بیسوادی ۱۱.۴ درصدی برای کشور ما مطلوب نیست
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
شناسه : 3286
15
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید سعی کنیم نرخ ۱۱.۴ درصدی بیسوادی را هم نداشته باشیم و برای ما این تعداد بیسواد در کشور خوب نیست.
پ
پ

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا عزیزی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های سوادآموزی روی آنتن شبکه آموزش رفت، با اشاره به نرخ باسوادی در کشور و رسیدن از نرخ باسوادی ۴۰ درصدی در سال ۵۵ به نرخ باسوادی بالای ۸۰ درصدی در سال ۹۵ گفت: در دوران طاغوت مردم متعصب بودند و اجازه نمی دادند دخترشان به مدرسه برود اما اکنون نرخ دختران دانشجو بالاتر از پسران است و در مجموع شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم تفاوت کرده است.

وی افزود: البته نهضت سوادآموزی نیز زحمات بسیاری متحمل شده است و منکر تلاش های این سازمان نیستیم. حتی افرادی را داشته ایم که از نهضت شروع کرده‌اند و مدرک دکترا گرفته‌اند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سواد داشتن در قدیم توانایی خواندن و نوشتن بود ولی اکنون توانایی خواندن و نوشتن بخش کوچکی از سواد محسوب می شود و امروز با انواع و اقسام سواد مواجهیم، در پاسخ به اینکه مگر قرار نبوده بیسوادی در کشور ما ریشه کن شود اظهار کرد: ریشه کنی اوج تلاش و کوشش است، اما باید نیمه پر لیوان را ببینیم و خوب است که نرخ بیسوادی از ۴۷ درصد قبل از انقلاب به ۸۸ درصد رسیده است.

عزیزی ادامه داد: هرچند نباید در قرن بیست و یکم بیسواد داشته باشیم اما به هر حال مردم مشکلات عدیده ای دارند و عوامل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در این امر دخیل هستند. به عنوان نمونه در سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و کردستان هنوز تعصب در شمار اندکی از مردم وجود دارد و اجازه نمی دهند دخترانشان به مدرسه بروند. ما باید سعی کنیم نرخ ۱۱.۴ درصدی بیسوادی را هم نداشته باشیم و برای ما این تعداد بیسواد در کشور خوب نیست.

وی با اشاره به نقش نهادهای حمایتی در کاهش آمار بیسوادی گفت: یکی از وظایف سازمان بهزیستی در مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست باسواد کردن، تربیت صحیح و تغذیه مناسب است. البته اکثر کودکان کار در خیابان ها خارجی هستند. به عنوان نمونه چندی پیش در تبریز که به شهر بدون گدا معروف است ۷۰۰ نفر دستگیر شدند که از میان آنها ۶۵۰ نفر یا کلاهبردار بودند و یا خارجی و ۵۰ نفر نیازمند واقعی بودند که تحت حمایت قرار گرفتند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره اجباری شدن آموزش و سواد در کشور گفت: در برخی کشورها چون شوروی سابق که کمونیستی بود سواد اجباری بود. آموزش در کشور ما رایگان هست اما اجباری نیست و خوب است که اجباری باشد.

عزیزی درباره مخالفت مجلس با لایحه اجباری شدن سوادآموزی که در سال ۹۴ از سوی دولت ارائه شد گفت: شاید کمیسیون تلفیق آن را خلاف قانون اساسی دانسته باشد، اما بنده شخصا موافق اجباری شدن سواد هستم و معتقدم دولت در قبال کسانی که به دلایل اقتصادی و اجتماعی تحصیل نمی‌کنند مقصر است و ما باید در آن دنیا پاسخگو باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تنها جایی که یارانه‌ها هدفمند اجرا شد، طرح تحول سلامت بود و شخصی را نداریم که بگوید به علت بی پولی نمی‌تواند عمل جراحی کند گفت: خوب بود به جای آنکه یارانه نقدی که هدفمند نیست کارت درمان و آموزش و غیره در اختیار افراد قرار می‌دادیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.