آموزش از دوران کودکی راهکار ریشه‌ای مبارزه با فساد است
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
شناسه : 781
10
دکتر عزیزی : ناکارآمدی نظارت بدون آموزش دکترعبدالرضا عزیزی با تاکید بر اهمیت آموزش از دوران کودکی در مبارزه با فساد، گفت: باید نظارت‌های ما قوی‌تر باشد، اما هیچ راهی بهتر از پیشگیری نیست، لذا باید از طریق آموزش، فساد در هر سطحی در جامعه به ضدارزش تبدیل شود.
پ
پ

 رهبر معظم انقلاب چندی پیش در پیامی به همایش ملی «ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد» فرمودند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگروضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری که بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی و بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید».

این پیام روشن و شفاف رهبر انقلاب نشانگر اهمیت بحث مبارزه با فساد در یک نظام اسلامی است. در واقع نظام سیاسی مدعی اجرای احکام اسلام در درجه اول باید مقابله با فساد را در اولویت کارهای خود قرار دهد. زیرا اسلامی بودن و بی‌تفاوتی نسبت به بروز مفاسد هیچ سنخیتی با هم ندارد.

 

دو راهکار مبارزه با فساد؛ از برخورد اورژانسی تا مقابله ریشه‌ای

در این راستا عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نحوه مقابله با فساد اقتصادی و اداری در کشور گفت: برای مبارزه با فساد دو نوع کار می‌توان انجام داد: یکی کار اورژانسی و فوری است که این راه به مانند درمان می‌ماند، یعنی بلافاصله با کسانی که به هر طریقی فساد اداری، مالی و اقتصادی انجام می‌دهند، باید برخورد کرد و تعارف هم نداشته باشیم.

وی افزود: در چین این مسئله به وضوح قابل مشاهده است که مسئولی که فساد کرده است یا اعدام می‌شود یا بدتر از اعدام آبروی وی را می‌برند و در این راه نیز تعارف ندارند و ملاحظه کاری نمی‌کنند که فرد فاسد به کجا وابسته است و چه سمتی دارد و …

 

اهمیت بحث آموزش برای پیشگیری از فساد

عزیزی اظهار کرد: اما راه دوم برای مبارزه با فساد، پیشگیری است. پیشگیری نیز از سنین کودکی و در مکان‌های آموزشی باید آغاز شود و باید از آن دوران به فرزندان‌مان یاد داده شود که مسیر درست، «صراط مستقیم» است و باید در این مسیر حرکت کنند و آموزش و پرورش مسئولیت اصلی را در این زمینه بر عهده دارد.

وی تأکید کرد: اما از طرفی معلمی که به خاطر عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان که نیازمند ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان است، با مشکلات معیشتی روبرو است و اعتبار معنوی وی آن چنان که شایسته است رعایت نمی‌شود و مجبور است شغل دیگری نیز داشته باشد چگونه می‌تواند به فرزندان ما آموزش دهد که احیانا در آینده مبتلا به انحرافات و فساد اقتصادی نشوند و در مسیر صحیح قدم بردارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: در یک تحقیق دانشگاهی که برای بررسی سلامت اداری و اقتصادی کشورهای جهان بر مبنای آیتم‌هایی که غالبا با آموزه‌های اسلامی نیز همخوانی داشتند، انجام شد، هیچ کشور اسلامی در بین ۳۰ کشور اول قرار نداشت و تنها کشور مالزی بود که در رتبه ۳۷ قرار داشت و نیوزلند در رتبه اول قرار داشت.

وی ابراز کرد: یعنی نیوزلند آنچه که اسلام گفته است را بهتر از ما رعایت می‌کند. این خیلی برای ما بد است. در حالی که آنان اعتقادی به اسلام ندارند اما مسائلی که اسلام دستور داده است و به نفع بشریت است را آنها بهتر اجرا می‌کنند چون از ابتدای کودکی و در مدارس به کودکان خود آموزش داده‌اند که مالیات بدهند، درست مالیات بگیرند، اگر پزشک شدند زیرمیزی نگیرند و اگر کارمند شدند، کار ارباب رجوع را به درستی انجام دهند. اما آیا واقعا در کشور ما چنین آموزش‌هایی وجود دارد.

