سکوت فرهنگی باعث رشد معضلات اجتماعی شد
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
شناسه : 572
8
دکتر عزیزی : مراسم افتتاحیه فیلمبرداری فیلم سینمایی «دریا و ماهی پرنده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده با حضور مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا معصوم‌زادگان مدیر سیمافیلم، همایون ارشادی، ابوالفضل جلیلی و محمدعلی طالبی، نیوشا ضیغمی، بهروز خواجه نوری و تعدادی دیگر از هنرمندان سینمای ایران در لوکیشنی در منطقه دارآباد تهران برگزار شد.
پ
پ

در ابتدای این مراسم غفارزاده با اشاره به اینکه «دریا و ماهی پرنده» دومین تجربه سینمایی او است، گفت: من زمینه آشنایی با نوجوانان در ادبیات کودک و نوجوان را داشتم و در دهه ۶۰ تا ۷۰ برای کودک و نوجوان می‌نوشتم اما امروز قسمت شد تا دومین فیلم بلند سینمایی خود را با مضمونی در رابطه با نوجوانان کار کنم.

IMG15494065

وی ادامه داد: «دریا و ماهی پرنده» هرچند مضمونی نوجوانانه دارند، اما برای نوجوانان ساخته نشده است. این فیلم به نوجوانان بزهکار می پردازد و فضای کار تربیتی خاصی دارد. هرچند در بستر این داستان فضای رئال و اتفاقات سورئال برای کودک و نوجوان شکل می گیرد، اما داستانی از مشکلات اجتماعی کودک و نوجوان را روایت می کند.

غفارزاده ادامه داد: کار من نوشتن و ساختن فیلم است و طی این سی سال هم قصه نوشتم و هم فیلم ساختم. این فیلم سینمایی در شرایط اقتصادی نامناسب کشور در حال ساخت است و من از این مساله خوشحالم، اما بسیاری از فیلمسازان اهل دل هستند که مجبورند به دلیل مشکلات مالی ساخت فیلم‌های خود را به تعویق بیاندازند. محمدعلی طالبی هم چنین شرایطی را دارند این در حالی است که او جزو فیلمسازان بین المللی است و همیشه حرفی برای گفتن در حوزه سینمای کودک و نوجوانان دارند. ابوالفضل جلیلی هم در چنین شرایطی قرار دارد.

کارگردان فیلم «گیرنده» بیان کرد: امیدوارم شرایط اقتصادی مناسبی فراهم شود تا همه کارگردانان بتوانند فیلم های خود را جلوی دوربین ببرند. امیر پورکیان به عنوان تهیه‌کننده با این پروژه با ما همکاری کرده و نشان داد که یکی از مهمترین دغدغه های زندگی او در حوزه سینما، بچه های بزهکار هستند.

 

IMG15494295

سردار طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه این مراسم گفت: کار من در حوزه مسائل اجتماعی بوده و هست و از ابتدا نیز با مسائل اجتماعی و علل بزهکاری در جامعه آشنا بوده و هستم. دوست داشتم در ابتدا معلم شوم اما به حوزه نیروی انتظامی ورود پیدا کردم و بر اساس تجربه های خود می توانم از آنچه که در زیر پوست شهر اتفاق می افتد خبر دهم و از علت عوامل آسیب‌پذیری در جامعه باخبرم.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که مقوله بزه و بزهکاری در همه جوامع وجود دارد، اما نسبت آنها با هم فرق می کند. مساله مهم این است که هر چند فرآیند پیشگیری در جوامع مختلف صورت می گیرد، اما باید بدانیم که بعد از ایجاد ناهنجاری در جامعه چه باید کرد. سینماگران در این زمینه کارشان این است که فیلم های اجتماعی بسازند و بخصوص به مساله کودک و نوجوان در آثار خود توجه کنند.

سردار طلایی ادامه داد: احساس می کنم وظیفه تیپ ما در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری این است که شرایط اقتصادی مناسبی را برای فعالیت سینماگران و حوزه تولید فیلم های سینمایی فراهم کنیم و امیدوارم چنین اتفاق خوبی در سینمای ایران رخ دهد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاستگذاری در کشور باید یک مثلث را تشکیل دهند تا بتوان فیلم های اجتماعی مناسبی تولید کرد، گفت: در جامعه‌ای که نگاه فرهنگ جامعه به نوع آسیب ها متفاوت بوده و آن را نمی پذیرد باید شاهد پیامدهای مضاعفی باشیم. در شورای شهر تهران بودجه یک‌هزار میلیارد تومانی را برای فعالیت های فرهنگی و هنری در شهر در نظر گرفته است، اما مساله مهمتر این است که زمانیکه برای برنامه ریزی برای تخصیص چنین بودجه‌ای به دنبال آمار مناسب از آسیب های اجتماعی هستیم، مرکز مناسبی بتواند چنین آماری را در اختیار ما قرار دهد.

