جمع آوری متکدیان بن بستی که با فرهنگسازی گشوده می شود
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
شناسه : 2608
12
به نظر می رسد جمع آوری و رها سازی متکدیان راه اثر بخش برای حل این معضل نباشد همچنان که تا کنون شاهد اثرات قابل توجهی از سوی اقدامات سازمان ها و نهادهای مسئول نبوده ایم، ضمن این که فرهنگسازی و نگرش مردم نیز می تواند در حل این معضل اجتماعی کار ساز باشد.
پ
پ

به گزارش زنان کویر نام شغلش تکدی گری است، چهره اش نیز به گونه ای آرایش و پیرایش شده که در نگاه اول آدمی را به چالش می کشاند.از هر ترفندی استفاده می کند تا دل آدمی را ذوب کند تا به بیچارگی اش مبلغی پول دهی،  دفترچه بیمه ای به دست دارد و به بهانه ی تامین نشدن هزینه ی نسخه اش جلوی پایت می ایستد و شروع به داستان خوانی می کند.

مبلغ کسری که برای تامین نسخه اش نیاز داشت را هزار تومان می خواند و مدام بیان می کند فقط هزار تومان بدهید.عده ای که به داستان های تکراری گدایان عادت داشتند فقط نگاه می کردند و عده ای هم دست به جیب شدند…هنوز چند دقیقه ای نگذشته که خانمی با کودکی در آغوش ، این بار او دست به سویمان دراز می کند  و به نوجه سرایی بیماری فرزندش می پردازد.

در هیاهوی رفت و آمدهای گدایان ، این بار دخترکی به همراه برادر کوچکترش به نقش آفرینی پرداختند و اظهار عجز و ناتوانی کردند.

این یکی از چند هزار تراژدی گدایانی است که در شهر به اجرا می رسد و داستان بالا از حضور چند ساعتی در یکی از کلینیک های معروف شهر است.این روزها تکدی گری شغلی درآمدزا شده است که هر روز بر تعداد مشاغلین این حرفه اضافه می شود.

زمان پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ما، بی بضاعت های زیادی در محلات مختلف زندگی می کردند بی آنکه کسی از ماهیت زندگی شان خبری داشته باشد. در دوران نه چندان دور نیز بی بضاعت ها مورد حمایت ریش سفیدان محل قرار می گرفتند اما در گذر زمان با تغییر شیوه های زندگی و رنگ و لعاب پیدا کردن خانه ها و آسفالتی شدن خیابان ها، بی بضاعتان هم لباس های کهنه تری به تن کردند و در معابر اصلی شهر و چهارراهها حضور یافتند.

سرهنگ علیرضا پریور معاون اجتماعی نیروی انتظامی کرمان در گفتگو با ” زنان کویر ” در خصوص جمع آوری متکدیان شهر می گوید: بحث متکدیان ارتباطی با نیروی انتظامی ندارد و جزء وظایف قانونی نیروی انتظامی نیست بلکه این شهرداری است که موظف به انجام وظیفه در این حیطه است اما نیروی انتظامی هر جا که سازمان ها احتیاج به همیاری داشته باشند، کمک خواهد کرد.

متکدیان پس از جمع آوری به دستگاههای حمایتی معرفی می شوند

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی معاون فرهنگی ، اجتماعی شهرداری کرمان اما می گوید طبق قانون، جمع آوری متکدیان بر عهده ی نیروی انتظامی است و تحویل دادن آن ها  به اردوگاهی که شهرداری فراهم کرده است.

وی در گفتگو با ” زنان کویر ” تشریح کرد : مدیریت این اردوگاه بر عهده ی فرماندار شهر است که باید ظرف بیست و چهار ساعت افراد متکدی اردوگاه را پالایش رده ، متکدیان حرفه ای را به دادگستری و نیازمندان واقعی را به دستگاه های حمایتی معرفی نماید.

جمع آوری متکدیان اقدام سطحی است / در جامعه باید فرهنگ‌سازی انجام شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گویی بیان داشت: توقع متکدیان بالا رفته، ‌افرادی که در سازمان‌های حمایتی هستند ماهی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند در حالی که متکدیان در قالب گروههای مافیایی ماهانه ۲ تا ۳ میلیون درآمد دارند .

عبدالرضا عزیزی تاکید کرد: ۹۰درصد گدایان نیازمند واقعی نیستند،  در جامعه باید فرهنگ‌سازی انجام شود و مردم اگر می‌خواهند کمکی کنند به سازمان بهزیستی و کمیته امداد بدهند تا به درستی اجرا شود. نباید مردم به متکدیان خارجی یا مافیا کمک کنند که هر روز قوی‌تر و بیشتر شوند مردم باید یاد بگیرند در خیابان به متکدیان کمک نکنند.

.شاکری اظهار داشت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند نسبت به جمع‌آوری آسیب‌های اجتماعی اقدام کند و نباید این اقدامات به صورت سطحی انجام شود و باید عمقی باشد، چرا که این افراد مجدداً به سطح شهر و جامعه بازمی‌گردند.

به نظر می رسد جمع آوری و رها سازی متکدیان راه اثر بخش برای حل این معضل نباشد همچنان که تا کنون شاهد اثرات قابل توجهی از سوی اقدامات سازمان ها و نهادهای مسئول نبوده ایم، ضمن این که فرهنگسازی و نگرش مردم نیز می تواند در حل این معضل اجتماعی کار ساز باشد.

پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.