ترکیه با بخش خصوصی و بدون نفت، از ایران جلوتر است
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
شناسه : 677
18
دکتر عزیزی : بخش خصوصی به عنوان بخشی که اختیاری عمل می کند و می تواند هم برای خود و هم برای دولت سودآور باشد کمتر در برنامه ریزی های اجتماعی دولت مورد توجه قرار گرفته است و اگر بر این منوال ادامه پیدا کند روزی ضربه بزرگی بر دولت می زند.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون امور اجتماعی مجلس افزود: دولت گزارش داده است در میان جمعیت بیش ازهفتاد میلیونی ایران بیش از ۴۰ درصد حقوق بگیر دولت و ۱۱ درصد جمعیت هم مستمری بگیر بهزیستی و کمیته امام خمینی هستند. در واقع در ایران بیش از ۵۰ درصد حقوق بگیر دولت هستند. این در حالی است که در ژاپن کمتر از ۱۰ درصد حقوق بگیر دولت اند. اگر اینطور ادامه بدهیم دولت باید تمام اعتبارات خود را به عنوان حقوق و مستمری به مردم پرداخت کند و درواقع دولت باید تمام امور عمرانی خود را تعطیل کند.

 عزیزی ادامه داد: مسوولان نهاد دولت باید از خواب خرگوشی بیدار شوند و به مسئله بخش خصوصی توجه عمیق داشته باشند. طبق اصل ۴۴ نهادهای خصوصی حق فعالیت دارند و دولت ها باید از آنها حمایت کند ولی دولتها سالهاست که دارند از بخش های خصولتی حمایت می کنند و فرصت حضور از بخش خصوصی واقعی گرفته شده است.

 رییس کمیسیون اموراجتماعی مجلس گفت: اگر بانک ها به جای اینکه کار دلالی کنند به کار بانک داری خود بپردازند قطعا بخش خصوصی واقعی به میدان خواهد آمد. اما متاسفانه بانک های دولتی رقیب بخش خصوصی شده اند و باعث شده اند بخش خصوصی نتواند کمر راست کند.

 وی افزود: اگر دولت به کار نظارتی خود بپردازد و همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کند درآمد ناخالص ملی بالا رفته و اقتصاد از فضای رکود خارج شده و در نهایت با ایجاد فرصت شغلی برای جوانان آسیبهای اجتماعی نیز کاهش خواهد داشت.

 این نماینده مجلس ادامه داد: اگر چه ایران دارای نفت و گاز و معادن بسیاری است اما میزان درآمد ناخالص ملی آن از کشور ترکیه که هیچکدام را ندارد کمتر است. عامل اصلی که باعث شده است ترکیه در این ده سال متحول شود و دارای درآمد ناخالص ملی ۱۲۰۰ میلیاردی باشد این است که همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کرده است و خود دولت نقش نظارتی و حمایتی دارد.

 وی در رابطه با ضعیف بودن موقعیت اجتماعی نهادهای خصوصی در میان مردم گفت: بی اعتمادی مردم به بخش خصوصی از آنجایی شروع شد که هر گاه بخش خصوصی شرکتی را تاسیس کرد و زمین خورد دولت ها از آنها هیچ حمایتی نکردند و این شرکتها از پرداخت بدهی های خود به مردم ناتوان بودند و کلاهبرداری کردند. متاسفانه دولتها هیچگاه از کارآفرین ها حمایت نکردند و همین باعث بی اعتمادی مردم نسبت به بخش خصوصی شده است.

 

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.