با حضور نمایندگان ایران برگزار شد، سی و ششمین نشست کمیته اجرایی بین المجالس سازمان همکاری اسلامی
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
شناسه : 2692
12
سی و ششمین نشست کمیته اجرایی بین المجالس سازمان همکاری اسلامی روز دوشبه با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش ها و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس و عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ایران در آنکارا برگزار شد.
پ
پ

به گزارش ایسنا، اورحان آتالای نماینده حزب حاکم آک که میزبانی این نشست را به عهده داشت، گفت: این اولین باری است که نشست کمیته اجرایی اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی در آنکارا و در مجلس ترکیه برگزار می شود.

در این نشست علاوه بر ایران و ترکیه نمایندگانی از جمهوری آذربایجان، عراق، موزامبیک، مالی، نیجر، نیجریه، پاکستان، عربستان، سودان، لبنان، الجزایر، چاد در سطح معاون مجلس و نماینده شرکت داشتند.

️️کاظم جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد سی و ششمین نشست کمیته اجرایی بین المجالس سازمان همکاری اسلامی گفت: بین المجالس اسلامی، دارای کمیته اجرایی با ۱۵ کشور عضو می باشد که از هر منطقه جغرافیایی پنج نفر در این کمیته عضو هستند.

پنج کشور آسیاسی، ۵ کشور آفریقایی و ۵ کشور عربی در این کمیته شرکت دارند که هر شش ماه یکبار نیز برگزار می شود. اجلاس آتی روسای مجالس کشورهای اسلامی هم قرار است در مالی برگزار شود. کمیته اجرایی باید دستور کار اجلاس آتی روسای مجالس اسلامی را آماده کند.

جلالی افزود: این جلسه قرار بود در ایران برگزار شود ولی به دلیل اینکه برادران ما از ترکیه تقاضا کردند که این میزبانی را ما به ترکیه بدهیم، ما موافقت کردیم. لذا این جلسه در ترکیه برگزار می شود. امروز در سطح نمایندگان مجلس جلسه داشتیم. فردا نیز در سطح روسای مجالس اسلامی و روسای هیاتهایی که حضور پیدا می‌کنند، برگزار خواهد شد.

جلالی گفت:  قرار است هیات‌های شرکت کننده، دیداری هم با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه داشته باشند.

وی افزود: امروز کاری که به لحاظ اجرایی باید انجام می دادیم آماده کردن دستور کار کنفرانس بعدی و دستور کار کمیته های سیاسی و اقتصادی، حقوق بشر و زنان پارلمانی بود که درباره آن بحث شد و دستور کارها مشخص شد.

جلالی ادامه داد: در دستور کار آتی بحث های مختلفی در کمیته های سیاسی و اقتصادی وجود دارد که از جمله مسائل مربوط به تروریسم، مسائل مربوط به سوریه، وضعیت افغانستان، وضعیت مربوط به فلسطین و کمیته خاصی که ما در ارتباط با فلسطین داریم و مسائل مربوط به همکاری های اقتصادی بین کشورهای اسلامی و مشکلات اقتصادی که بین کشورهای اسلامی وجود دارد و مسائل مربوط به حوزه فرهنگ و پیشنهادی که امروز عراقی ها داده بودند که در بحث خانواده موضوع بررسی وضعیت زنان و کودکان در مناطق آزاد شده از دست تروریسم در دستور کار قرار گرفت.

وی در خاتمه گفت: چون عمدتا بحث می‌شود  تروریستها عقب رانده شوند ولی روی بحث‌های اجتماعی در این مناطق  وجود دارد، خیلی کار نمی‌شود در این زمینه قرار شد موضوع اجتماعی هم در دستور کار قرار گیرد.

 

 با حضور نمایندگان ایران برگزار شد، سی و ششمین نشست کمیته اجرایی بین المجالس سازمان همکاری اسلامی

 

سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.