حدود ۳۰۰۰ نفر سالیانه به علت آلودگی هوا در تهران میمیرند/برنامه ریزی مدونی برای جلوگیری از این آلودگی وجود ندارد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۳۰
شناسه : 2408
11
رییس کمیسون اجتماعی مجلس : عبدالرضا عزیزی گفت: متاسفانه برنامه ریزی مدونی برای جلوگیری از آلودگی هوا در تهران وجود ندارد، من نمیدانم چرا ما صبرمیکنیم مشکل که به اوج خود رسید تازه آسیب های آن را میبینیم.
پ
پ

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنیا به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست محیطی تبدیل شده‌است که این معظل در تهران به یکی از مشکلات جدی جامعه تبدیل شده است. بررسی هفتگی شاخص کیفیت هوای تهران و اطلاعات رسیده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا نشان میدهد تهران در زور ۲۷ آذر ماه (جمعه) ۱۴۸ بوده و اطلاعات به دست آمده نشان دهنده افزایش غلظت آلاینده ها به ویژه ذرات معلق در هوای تهران است.

طبق آمار آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی‌ها شده‌است. باتوجه به پژوهش های جغرافیایی موثر بر آلودگی هوا،شهر تهران یکی از آلوده ترین شهر های جهان بشمار می رود. عوامل متعددی در آلودگی تهران دخالت دارند که در بین آنها عوامل جغرافیـایی از اهمیت بیشتری برخوردارند.کوههای البرز در شمال و شمال شرق آن به عنوان سدی جلو باد های غربـی را سد کرده و سبب می شوند که همه آلاینده ها در سطح شهر بـاقی بماننـد.حدود 3000 نفر سالیانه به علت آلودگی هوا در تهران میمیرند/برنامه ریزی مدونی برای جلوگیری از این آلودگی وجود ندارد

طبق گزارشات شرکت کنترل کیفیت هوا تهران شرایط نامطلوبی را از نظر کیفیت هوا سپری کرده است و این بازه زمانی با شامل بودن ۱ روز ناسالم و ۶ روز ناسالم برای گروه های حساس، از نظر تعداد روزهای ناسالم آلوده ترین هفته سال جاری برای پایتخت محسوب می شود.

وجـود شـرایط وارونگـی فـراوان و اسـتقرار مـداوم سیستم های پرفشار در طول سال همه از ویژگی های طبیعی منطقه هستند که نمی توان آنها را تعدیل کرده ویـا از بین برد.با شرایطی که امروز در تهران حاکم است دراین شهر با توجه به مرکزیت کشوری تمام تصمیم های سیاسی و قـوانین کـشور در آن تنظیم می شود و همچنین مرکز فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و خدماتی محسوب میشود که با این وجود تصمیم پاکسازی هوا یکی از ضروریات استراتژی کشور بـه حساب می آید.

با توجه به شاخص بد کیفی هوای تهران ،عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجنماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار در رابطه با مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا تهران گفت: متاسفانه برنامه ریزی مدونی برای جلوگیری از آلودگی هوا در تهران وجود ندارد که به آن عمل شود و این است که باعث میشود  تمام مدارس شهر تهران دو روز تعطیل شوند و این آسیبهای آموزشی و اقتصادی بسیار مخربی بر نظام آموزشی تهران به همراه دارد با وجود اینکه این تعطیلی نیز کار غلطی است اما این کار نتیجه ی نداشتن برنامه دقیق برای کنترل آلودگی است.

عبدالرضا عزیزی گفت: در کنار آلودگی هوا باید به آلودگی صوتی نیز به عنوان یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ ایران اشاره کنیم. اما من نمیدانم چرا ما صبرمیکنیم مشکل که به اوج خود رسید تازه آسیب های آن را میبینیم و به یک باره با یک تصمیم اورژانسی سعی در درست کردن مسئله داریم که معلوم نیست به نتیجه برسد یا خیر و این کار غلطی است اعمال باید تماما برنامه ریزی داشته باشد وقتی‌ کسی‌ دچار مشکلی‌ می‌شود باید پیش‌ از آن‌ بتواند جلو مشکلش‌ را بگیرد، امیرالمومنین میفرمایند: “علاج‌ واقعه‌ قبل‌ از وقوع‌ باید کرد.”

