ایران و روسیه برنامه ۳ ساله اقدامات مشترک مبارزه با جرایم سازمان یافته را بررسی کردند
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
شناسه : 769
10
عبدالرضا رحمانی فضلی : وزیران کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برنامه 3 ساله اقدامات مشترک دو کشور در عرصه مبارزه با جرایم فراملی سازمان یافته را بررسی کردند.
پ
پ

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به همراه عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، روز سه شنبه در دیدار با ژنرال ولادیمیر کولوکولتسف وزیر کشور فدراسیون روسیه ، با وی برنامه اقدامات مشترک ایران و روسیه در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در عرصه مبارزه با جرایم فراملی سازمان یافته را بررسی کردند.

در این برنامه مجموعه تدابیر برای مقابله با جرایم سازمان یافته، مبادله اطلاعات در عرصه مبارزه با افراط گرایی پیش بینی شده است.

علاوه بر آن در بخش دیگر این برنامه، به همکاری در حوزه مبارزه با تبهکاری و مبادله اطلاعات در زمینه جرایم بین المللی در تاسیسات حمل و نقل اشاره شده است.

این سند در حال حاضر توسط مقامات و کارشناسان وزارت کشور ایران و روسیه بررسی و تنظیم می شود و قرار است در آینده به امضای دو طرف برسد.

وزیر کشور روسیه در مورد برنامه سه ساله اقدامات مشترک دو کشور در عرصه مبارزه با جرایم فراملی سازمان یافته خاطرنشان کرد: همکاری روسیه و ایران در دریای خزر می تواند از اولویت های این برنامه باشد.به ویژه این که مسایل امنیتی از موضوعات کلیدی دستور کار مذاکرات سران پنج کشور ساحلی خزر در اجلاس آستراخان بود.

وی افزود: در این رابطه باید به تبادل اطلاعات در عرصه منابع طبیعی و مقابله با قاچاق مواد مخدر پرداخت.

ژنرال کولوکولتسف با بیان این که همکاری با ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر برای روسیه بسیار مهم است، اظهار داشت: برای توسعه همکاری های دو کشور در این عرصه علاقمند هستیم.

وی اضافه کرد: روسیه در چارچوب مبارزه با مواد مخدر هر ساله عملیاتی با عنوان ‘ستاره خزر’ برگزار می کند و در جریان آن بطور متوسط ۶۰ جرایم مربوط به قاچاق مواد افیونی کشف می شود.

وزیر کشور روسیه گفت: به همین دلیل علاقمند به تبادل اطلاعات در عرصه قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان این مواد هستیم.

وی همچنین به اهمیت مبارزه با افراط گرایی و فعالیت وزارت کشور روسیه در این زمینه اشاره کرد.

وزیر کشور روسیه در ادامه سخنان خود به توسعه همکاری های وزارتخانه متبوعه خود با وزارت کشور اشاره کرده و اظهار داشت: حجم اسناد همکاری میان نهادهای امنیتی ایران و روسیه در یک سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است.

ژنرال کولوکولتسف همچنین افزایش همکاری های ایران و روسیه در پلیس بین الملل (اینترپول) را خواستار شد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز به نوبه خود برای گسترش همکاری های وزارتخانه متبوعه خود با وزارت کشور روسیه از جمله در برگزاری اقدامات مشترک اعلام آمادگی کرد.

رحمانی فضلی با بیان این که ۳۶ سال است که از طرف غرب و آمریکا مورد تحریم قرار گرفته ایم، اظهار داشت: توانسته ایم با موفقیت همه مشکلات را پشت سر گذاریم و رمز پیروزی ما در اتکا بر نیروهای داخلی و همکاری با کشورهای دوست است.

طرف روس هم گفت: تلاش های برای فشار بر کشور بزرگی مثل روسیه هیچ نتیجه ای نخواهد داد.

در تاریخ دو کشور دوره های مختلفی بوده و گاهی شاهد فشار خارجی و زمانی هم به یکدیگر نزدیک شده اند.

وی افزود: این که با چه کشوری دوستی کنیم و با چه کشوری چنین رابطه ای برقرار نکنیم به خودمان مربوط می شود و هیچ کس نمی تواند بجای ما تصمیم بگیرد.

رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه برای دیدار کاری ۲ روزه در مسکو بسر می برد.

وی در این مدت با ویکتور ایوانف رییس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه و ولادیمیر پوچکوف وزیر موقعیت های اضطراری روسیه دیدار و گفتگو کرد.

در دیدار رحمانی فضلی و پوچکوف برنامه سه ساله همکاری ایران و روسیه در زمینه مبارزه با مواد مخدر امضا کردند.

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.