تولید انرژی خورشیدی در دستور کار وزارت نیرو
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
شناسه : 3034
16
وزیر پیشنهادی نیرو دولت دوازدهم با حضور در کمیسیون اجتماعی برنامه های وزرات خانه متبوع خود برای ۴ سال آینده را تشریح و به سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ داد.
پ
پ

حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو صبح امروز (دوشنبه، ۲۳ مردادماه) در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس حضور پیدا کرد و به سوالات نمایندگان در خصوص مسایل مربوطه به این وزارت خانه پاسخ داد.

در ادامه مسعود رضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با توضیحات وزیر نیرو در نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: وزیر در نشست امروز برنامه ها را ارائه و مشکلات مربوط به برق و آب استان ها و به طور کلی کشور را مطرح کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی وضعیت بحران آب از مهمترین موضوع مطروحه وزیر نیرو در نشست امروز کمیسیون بود، گفت: این موضوع در حال حاضر به بحران تبدیل شده است و اگر پیشگیری نشود می تواند به جنگ آب تبدیل شود.

وی با بیان اینکه راهکار وزیر نیرو برای حل معضل بحران آب بهینه سازی مصرف آب و فرهنگ سازی مناسب بود، تصریح کرد: ایشان همچنین بر تولید انرژی های بادی و خورشیدی تاکید داشتند و مطرح کردند که در بحث تولید برق در جهان جزو ۱۰ کشور مطرح قرار داریم و توانایی زیادی در این مقوله داریم که برخی از کشورهای پیشرفته از این مهم بی بهره هستند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری اینکه سدسازی ها نیز از جمله موضوعات مطروحه وزیر نیرو در نشست امروز بود، تصریح کرد: ایشان تاکید داشتند که برای سدسازی ها باید مطالعه مناسب انجام شده و سدسازی ها کارشناسانه باشد یعنی اگر لازم باشد تغییری در وضع آب ایجاد باشد نسبت به احداث سد اقدام و چنانچه پیش بینی مشکلات زیست محیطی در سدسازی ها شود از احداث سدصرف نظر شود.

در این نشست خدیجه ربیعی عضو کمیسیون اجتماعی خطاب به وزیر نیرو گفت: انتقال آب مشکلاتی را به وجود آورده و در این رابطه وضعیت آب در کشور بحرانی است، نیاز است با انتقال آب مخالفت و نسبت به سدسازی ها توجه ویژه شود.

ناهید تاج الدین دیگر عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به مشکلات زاینده رود گفت: پروژه ونک-رفسنجان کارشناسی نیست و نگاه شما به این موضوعات باید ملی باشد، مشکل آب زاینده رود حتی به کمیسیون امنیت هم رسیده و نیاز است که مدیریت آب در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان با انتقاد از اینکه خشکی تالاب گاوخونی ۱۴ استان را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: خشکی این تالاب همچنین شیوع بیماری های مانند ام اس و سرطان را به دنبال دارد.

در ادامه محمدرضا بادامچی با یادآوری اینکه تکمیل تصفیه خانه ها در کلانشهرها به کندی پیش می رود، تصریح کرد: متاسفانه وزارت نیرو به تولید انرژی های بادی و خورشیدی توجه نداشته و نیاز است این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای تامین آب شرب مورد نیاز و جلوگیری از قطعی آب در کلانشهرها نیز باید برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

احمد بیگدلی با یادآوری اینکه از ۲۶۰ روستای حوزه انتخابیه ۱۸۰ روستا فاقد آب شرب هستند، گفت: توجه وزیر نیرو به این موضوع ضروری است و همچنین به تکمیل سد تالوار توجه ویژه شود.

همچنین مسعود رضایی نایب با بیان اینکه بحران آب در کشور جدی است و اگر حل نشود کشور درآینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد، افزود: استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی باید مدیریت شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل رودخانه خشک کر فصلی است و باید با ایجاد سد تنگ سرخ آن را زنده کرد. همچنین سیل بندی احداث شود تا در مواقع بارندگی های سیل آسا از تخریب جلوگیری کند.

وی بر لزوم تامین اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکار تصفیه خانه جنوب شیراز تاکید کرد و گفت: ۹۰ درصد مطالبات پرداخت شده و به دلیل عدم پرداخت ۱۰ درصد مابقی تصفیه خانه تکمیل نشده است.

در ادامه عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی خطاب به وزیر نیرو گفت: برای مدیریت پِرت برق چه راهکاری دارید؟ زیرا در حال حاضر شیروان بالای یک هزار وات هدررفت برق داشته و این موضوع باید مدیریت شود. همچنین به مدیریت آب های مرزی شیروان توجه شود.

علی کرد نیز از وزیر نیرو درخواست کرد به موضوعاتی مانند آب خاش، آب شرب روستایی و عشایری، خرید تانکر آبرسانی سیار، سدهای تغذیه منطقه در رودخانه های دائمی و فصلی، مجوز صدور پروانه بهره برداری آب در مناطق مرزی خاش و میرجاوه و روشنایی معابر، ایجاد پست های برق و انتصاب مدیران حوزه برق در استان توجه شود./

۲۳ مرداد ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.