سهم ایران از گردش مالی غذای حلال کمتر از یک درصد است
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
شناسه : 1156
17
دکتر عزیزی : رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه سهم ایران از 500 میلیارد دلار گردش مالی سالانه تجارت غذای حلال در جهان حدود 300 میلیون دلار است که این سهم کمتر از یک درصد است و در شان کشور ما نیست.
پ
پ

به نقل از خبرگزاری ایران اکونومیست – دکتر عبدالرضا عزیزی روز شنبه در مراسم تقدیر از برگزار کنندگان نخستین همایش روشهای افزایش ماندگاری فرآورده های غذایی(بدون مواد افزودنی) افزود: این موضوع از این جهت تاسف بار و جای سوال است که ما حلال ترین کشور در امر تولید فرآورده های غذایی هستیم، اما در سهم تجارت جهانی آن به نسبت ظرفیت های موجود کشور، بسیار در سطح پایین قرار داریم و غیر قابل قیاس با دیگر کشورها هستیم.

وی با تاکید بر این که، غذاهای ایرانی را اکثر ذائقه های جهان می پسندند گفت: فرآورده های غذایی ایران از نظر کیفیت، مغذی بودن و ماندگاری مورد توجه مردم جهان است و به همین خاطر باید از این خوشنامی برای تجاری سازی و افزایش سهم ایران در تجارت غذای حلال بهره ببریم.

نماینده مردم شیروان در مجلس در خصوص فرهنگ مصرف غذا در سفره های ایرانی افزود: متاسفانه امروزه فرهنگ مصرف غذایی ایرانیان به شکل بدی تغییر کرده است و غذاهای غیر متعارف و نوشابه های مضر جای غذاهای سنتی و نوشیدنی هایی مثل دوغ را گرفته است.

وی گفت: امروز در بیشتر سفره های مردم روستاهای کشورمان، غذای روستایی به چشم نمی خورد و حتی نان را هم از شهر خریداری می کنند و بر سر سفره های خود قرار می دهند.

عزیزی در خصوص واردات گوشت قرمز از کشور برزیل افزود: چرا برخی مسئولان حاضر هستند، گوشت یخ زده و منجمد یک ساله و بی کیفیت برزیلی را بخورد مردم بدهند، اما حاضر نیستند گوشت تازه و بسته بندی شده از دیگر کشورهایی مانند استرالیا را وارد و بین مردم توزیع کنند.

وی گفت: این انتقاد و ایراد را به رییس دامپزشکی کشور اعلام کرده ایم تا نسبت به واردات گوشت قرمز یخ زده از برزیل تجدیدنظر کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با قدردانی از برگزار کنندگان نخستین همایش روشهای افزایش ماندگاری فرآورده های غذایی (بدون مواد افزودنی) اظهار داشت: متخصصان و پژوهشگران غذایی کشور و تولید کنندگان این حوزه به ویژه اساتید و پژوهشگران باید ارتباط خودشان را با دولت و مجلس بیشتر کنند و راهکارهایشان را در زمینه افزایش تولید غذاهای ماندگار و حلال و با کیفیت به مسئولان اجرایی کشور ارایه کنند.

نخستین همایش روشهای افزایش ماندگاری فرآورده های غذایی(بدون مواد افزودنی) ۱۲ و ۱۳ اسفند ماه جاری با حضور مسئولان و مقامات ۳۰ سازمان و نهاد دولتی، مدیران و کارشناسان صنایع غذایی کشور و مهمانانی از کشورهای اتریش، سوئد، هلند و دانمارک در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار شود.

یادآور می شود که همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاه تخصصی معرفی فرآورده های غذایی بدون افزودنی و روش های افزایش ماندگاری فرآورده های غذایی در سه بخش معرفی غذاهای آماده و دیگر فرآورده های غذایی ماندگار، ارایه دهندگان خدمات، تجهیزات و روش های تولید فرآورده های ماندگار و معرفی تکنولوژی های نوین بسته بندی ارتقاء دهنده ماندگاری برگزار شد.

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.