استانی شدن انتخابات سبب کاهش ارتباط مردم با نمایندگان می‌شود
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
شناسه : 1627
12
دکتر عزیزی : رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی با بیان این که مخالف استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است، گفت: استانی شدن انتخابات منجر به کاهش ارتباط مردم با نمایندگان می شود.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شهرستان شیروان و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام مخالفت خود با تصویب این طرح، اظهار کرد: مخالف استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی هستم چرا که در صورت اجرای این طرح ارتباط مردم با نمایندگان کمرنگ تر می شود.

وی افزود: اگر چه با استانی شدن انتخابات نمایندگان برای رسیدگی به مسائل کلان کشور فرصت بیشتری خواهند داشت اما این موضوع منجر به تأمین نشدن انتظارات مردم از نمایندگان و کمرنگ تر شدن ارتباط آنان با منتخبان خود در مجلس شورای اسلامی می شود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که برگزاری انتخابات استانی هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند، گفت: با استانی شدن انتخابات به طور حتم هزینه های تبلیغاتی کاندیداها نیز افزایش می یابد.

عزیزی تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات افراد نخبه و دارای صلاحیت نمی توانند رأی مردم را کسب کنند و تنها افراد چهره، مؤفق به اخذ آرای مردم و راهیابی به مجلس شورای اسلامی می شوند.

وی تصریح کرد: به طور کلی با در نظر گرفتن مجموعه مزایا و معایب استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و در مجلس نیز تلاش خواهم کرد با رایزنی با سایر نمایندگان مانع از تصویب احتمالی طرح مزبور شوم.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته ای به منظور دست یابی به توافق جامع و رفع تحریم ها، اظهار کرد: خط قرمزهای ما در زمینه هسته ای مشخص شده و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز برای دست یابی به توافق جامع، براساس مواردی که رهبر معظم انقلاب معین کرده اند، پیش می روند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تحریم ها به صورت غیررسمی برداشته شده است، گفت: ایران و غرب آماده توافق خوبی هستند اما باید توجه داشت که تمامی مشکلات کشور ناشی از تحریم ها نبوده و قرار نیست با برداشته شدن احتمالی تحریم ها، همه مشکلات موجود یک شبه مرتفع شود.

عزیزی همچنین با اشاره به تخصیص چهار هزار میلیارد تومان بودجه برای ایجاد اشتغال جوانان، افزود: باید از این موقعیت به نفع استان محروم خراسان شمالی استفاده شود تا اقتصاد و تولید در سطح استان بهبود یافته و درآمدها افزایش یابد.

گفتنی است، طرح تکراری استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی بیست و چهارم آذرماه پارسال با امضای ۱۶۹ تن از نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس تسلیم شد اما با تغییر دستور، روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت ماه جاری در دستور جلسه علنی قرار گرفت و به رغم اعتراض چند تن از نمایندگان به این‌که این طرح مغایر قانون اساسی است، کلیات آن با ۱۴۹ رأی موافق و ۶۹ رأی مخالف به تصویب رسید.

پیش از این مجلس دوره ششم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با همین دلایل توجیهی که در طرح جدید آمده است تصویب کرده بود اما مصوبه پیشین مجلس از سوی شورای نگهبان با دلایل موجّه، مغایر قانون اساسی دانسته و مردود اعلام شد.

اما در هر صورت با توجه به تصویب این طرح در کمیسیون مربوطه مجلس شورای اسلامی، قرار است طرح مزبور به زودی در صحن عمومی مجلس مورد بررسی نهایی قرار گرفته و در معرض رأی نمایندگان گذاشته شود، به همین دلیل در درون و برون مجلس از سوی نمایندگان، دولتمردان، شخصیت ها، گروه ها و برخی احزاب سیاسی نظرات مخالف و موافقی نسبت به طرح مذکور ارایه می شود.

در صورت تصویب نهایی این طرح، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و هر یک از رأی‌دهندگان می‌توانند برای کلیه کرسی‌های استانی، نماینده انتخاب کنند. فردی که در این انتخابات شرکت می‌کند باید از شهرستان خود نامزد شود و رأی مقبولی هم در آن شهر(حداقل ۱۵ درصد) داشته باشد، زیرا اگر غیر از این باشد، قابل قبول نخواهد بود. تعدا آراء در شهرستان ها برای انتخاب شدن دارای سقف مشخص خواهد بود و تعداد آرای کاندیداها در شهر خودشان باید از میزان سقف تعیین شده (۱۵ درصد) بیشتر باشد، تا آرای آنها در استان نیز مورد شمارش قرار گیرد. در نهایت نامزدی که بیشترین رأی را در سطح استان داشته باشد، وارد مجلس خواهد شد.

بر اساس این طرح، از تعداد نمایندگان استان کاسته نخواهد شد و طبق روال گذشته همان تعداد نماینده پس از پیروزی در رقابت ها راهی مجلس خواهند شد.

پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.