خطر انقراض یوز ایرانی/ احیای زیستگاه‌ و حفظ آمار فعلی یوز ایرانی اولویت مسئولان محیط زیست باشد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
شناسه : 2520
10
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر جدی گرفتن خطر انقراض یوز ایرانی، گفت: باید با بهره گیری از به روز و جدیدترین تکنیک‌ها و همچنین رفع عوامل موثر در انقراض، در راستای حفاظت از این گونه ارزشمند گام برداشت.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد طرح یوز ×۱۰، گفت: اگرچه تحقق چنین طرح هایی در حفاظت از یوز ایرانی موثر است اما مادامی این طرح ها موفقیت آمیز خواهد بود که شرایط از نظر حفاظت از این گونه ارزشمند و زیستگاه آن به گونه ای فراهم شود که طعمه یوز در زیستگاه افزایش یافته  و همچنین به  امنیت زیستگاه آنها نیز توجه جدی شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته دامداران نیز نباید اجازه ورود به زیستگاه آنها را داشته باشند تا این گونه در حال انقراض برای جستجوی طعمه به سمت جاده حرکت نکند؛ در چنین شرایطی بقای زیست این گونه نادر میسر خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ضمن تاکید بر جدی گرفتن خطر انقراض یوز ایرانی، خشکسالی، کمبود آذوقه، احداث جاده در مسیر زیستگاه، حضور دام و سگ های گله، شکار بی رویه و از بین رفتن و اشغال زیستگاه را در تهدید نسل این گونه در حال انقراض  موثر خواند و افزود: با بهره گیری از به روز و جدیدترین فناوری و تکنیک ها و همچنین رفع عوامل موثر در انقراض باید در راستای حفاظت از یوز ایرانی گام برداشت.

عزیزی بر ضرورت ارائه راهکارهای موثر برای جلوگیری از انقراض یوز ایرانی تاکید کرد و یادآور شد: احیای زیستگاه‌ها و  حفظ فعلی آمار و تکثیر یوز ایرانی تا حدود زیادی در حفاظت از این گونه ارزشمند جانوری موثر است.

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، فرهنگ سازی، افزایش تعداد محیط بانان،  استفاده از ظرفیت دوستداران و حامیان محیط زیست، تشدید مجازات متخلفان و شکارچیان غیر مجاز و همچنین استفاده از قوه قهریه را در حفاظت از گونه های نادر جانوری به ویژه یوز ایرانی حائزاهمیت خواند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بر لزوم حمایت اجتماعی و اقتصادی از محیط بانان تاکید کرد وتصریح کرد: نباید فراموش کرد که زنده بودن یوزهای باقی مانده ناشی از همت و تلاش خستگی ناپذیر محیط بانانی است که همه زندگی و توان خود را صرف حفاظت از محیط زیست کشور می کنند در حالی که وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ طرح یوز × ۱۰ طرحی است که توسط دیده بان طبیعت شاهرود برای حفاظت از یوز ایرانی ارائه شده شده است؛ این طرح،  ۱۰ منطقه ای که طی سال های اخیر یوزها در آن دیده شده را از طریق پل های روگذر به هم مرتبط می سازد و با فنس یوزها را به مسیرهای امن هدایت می کند./

 

یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.