت برداشته است.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید کردند در دانشگاه آزاد به وضوح مشاهده می‌شود. به طور مثال تجمیع معاونت‌ها در این دانشگاه جلوی بخش عظیمی از هزینه‌های غیرضروری را گرفته است.

 

نماینده مردم شیروان با تاکید بر اینکه کشور نیاز به سیاست‌هایی برای اجرای اقتصاد مقاومتی دارد، ادامه داد: طرح‌های تجمیع دانشگاه آزاد اسلامی مثال بارز این سیاست است که با کاهش کمیت موجب افزایش کیفیت شده است و سازمان‌های دولتی هم باید از این نوع برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش هزینه‌هایشان استفاده کنند.

 

عزیزی با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد بیان کرد: توسعه تحصیلات تکمیلی از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور جلوگیری می‌‌کند. متاسفانه نمونه‌های زیادی وجود دارد که برای تحصیلات به کشور‌های همسایه و دانشگاه‌های درجه دو یا سه سفر می‌کنند که به غیر از خارج شدن ارز از کشور و هزینه‌های گزاف تاثیرات منفی فرهنگی جبران نا‌پذیری دارد بنابراین بهتر است به جای ایستادن درمقابل توسعه تحصیلات تکمیلی از آن حمایت کنیم.

وی درادامه همین موضوع تصریح کرد: علت آسیب‌های اجتماعی همین مواردی است که مورد توجه قرار نگرفته . زمانی که جوانان برای ادامه تحصیل از خانواده دور و با شرایط فرهنگی متفاوت روبه‌رو می‌شود در برابر خطرات جبران ناپذیری قرار می‌گیرند اما در همین جهت دانشگاه آزاد سیاست بومی گزینی را اتخاذ کرده که راه حل مناسبی برای پیش‌گیری از این دست معضلات است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر خسارت‌های اقتصادی و فرهنگی که مهاجرت جوانان برای ادامه تحصیل ایجاد می‌کند خاطر نشان کرد: وزارت علوم باید حامی دانشگاه آزاد باشد تا مسیر این دانشگاه برای توسعه تحصیلات تکمیلی همواره شود.

نماینده مجلس نهم با اشاره به نقش مهم دانشگاه آزاد در سیستم آموزش عالی کشور بیان کرد: دانشگاه آزاد بار سنگینی را از دوش دولت در جهت تحصیلات تکمیلی برداشته است. از ۸ درصد سهمیه دوره پی اچ دی ۴ درصد را دانشگاه آزاد تامین می‌کند و همچنین در مورد کارشناسی ارشد نیز به همین شکل، یعنی بیش از ۵۰ درصد این موضوع بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است.

عزیزی با تاکید بر اینکه دولت و وزارت علوم باید از دانشگاه آزاد حمایت کنند افزود: وزارت علوم نمی‌تواند به عنوان رقیب دانشگاه آزاد عمل کند بلکه باید به شکل حمایتی بر کار دانشگاه‌ها نظارت کند و از جایی مثل دانشگاه آزاد که نقش عمده‌ای در آموزش عالی دارد و بار بزرگی از دوش دولت برداشته حمایت کند.

نماینده مردم شیروان ادامه داد: یکی از مشکلات عمده کشور این است که سازمان‌های دولتی رقیب بخش خصوصی هستند، این مسئله جلوی رشد بخش خصوصی را می‌گیرد و با اصل ۴۴ تضاد دارد، درصورتی که مطابق این اصل باید از بخش خصوصی حمایت شود. متاسفانه با جمعیت ۷۸ میلیونی ایران بیش از ۴۰ درصد مردم از دولت حقوق و مستمری می‌گیرند درصورتی که کشوری مثل ژاپن با ۱۲۸ میلیون نفر جمعیت به کمتر از ۱۰ درصد مردم حقوق و مستمری می‌دهد و بخش عمده هزینه‌های مردم توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی در پایان افزود: زمانی که دولت شرایط ایجاد فضای آموزشی برای تحصیلات تکمیلی را ندارد این موضوع باید به بخش خصوصی مورد اعتماد و با کیفیت مثل دانشگاه آزاد واگذار شود تا بتوانیم جلوی مهاجرت جوانان، خسارت‌های اقتصادی و فرهنگی را بگیریم.

 

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.