 

نظارت قوی بدون آموزش کارساز نیست

عزیزی خاطرنشان کرد: درست است که باید نظارت‌های ما قوی‌تر باشد، اما هیچ راهی بهتر از پیشگیری نیست. لذا باید از طریق آموزش فکر مردم را عوض کرد تا وضعیت به گونه‌ای شود که فساد در هر سطحی به معنای واقعی تبدیل به ضد ارزش شود و درست کار کردن ارزش تلقی شود.

نماینده مردم شیروان تصریح کرد: مگر سازمان‌های نظارتی ما چقدر کارمند دارند و اگر هم این سازمان‌ها نظارت قوی و مطلوب داشته باشند، بازهم فساد وجود خواهد داشت. اما تا فکر و فرهنگ مردم عوض نشود و فرهنگ درست مالیات گرفتن و مالیات دادن و زیرمیزی ندادن و نگرفتن و … وجود نداشته باشد فساد به طور ریشه‌ای حل نخواهد شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه هزینه پیشگیری یک سوم درمان و بازدهی آن ۱۱ تا ۳۰ برابر آن است، گفت: با شمشیر و مجازات تا چه حد می‌توان مشکل فساد را حل کرد؟ وقتی یک مفسد اقتصادی اعدام می‌شود مفهومش این است که تعلل صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اولین تعلل اینکه به این فرد آموزش درست از دوره کودکی داده نشده است. حال که این فساد اتفاق افتاده است، تعلل بعدی، دیر برخورد کردن و به موقع جلوی آن را نگرفتن است که این به ضعف نهادهای نظارتی و قضائی بر می‌گردد.

 

ایجاد ترس از انجام تخلف و فساد با آموزش حاصل می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: باید کاری کرد که اساسا چنین فضایی برای فساد بوجود نیاید. لذا هم باید به بحث آموزش توجه کرد و هم بعد نظارت را تقویت کرد تا کسانی که می ‌خواهند تخلفی انجام دهند جرئت به انجام فساد نکنند.

وی تصریح کرد: اما بخش عمده ایجاد ترس از انجام تخلف و فساد به آموزش‌های اولیه دوران کودکی تا نوجوانی در نظام آموزش و پرورش برمی‌گردد. ما تصور می‌کنیم اگر امروز ۴۰۰، ۵۰۰ میلیارد تومان برای معلمان کشور هزینه کنیم پول زیادی است اما از آن طرف شاهد فسادهای ۳ هزار و ۱۲ هزار میلیاردی هستیم که این نشان دهنده اهمیت مسئله پیشگیری از طریق آموزش است.

عزیزی درباره پیام رهبر معظم انقلاب به این همایش گفت: به عقیده من گلایه‌مندی رهبر معظم انقلاب از روند مبارزه با فساد نیز به حق است. ما باید خودمان در هر جایگاهی که هستیم وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

 

خلاء قانونی برای مبارزه با فساد وجود ندارد/مشکل در اجرا و برخورد است

عزیزی درباره نقش مجلس در مبارزه با فساد به لحاظ قانونگذاری و نظارت گفت: در کشور به لحاظ قانونی هیچ خلائی برای مبارزه با فساد وجود ندارد. دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس فساد را کشف می‌کند و گزارش می‌دهد اما در اجرا و برخورد مشکل داریم.

وی اظهار کرد: لازم است بلافاصله و خارج از نوبت با مفسدان اقتصادی برخورد شود و حکم صادر شود و باید در عمل با متخلفان قاطعانه برخورد کرد.

عزیزی با بیان مثالی از عدم برخورد قاطع با متخلفان گفت: به عنوان نمونه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در قضیه بیمه کارگزاران مخابرات روستایی، مجلس دوره هفتم و هشتم را دور زد اما ما در مجلس نهم نگذاشتیم این اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه در دولت قبلی این وزارت‌خانه را اعمال ماده ۲۳۶ کردیم و در صحن علنی رأی‌گیری کردیم و گزارش تخلفاتش را به قوه قضائیه فرستادیم گفت: اما بیش از یکسال از این موضوع گذشته است که هنوز اتفاقی نیفتاده است در حالی که این یک موضوع عمومی و مربوط به کل مردم است و باید قوه قضائیه خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.