به دنبال تشکیل کمیته سالمندی در کمیسیون اجتماعی مجلس هستیم
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
شناسه : 2937
12
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با سونامی سالمندی روبه رو هستیم و در کمیسیون اجتماعی حتما کمیته سالمندی را تشکیل خواهیم داد تا در رابطه با سالمندان برنامه ریزی های دقیق تری را داشته باشیم.
پ
پ

برنامه “صبح و گفت وگو” رادیو گفت و گو با موضوع سونامی سالمندی در کشور ، با حضور دکتر عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دکتر طاهره جعفری روانشناس، جامعه شناس و استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

دکتر عبدالرضا عزیزی رفتن جامعه به سوی سالمندی را نکته مثبتی دانست و تصریح کرد: این بدان مفهوم است که سطح بهداشت، امکانات و مسایل فرهنگی ما بالا رفته و مردم زیاد عمر می کنند.

وی با اشاره به اینکه سالمندی سه مرحله دارد، عنوان کرد: از سن ۶۰ تا ۷۴ سال را سالمند جوان، از ۷۴ تا ۸۴ سال را میانسال و از ۸۴ سال به بعد را مسن می گویند به همین دلیل ما برای این سه دوره می توانیم برنامه ریزی کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس وی با اعلام اینکه حدود ۹میلیون سالمند در ایران داریم، متذکر شد: اگر با رشد ملایم ۱,۳ درصد زاد و ولد، به جلو برویم در سال ۱۴۱۵، چهارده درصد مردم ما سالمند می شوند و در سال ۱۴۲۵، ۲۲ درصد مردم سالمند می شوند یعنی خیلی زودتر از جهان. چون الان یازده درصد مردم جهان سالمند هستند و در سال ۲۰۵۰، ۲۲ درصد مردم جهان سالمند می شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای جمعیت سالمند، برنامه ریزی داشته باشیم، تصریح کرد: اولا باید در تمام ایران این فرهنگ را جا بیاندازیم سالمند کسی نیست که مشکلات روحی و روانی و مشکلات جسمی دارد و نمی تواند از خودش مراقبت کند و منزوی است البته ممکن است بر اثر کهولت سن مشکلاتی را داشته باشند ولی ما باید اینها را از بین ببریم.

عزیزی افزود: از طرفی پیشگیری مقدم بر درمان است ما باید برای کسانی که به سوی سالمندی می روند برنامه داشته باشیم تا میزان بیماری هایشان کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس متوجه شده که با سونامی سالمندی روبه رو هستیم و به دنبال برنامه ریزی هایی برای این مسئله است، گفت: چند روز پیش در تبریز، اجلاس جهانی سالمندی برگزار شد و هشت کشور نیز شرکت کرده بودند در آنجا با نمایندگان سازمان ملل ملاقات کردیم و هماهنگی های لازم نیز به عمل آمد و در کمیسیون اجتماعی حتما کمیته سالمندی را تشکیل خواهیم داد.

دکتر طاهره جعفری با تفکیک جمعیت سالمند از سالمندی جمعیت، توضیح داد: جمعیت سالمند خوب است چون نشان دهنده این است که وضع بهداشت و سلامت خوب است و امید به زندگی افزایش پیدا می کند اما با این شرط که تعادل در تعداد جمعیت حفظ شود یعنی همان طور که جمعیت سالمند داریم، جمعیت جوان و کودک هم داریم. اما سالمندی جمعیت بسیار خطر ناک است و زمانی است که تعداد سالمندان افزایش پیدا می کند در حالیکه تعداد جوان ها و جمعیت فعال و نوزادان کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در ایران سرعت سالمند شدن بالاست، به دلایل این امر اشاره و عنوان کرد: از دلایل این مسئله کاهش ازدواج، کاهش باروری، کاهش مرگ و میر است. تقریبا در دهه ۶۰ هر زن در دوره باروری خودش پنج فرزند داشته و الان به کمتر دو رسیده است و این خطرناک است.

این جامعه شناس با تاکید بر لزوم توجه بر محتوای آموزش، گفت: اگر در محتوای آموزش سالمندان را ارزشمند تلقی کنیم آنقدر از سالمندی نمی ترسیم باید فرهنگ سازی کنیم در اینکه سالمندان چقدر می توانند برای جامعه ما مفید باشند.

وی دلیل کاهش ازدواج و باروری را نشانه فردگرایی در جامعه دانست و هشدار داد: فردگرایی خطر بسیار بزرگی است مردم جامعه شناس نیستند و نمی دانند عواقب تنهایی چیست و چه آسیب هایی را در آینده در پی دارد، متاسفانه مردم کمی راحت طلب شده اند.

برنامه “صبح و گفت وگو” از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ صبح از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

 

چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.