حذف بدون حساب و کتاب واژه طلاق از شناسنامه منجر به جدایی های بیشتر می شود
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
شناسه : 3075
12
شانس ازدواج برای زنان مطلقه بسیار کمتر از مردان مطلقه است نزدیک به نصف، به رغم افزایش و عادی تر شدن طلاق هنوز هم زندگی زیر سایه طلاق برای بسیار ی آسان نیست اما حذف بدون حساب و کتاب واژه طلاق از شناسنامه ممکن است با افزایش سوء تفاهم ها و از بین رفتن اعتماد، به طلاق بیشتر هم منجر شود.
پ
پ

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آرمان کرمان؛ وقتی از مهر طلاق در شناسنامه اش خبر دار شد خیلی وقت ها برایش مشکل ساز شد یا دستکم به ناچار سنگینی برخی نگاه ها را تحمل کرده است و نمی دانست تکلیف شاهزاده آینده و مهر بر شناسنامه اش چه می شود.

این وضعیت زنان زیادی است که مهر طلاق در شناسنامه دارند و حالا برخی به فکر  چاره افتاده اند، راهی که درنگاه نخست چندان بد هم به نظر نمی رسد یعنی اصلا هنگام طلاق مهر شناسنامه ها را رنگی نکنند.

عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید : ثبت نشدن طلاق در شناسنامه در واقع احترام گذاشتن  به شخصیت زن است و پیشگیری کننده  از وقوع مشکلات اجتماعی شدیدتر در کشور .

وی بیان می کند : زن انسان است و شخصیت دارد و باید مورد احترام قرار گیرد .

ثبت نشدن طلاق در شناسنامه هم بعد زنانه دارد و هم مردانه اما بیشتر مخالقان به بعد زنانه توجه می کنند و اعتقاد دارند که اینجا حقوق مردان ضایع می شود و  فرقی بین زنان و دختران وجود ندارد.

امینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: ثبت نشدن طلاق در شناسنامه به سوء استفاده های دیگر منجر می شود.

وی ادامه می دهد: اگر حذف شود برای همسر دیگر یک نوع کلاهبرداری است و من  موافق این امر نیستم، زن  طلاق می گیرد و مهریه اش را تمام و کمال می گیرد و به شوهر بعدی می گوید که من هنوز ازدواج نکرده ام و این تجارتی برای زنان می شود.

ثبت نشدن طلاق در شناسنامه اعتراض جمعیت شناسان و حقوقدانان را  نیز در بر داشته است ،  دکتر کاظمی در این رابطه می گوید: این کار گره ای از مشکل زنان باز نمی کند بلکه می تواند به افزایش طلاق منجر شود.

علی اکبر بیگ زاده دانشجوی دکترای حقوق دراین رابطه می گوید : در شهرهای کوچک ممکن است همه به این امر واقف باشند ولی در شهرهای بزرگ اگر این مسئله کتمان شود برای آینده زن مناسب نیست و ممکن است منجر به طلاق مجدد شود.

وحید قرائی وکیل پایه یک دادگستری نیز بیان می دارد: من این مسئله را جفا در حق زنان می دانم ممکن است برخی موافق باشند و بگویند این مسئله باعث ازدواج مجدد خانم های مطلقه شود ، به نظر من باید همسر دوم از ماجرای طلاق آگاه باشد و اگر زن به او نگوید بلاخره در آینده همسرش از این موضوع متوجه می شود و این بار منفی برای زن دارد و باعث می شود تا اعتمادها کمتر و سوء تفاهم ها بیشتر شود.

البته باید گفت هدف از اینکه مهر طلاق در شناسنامه ثبت نشود در اصل شانس ازدواج برای دختر پیش آید این دروغگویی را در جامعه اشاعه می دهد اصل ازدواج، فرض بر صداقت است ۵۰ درصد ممکن است صداقت داشته باشند و بگویند ولی اطرافیان که می دانند که ازدواج کرده است.

طلاق پدیده زیبایی نیست اما وجود دارد  و گاهی اجتناب ناپذیر است موافقان ثبت نشدن طلاق در شناسنامه حتی با مطرح نشدن ازدواجت اول هنگام ازدواج دوم مشکلی ندارند.

عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید : چه اشکالی دارد کسی که انتخاب می کند ملاک طرف فعلی افراد است.

وی معتقد است که باید سرها از برف غفلت بیرون آورد  و واقعیت های تلخ جامعه را قبول کرد چرا که ثبت نشدن طلاق در شناسنامه می تواند از برخی رفتارهای ناشایست پیشگیری کند.

عزیزی ادامه می دهد: نباید اینقدر فشار بیاوریم که فرهنگ غربی همان ازدواج سفید اتفاق بیفتد  ما باید از آن جلوگیری کنیم .

قانون هم برای ازدواج شرایطی تعیین کرده از جمله صادق بودن و دوری از فریب که اگر نقض شود خودش می شود شرط طلاق.

سالار کیا وکیل و حقوقدان در این رابطه می گوید: جدای از مسائل اخلاقی پنهان کردن طلاق یک نوع فریب است و از نظر قانونی کار پسندیده ای نیست و با قانون مغایر است.

کسی که طلاق در شناسنامه اش ثبت نمی شود طبیعی است که در ازدواج بعدی حرفی از طلاقش نزند موضوعی که به نگرانی اصلی مخالقان تبدیل شده است اما گرفتن گواهی تجرد راه چاره پیشنهاد دهندگان موضوع حذف طلاق از شناسنامه است راهی که حقوق دانان به آن خرده گرفته اند.

سالارکیا وکیل و حقوقدان : این امر منجر می شود به همه اسناد شک کنیم و استعلام بگیریم و این باعث می شود که مردم اعتماد نسبت به یکدیگر را از دست بدهند.

شانس ازدواج برای زنان مطلقه بسیار کمتر از مردان مطلقه است  نزدیک به نصف، به رغم افزایش و عادی تر شدن طلاق هنوز هم زندگی زیر سایه طلاق برای بسیار ی آسان نیست اما حذف بدون حساب و کتاب واژه طلاق از شناسنامه ممکن است با افزایش سوء تفاهم ها و از بین رفتن اعتماد، به طلاق بیشتر هم منجر شود.

سه شنبه ۱۴ شهریور ۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.