توافق ایران و روسیه برای ایجاد مرکز واحد موقعیتهای اضطراری در دریای خزر
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
شناسه : 758
12
عبدالرضا رحمانی فضلی : وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با ولادیمیر پوچکوف وزیر موقعیتهای اضطراری روسیه دیدار کرد و دو طرف در مورد ایجاد مرکز واحد موقعیتهای اضطراری در منطقه دریای خزر موافقت کردند.
پ
پ

‘عبدالرضا رحمانی فضلی’ روز دوشنبه در دیدار با پوچکوف در محل وزارت موقعیتهای اضطراری روسیه پیشنهاد کرد مرکز واحد دولتی برای همکاری و هماهنگی اقدامات سازمانهای موقعیتهای اضطراری کشورهای حوزه دریای خزر ایجاد شود.

وی افزود: این امر در راستای اجرای توافقات سران پنج کشور ساحلی خزر در اجلاس آستراخان برای توسعه همکاریهای این کشورها است.

رحمانی فضلی در مورد مرکز واحد موقعیت های اضطراری در منطقه دریای خزر گفت: این مرکز می تواند تشکیلات جداگانه ای باشد که به مسایلی همچون آلودگی دریای خزر و برگزاری رزمایش هایی برای مقابله با پیشآمدها و حوادث غیرمترقبه خواهد پرداخت.

وزیر موقعیتهای اضطراری روسیه از این پیشنهاد طرف ایرانی استقبال کرده و گفت وزارتخانه متبوعه وی از این ابتکار حمایت و برای تحقق آن تلاش خواهد کرد.

پوچکوف با بیان اینکه این ایده بسیار سودمند است، اظهار داشت: اگر روسیه و ایران این پیشنهاد را به سایر کشورهای خزر مطرح کنند، از طرف آنها استقبال خواهد شد.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود گفت: وظیفه نخست این تشکیلات، تنظیم اسناد حقوقی بین دولتی خواهد بود که به کشورهای حوزه خزر امکان می دهد در صورت بروز حوادث غیرمترقبه بدون موانع مرزی به کمک یکدیگر بشتابند.

وی اضافه کرد: باید ترتیبی داد سازمانهای امدادرسانی کشورهای خزر بتوانند بدون هرگونه موانع بوروکراسی از قبیل مجوز در موارد اضطراری به کمک یکدیگر بشتابند.

در این نشست که دکتر عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز حضور داشت، وزیر کشور همچنین از تصمیم دولت ایران برای ایجاد مرکز ضدبحران (در مورد حوادث غیرمترقبه) در تهران خبر داد و گفت که ایران از تجربیات دیگر کشورها برای ایجاد این مرکز استفاده می کند و روسیه در اولویت قرار دارد.

وزیر موقعیت های اضطراری روسیه در ادامه این دیدار از توسعه روابط میان کشورش و ایران در عرصه هایی همچون مقابله با پیامدهای حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی و امدادرسانی استقبال کرد.

پوچکوف با بیان این که مساله زلزله اهمیت فراوان دارد بر لزوم توجه دو کشور به همکاری در عرصه مطالعات زلزله نگاری تاکید کرد.

وزیر موقعیت های اضطراری روسیه با اشاره به این که یادداشت تفاهم همکاری در عرصه هشداردهی در وضعیت های اضطراری میان روسیه و ایران در سال ۱۹۹۹ امضا شده است، اظهار کرد: با توجه به گامهای عملی که در این عرصه به عمل می آوریم زمان تجدید اسناد همکاری دو کشور در این عرصه فرا رسیده است.

وی گفت: باید موافقت نامه همکاری در عرصه مقابله با حوادث غیرمترقبه و هشداردهی در مورد آن میان ایران و روسیه امضا شود.

این پیشنهاد طرف روسیه از طرف وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران استقبال و قرار شد دو طرف به تنظیم مفاد این موافقت نامه بپردازند.

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.