امیر پورکیان، تهیه کننده این فیلم سینمایی با اشاره به اینکه آرزوی من این بود که طالبی را از نزدیک ملاقات کنم، گفت: من یک تهیه کننده جوان هستم و آمده ام که فیلم بسازم ما در این پروژه احتیاج به کمک داریم؛ چراکه این فیلم سینمایی یک اثر تجاری نیست بلکه کاملا فرهنگی بوده و نیازمند حمایت مالی از سوی نهادهای مختلف است.

IMG15494110

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم بیان کرد: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه آسیب های اجتماعی این است که ما همیشه ایرادات را بر دوش دیگران می اندازیم و هیچگاه خود را مقصر نمی دانیم، همین مساله سبب می شود که حل چنین معضلاتی به سختی انجام شود. در واقع کسانیکه ایرادها را در خودشان جستجو می کنند موفق‌تر هستند.

وی ادامه داد: اگر با طرح های مختلف جلوی معضلات اجتماعی را نگیریم، در آینده دچار آسیب می‌شویم. به عنوان مثال اگر تلاش کنیم جوانان و نوجوانان ما با مواد مخدر آشنا نشوند، هزینه کمتری را برای درمان پرداخت خواهیم کرد، در واقع هزینه پیشگیری یک سوم هزینه درمان است. اگر در جامعه از همان ابتدا توجه ویژه ای به پرورش و آموزش بچه ها داشته باشیم، بعدها هزینه کمتری را برای درمان و یا حل آسیب های اجتماعی در جامعه پرداخت کنیم.

عزیزی افزود: متاسفانه سکوت فرهنگی در جامعه سبب شده تا آسیب های اجتماعی رشد روزافزونی داشته باشد، مانند ایدز که آنقدر نسبت به آن سکوت کردیم که در چنین شرایطی قرار گرفتیم. هر چند مجلسی ها پول ندارند، اما می توانند با حضور در چنین پروژه هایی حمایت معنوی نسبت به پروژه داشته باشند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه جمع آوری و ساماندهی کودکان کار با برنامه ریزی مناسب می تواند به درستی انجام گیرد، گفت: در اجلاس سران غیرمتعهدها تجربه جمع آوری کودکان را از سطح شهر داشتیم. برای ماندگار شدن چنین طرح هایی باید قوه قضائیه، نیروی انتظامی، شهرداری و بهزیستی هماهنگی و همکاری های لازم را انجام دهند. متاسفانه در جمع‌آوری کودکان از سطح شهر و سپردن آنها به بهزیستی ما با ضعف قانونی مواجه هستیم که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: دوستان ما در کمیسیون فرهنگی مجلس باید پروژه هایی را به هنرمندان سفارش دهند که در رابطه با مسائل و مشکلات اجتماعی باشد. یکی از کارهایی که در مجلس انجام داده‌ایم این است که لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را متقاعد کردیم که هر لایحه ای که پیوست اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد، تصویب آن به درد نمی خورد.

عزیزی در پایان صحبت های خود گفت: مصرف هر چیزی در جامعه نیازمند فرهنگ است. ارتباط هنرمندان با کمیسیون اجتماعی بسیار ضعیف است و امیدوارم این مساله هر چه سریعتر درست شود.

IMG15494400

محمدعلی طالبی، کارگردان سینما با اشاره به صحبت‌های رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما طی این سال‌ها به دنبال ساخت فیلم های مختلفی در حوزه کودک و نوجوان بخصوص کانون اصلاح و تربیت بودیم حتی فیلمی هم من در این رابطه ساختم اما هنوز این فیلم به نمایش درنیامده است؛ چراکه مسئولان معتقدند این فیلم یک اثر سیاه است. همچنین در مورد ایدز نیز پنج سال پیش فیلمنامه ای را به کانون پرورش فکری ارائه کردم که تصویب نشد.

این کارگردان سینما بیان کرد: اگر در آن زمان این فیلم ها ساخته می شد، امروز مجبور نبودیم که بر گردن کودکان دیروز آفتابه انداخته و آنها را در سطح شهر به عنوان مجرم بگردانیم. حرف ما، حرف دل است. ما به دنبال پول نیستیم. دغدغه ما اشک و غم خانواده هایی است که خود یا فرزندانشان دچار اعتیاد شده اند. ما غم این خانواده ها را می خوریم که به دنبال ساخت فیلم هایی از این دست هستیم. حال که شما می گویید من به همراه تعدادی از فیلمسازان خانه سینما به کمیسیون اجتماعی مجلس می آییم تا با شما صحبت کنیم. ما به دنبال پول نیستیم. پس چهره من و امثال من را بخاطر بسپارید تا فردا نگویید که شما چه کسی هستید!

طالبی در پایان گفت: شما از ما حمایت کنید تا ما تعدادی فیلم مستند و آموزنده در رابطه با معضلات جامعه بسازیم. بحث کردن با ضرغامی برای پخش این مستندها در تلویزیون را برعهده خودمان بگذارید.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.