زردآلو شیروان در بازار ۱۰ برابر قیمت فروخته می‌شود
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
شناسه : 483
16
دکتر عزیزی : نماینده شیروان در مجلس با بیان این‌که زردآلو این منطقه از کشاورز کیلویی ۳۰۰ تومان خریداری و در بازار به ۱۰ برابر قیمت فروخته می‌شود، گفت: کشاورزان از فروش زردآلوهای خود حتی نمی‌توانند هزینه‌های تولید را تأمین کنند.
منبع : خانه ملت
پ
پ

عبدالرضا عزیزی با اشاره به این‌که کشاورزان و باغداران از وضعیت بازار خرید و فروش محصولاتشان ناراضی هستند، گفت: در این میان باغدارانی که در زمینه تولید زردآلو فعالیت می‌کنند، از حضور دلالان و واسطه‌‌ها نیز ناراضی هستند و توقع دارند دستگاه‌های نظارتی اجازه فعالیت به این دسته افراد را ندهند.
نماینده شیروان در مجلس نهم با اشاره به کیفیت مرغوب زردآلو این منطقه، افزود: زردآلو از باغدار شیروان کیلویی ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود در حالی که در مغازه‌ها با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد.
وی با بیان این‌که در مغازه‌های شیروان که فاصله کمی از باغات دارد، زردآلو کیلویی ۱۰۰۰ تومان فروخته می‌شود، گفت: چه دلیلی دارد که در مغازه‌های این منطقه زردآلو ۳۰۰ درصد گران تر فروخته شود.
عزیزی با اعلام این مطلب که زردآلو در تهران ۱۰ برابر قیمتی که از کشاورز خریداری می‌شود در مغازه‌ها به فروش‌ می‌رسد، تصریح کرد: در کلان‌شهرتهران نیز زردآلو با قیمت کیلویی ۳ هزار تومان فروخته می‌شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بروز این چنین اتفاقات را در بازار محصولات کشاورزی ناشی از حضور دلالان دانست و ادامه داد: بی تردید سود حاصل از فعالیت کشاورزان به جیب افراد سودجو می‌رود و کشاورز زحمت کش نمی‌تواند از فروش محصولاتش هزینه‌های تولید را نیز تأمین کنند.
وی با تأکید بر این‌که حق کشاورزان در این بازار خرید و فروش خورده می‌شود، با مطرح کردن این پیشنهاد که در شهرهای بزرگ غرفه های مستقیم فروش کالا، در اختیار کشاورزان قرار داده شود تا بتوانند بدون حضور واسطه‌ها اقدام به فروش محصولاتشان کنند، افزود: تنها در این صورت است که دست دلالان از بازار زردآلو و سایر محصولات باغی کوتاه می‌شود.
عزیزی با اعتقاد بر این که اجرای این پیشنهاد به نفع مصرف‌کننده نیز هست، بیان کرد: فراهم کردن شرایطی برای این‌که سود ناشی ازفروش محصول مستقیم به جیب کشاورز برود می‌تواند زمینه‌ای را برای فروش محصولات با قیمت مناسب ایجاد سازد.
نماینده شیروان در مجلس نهم اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز باید زمینه و بستر لازم را برای جلوگیری از ضرر مالی کشاورزان و باغداران شیروان فراهم کند ضمن این‌که وزارت صنعت و معدن نیز در این رابطه مسئولیت دارد.
عزیزی همچنین با اشاره به این‌که منطقه شیروان بهترین سیب را تولید می‌کند اما در زمان برداشت محصول، تنها کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان خریداری می‌‌شود، اظهار داشت: سیب شیروان به دلیل وجود افراد سودجو در بازار ۳ هزار تومان فروخته می‌شود؛ این درحالی است که باغداران باید هزینه‌های بسیاری را متحمل شوند و سود کمتری دریافت کنند.
نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی ضمن یادآوری ظرفیت ۷ هزار تنی سردخانه شیروان، تأکید کرد: با توجه به این‌که ظرفیت سردخانه‌های این منطقه کم است، در صورت ایجاد سردخانه‌هایی با ظرفیت بالا می‌توان اقدام به ذخیره‌سازی این محصول کرد تا در زمان مناسب سیب‌ها با قیمت خوبی در بازار عرضه شوند. /

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.