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی اشاره ای به آمار جان باختگان در اثر آلودگی هوا کرد و افزود: من آمار دقیقی از کسانی که جان خود را بر اثر استنشاق هوای تهران از دست دادند ندارم اما فکرمیکنم حدود  ۳۰۰۰ نفر سالیانه فقط به علت آلودگی هوا در تهران میمیرند. مطابق گزارش بانک جهانی در سال ۱۳۸۲، ۸۱۵۲ تن تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

این نماینده مجلس از وجود خودروهای بی کیفیت ابراز تاسف کرد و افرود: بنابر همین دلایل مخرب آلودگی هوا باید کاهش پیدا کند و متاسفانه من فکرنمیکنم ما برنامه مدون و درستی داشته باشیم که به آن عمل کنیم زیرا همچین برنامه ای اصلا وجود ندارد. شما با یک نگاه کلی در سطح شهر متوجه تعداد کثیر و بیش از حد خودروها میشوید که همین طور اتومبیل های غیر استاندارد و بدون کیفیت وارد تهران میشود و آمار مشخصی نیست که چه تعداد خودرو در سطح شهر وجود دارد، تعداد خودرو ها باید به اندازه گنجایش شهر باشد که البته بنده با ابراز تاسف میگویم نه به اندازه گنجایش بلکه بسیار بیشتر از حد مجاز اتومبیل در تهران وجود دارد.

رئیس کمیسیون اجنماعی مجلس در ادامه گفت: بازهم میگویم که متاسفانه برنامه ریزی مشخصی وجود ندارد و همین است که میشود آلودگی هوای تهران روز به روز افزایش پیدا می کند و به همه آسیب میزند. باید تمام وسایل نقلیه استاندارد شوند اعم از موتور سیکلت ها که باید با کیفیت و برقی شوند و تهداد آنها مشخص باشد، سوخت وسایل نقلیه یعنی بنزین و گازوئیل باید باکیفیت باشد، همچنین از همه مهمتر می بایست وسایل نقلیه عمومی را بیشتر افزایش دهند و دودزا نباشند هرچند دولت قبل لجبازی کردند و برای مترو اعتبار نگذاشتند در هر صورت مترو باید گسترش یابد.

ممنوعیت وجود کارخانه ها تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران منتفی شد

وی در رابطه با اقدام مجلس گفت: از همه بدتر هم این است که اخیرا و کار بسیار بدی که مجلس انجام داد، قبلا تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران وجود هر کارخانه ای ممنوع بود، که جدیدا این قانون هم برداشته شده به عبارت دیگر یعنی قوز بالا قوز !

دکتر عبدالرضا عزیزی تاکید کرد: تجمع امکانات در تهران یکی ذیگر از عوامل شاخص افزایش آلودگی است که باعث مهاجرت مردم استانهای محروم به پایتخت شده و تهران ناچار به پذیرش آسیب های اجتماعی و آلودگی هوای بیشتری شده که این کار بسیار غلطی است که جلوی نفس کشیدن تهران را گزفته است اگر امکانات در تمام استانها و شهرستانها و روستاهای محروم افزایش یابد طبیعی ست که دیگر نیازی نیست که مهاجرت کنند و حاشیه نشین شوند و به خودشان هم آسیبی نزنند.

وی در پایان سخنان خویش افزود: ما باید از قبل به فکر همه چیز باشیم که اگر خدایی نکرده اتفاقی بیفتد آن زمان دو دستی به سرمان نزنیم که چرا قبلا به فکر نبوده ایم با توجه به سخن سقراط که میگوید:” بهترین سود آن است که سراغ زیان نرویم.”

 

دوشنبه ۳۰ آذز ۱۳۹۴

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.