آئین اختتامیه دوره دانش‌افزایی اساتید ایرانشناس کشورهای اروپای شرقی
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
شناسه : 910
13
آیین اختتامیه : دوره دانش‌افزایی اساتید ایران‌شناسی که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، شامگاه شنبه 27 دی، با برگزاری آیین اختتامیه و اعطای گواهینامه پایان‌دوره، به اتمام رسید.
پ
پ

آیین اختتامیه دوره دانش‌افزایی اساتید ایران‌شناسی، با برگزاری ضیافت شام به افتخار این استادان، در محل سالن تشریفات این سازمان و با حضور جمعی از اصحاب علم و فرهنگ و رسانه و همچنین ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، عبدالکریم نیکخواه، معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی و اساتید ایران‌شناسی شرکت‌کننده در این دوره ـ شامل ۶ ایران‌شناس از روسیه، ۲ ایران‌شناس از بلغارستان و ۳ ایران‌شناس از لهستان ـ برگزار شد.

قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آغاز این آیین در سخنانی کوتاه، گفت: در طی برگزاری این دوره علمی، هم درس‌های نظری ارایه شد و هم‌ این که ایران‌شناسان خارجی از نزدیک با ظرفیت‌های ایران امروز آشنا شدند.

وی تأکید کرد: برگزاری این دوره فتح بابی خواهد شد برای برگزاری دوره‌های آینده تا ایران‌شناسان با حضور در ایران، بتوانند از فضای ایران امروز، به درک عینی دست یابند.

 

همچنین عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، با حضور در جایگاه سخنرانی، با قدردانی از تبلیغ ایران توسط ایران‌شناسان، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به عنوان سازمانی یاد کرد که با فعالیت‌های خود دوشادوش سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، به معرفی ایران اسلامی می‌پردازد.

 

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می‌داند تا از سازمان‌هایی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حمایت کند، گفت: ایران، از ۶ هزار سال پیش به صورت متوالی دارای دولت بوده‌ که در دنیا بی‌نظیر است.

 

عزیزی، نماینده مردم شیروان، همچنین با اشاره به ریشه کهن ایرانیان، ادامه داد: در تخت جمشید، در حکاکی چهره‌های سربازانی که برای شاهان ایرانی هدایا می‌آورند، خشونت دیده نمی‌شود که نشان‌دهنده رضایت آنها از حکمرانان ایرانی است.

دکتر عبدالرضا عزیزی_اختتامیه دانش افزایی اساتید ایرانشناس

 رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، همچنین اشاره‌ای به آمارهای ارایه شده توسط سازمان صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی داشت. وی گفت: با توجه به آمارهای ارایه شده، گردشگران خارجی که از ایران بازدید می‌کنند، ۴۰ درصد افزایش داشته‌اند و با آشنایی با ایران ۴ فصل که اختلاف دمایی در دو نقطه آن گاه تا بیش از ۴۰ درجه می‌رسد، به تبلیغ ایران واقعی می‌پردزند.

وی سخنان خود را اینگونه به پایان برد: هر کشوری که به ایران حمله کرد و آن را تسخیر کرد، در فرهنگ آن ذوب شد و حتی پادشان مغول با حضور در ایران تحت تأثیر فرهنگ ایرانی، اسلام آوردند و مسلمان شدند.

 

اختتامیه دانش افزایی اساتید ایرانشناس

 

 خارجی‌هایی که خود را ایرانی نامیدند

در ادامه برگزاری این مراسم، مجری برنامه از تعدادی از ایران‌شناسان خواست تا در سخنانی کوتاه، نظر خود را درباره حضور در ایران و این دوره دانش‌افزایی بیان کنند. در این لحظه متیوش کلاگیس، ایران‌شناس لهستانی خود را ایرانی و ایرانیان دنیا را هم‌وطن خود خواند که با تشویق حاضران مواجه شد.

همچنین خانم پروفسور مارینا ریسنر، ایران‌شناس روس و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های روسیه، پس از درخواست مجری برنامه، این غزل حافظ را خواند:

اگر آن ترک شیرازی، به دست آرد دل ما را / به خال هندویش بخشم، سمرقند و بخارا را

بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت / کنار آب رکن‌آباد و گلگشت مصلا را

در ادامه آرتور آمبارتسومیان از روسیه که خود را دانشمند در زبان‌ فارسی باستان، معرفی کرد، شعری از نظامی گنجوی را به زیبایی قرائت کرد که تحسین حاضران را در پی داشت.

 

دوره‌ای برای استادان

بنا بر اعلام این خبر، دهمین دوره ایران‌شناسی، به همت مرکز توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی و شرکت حامیان میراث فرهنگی، از روز یکشنبه ۱۴ دی آغاز شده بود و دیشب، با اعطای گواهینامه به پایان رسید.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف به‌روزرسانی اطلاعات اساتید ایران‌شناسی دانشگاه‌های خارجی، تقویت توان علمی و بالا بردن سطح آگاهی استادان رشته ایران‌شناسی و همچنین ارایه چهره حقیقی فرهنگ و تاریخ تمدن ایران به مردم و جامعه دانشگاهی خارج از کشور، اقدام به برگزاری دوره بازآموزی اساتید ایران‌شناس می‌کند.

در دهمین دوره ۱۱ نفر از اساتید ایران‌شناس و زبان فارسی کشورهای روسیه، لهستان و بلغارستان طی ۱۵روز در محل دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی، دوره بازآموزی را سپری کردند.

 

دکتر عبدالرضا عزیزی_اختتامیه دانش افزایی اساتید ایرانشناس

 

دکتر عبدالرضا عزیزی_اختتامیه دانش افزایی اساتید ایرانشناس

 

دکتر عبدالرضا عزیزی_اختتامیه دانش افزایی اساتید ایرانشناس

 

یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.