اقتصاد فرهنگ و هنر اولویت وزارت ارشاد در دولت دوازدهم/بهبود و رونق حوزه فرهنگ در چارچوب اقتصاد مقاومتی
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
شناسه : 3039
15
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با حضور در کمیسیون اجتماعی برنامه های وزرات خانه متبوع خود برای ۴ سال آینده را تشریح کرد.
پ
پ

سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (دوشنبه، ۲۳ مردادماه) در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس حضور پیدا کرد و به سوالات نمایندگان در خصوص مسایل مربوطه به این وزارت خانه پاسخ داد.

در این نشست صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با بیان اینکه مناسبات و تعاملات این وزارتخانه با کمیسیون اجتماعی گسترده است، گفت: نیاز است فرصت های بیشتری را برای گفت و گو فراهم و موضوعات اجتماعی و فرهنگی را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: به طور قطع ضرورت دارد منابع این حوزه در شکل زیرساختی و حمایتی آمایش درستی پیدا کند.

این وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم یادآور شد: در معاونت بودجه تعیین شده که ۶۵ درصد بودجه در استان ها و ۳۰ درصد هم در تهران هزینه شود اما نتایج آن به سایر استان ها می رسد.

صالحی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در ارتباط با مراکز فرهنگی ما را حمایت و بودجه مناسبی را اختصاص دهند، گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر شاخص مهم برنامه های ما است و اشتغال در این زمینه کم هزینه است؛ در این رابطه به بهبود و رونق حوزه فرهنگ درچارچوب اقتصاد مقاومتی توجه داریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل حوزه با کمیسیون اجتماعی مشترک است، تصریح کرد: با همکاری هم باید این مشکلات را رفع کنیم تا بتوان در بهبود وضعیت فرهنگ و هنر کشور گامی جدی برداشت.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با بیان اینکه مجلس منبع مشروعیت عمل است، گفت: با مجلس همکاری بیشتری خواهیم داشت.

در ادامه این نشست علی کرد بر لزوم توجه احداث مرکز فرهنگی در مناطق محروم و همچننی فعال تر شدن دفتر حج و زیارت در حوزه انتخابیه خود تاکید کرد.

همچنین شکور پورحسین با بیان اینکه شاخص های جهانی مربوطه به فرهنگ نیست و فرهنگ قابل سنجش نیست خطاب به وزیر فرهنگ، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ مشکل اساسی وجود داشته و مشکلات و آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و سایر آسیب ها ریشه در مباحث فرهنگی دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: وزارت فرهنگ در کجای این موضوعات قرار دارد و نقش خود را چگونه قرار است ایفا کند.

وی همچنین نسبت به کاهش سرانه کتاب خوانی انتقاد کرد و از وزیر درخواست کرد برنامه خود برای رفع این معضل را ارائه کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یاداور شد: متاسفانه با تولید محتوای سبک و بی ارزش توسط رسانه ها روبرو هستیم و می طلبد این موضوع را مدیریت کنید؛ البته شکاف های بین نسلی در کشور جدی است و مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

همچنین علیرضا محجوب با بیان اینکه وزارت فرهنگ با کمیسیون اجتماعی اشتراکات فراوانی دارد، تصریح کرد: به حوادث ناشی از کار و فرهنگ کار باید توجه شود و تبلیغ و فرهنگ سازی در برنامه های تولیدی در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه احمد بیگدلی با بیان اینکه عدالت در توزیع امکانات وجود ندارد، گفت: عدم وجود عدالت در ارائه امکانات این وزات خانه وجود دارد؛ اگر وزارت فرهنگ متولی فرهنگ است چرا باید بودجه این مقوله به سایر وزارت خانه ها نیز اختصاص یابد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیری موفق است که معاون پارلمانی آن قوی باشد، گفت: متاسفانه در این رابطه مشکل اساسی در این وزارت خانه وجود داشته و این مسئول با ما همکاری لازم را نداشته و در واقع با گفتار درمانی ما را سر کار گذاشته است.

حسن لطفی نیز با بیان اینکه وزارت فرهنگ تا چه حد توانسته موضوع فرهنگ را تحقق بخشد، تصریح کرد: چه برنامه هایی برای حوزه فرهنگ دارید زیرا بود و نبود برخی ادارات فرهنگی هیچ فرقی به حال ما نداشته است؛ در کنار این شما چه برنامه حمایتی برای ارتقای فعالیت نویسندگان و هنرمندان دارید.

همچنین مسعود رضایی با بیان اینکه فرهنگ مقوله ای نیست که قابل واگذاری باشد، افزود: مقوله فرهنگ و هنر در کشور مغفول مانده و به سمت ارشاد تغییرجهت داده است و چالش مهم این حوزه نیز این موضوع است.

در ادامه ناهید تاج الدین با بیان اینکه زیرساخت های مباحث فرهنگی در استان ضعیف است، تصریح کرد: متاسفانه برخی سینماها در حوزه انتخابیه تغییر کاربری داده و فعال نیستند از سویی ضعف اقتصاد هنر وجود داشته و این موضوع موجبات مهاجرت هنرمندان به سایر استان ها و خارج را فراهم آورده است.

عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه باید به حضور بانوان در ورزشگاه ها توجه شود، گفت: از پتانسیل و ظرفیت بانوان در مدیریت ها استفاده شود./

۲۳ مرداد ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.