کاهش سطح اشتغال، امنیت شغلی را به خطر انداخته است
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
شناسه : 2866
8
دکتر عزیزی : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: چون کمبود شغل در جامعه است ،رقابت کارفرمایان برای جذب شاغلین وجود ندارد و افرادی هم که تحت استثمار قرار می گیرند، می ترسند شغل خود را از دست بدهند.
پ
پ

برنامه “رویداد” رادیو گفت و گو با موضوع” بخشنامه امنیت شغلی و تاثیر آن بر اوضاع کارگران” با حضور عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به روی آنتن رفت.

عبدالرضا عزیزی با اظهار به اینکه شغل چندانی در کشور وجود ندارد که خواهان حفظ امنیت آن باشیم، گفت: یکی از مشکلات کشور بیکاری است، در کشور ما مشکل اشتغال وجود دارد و با اینکه خیلی از جوانان تحصیل کرده هستند ولی کمبود شغل داریم.

وی با تاکید بر اینکه افراد استثمار شده خودشان هم مقصر هستند چون از کارفرما شکایت نمی کنند، تصریح کرد: چون کمبود شغل در جامعه است و رقابت کارفرمایان برای جذب شاغلین اعم از کارگر و امثالهم وجود ندارد لذا این وضعیت وجود دارد و خود افرادی هم که تحت استثمار قرار می گیرند، بی تقصیر نیستند چون می ترسند شغل خود را از دست بدهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  متذکر شد: زمانی می توان از شاغلین حمایت و کمک کرد که خود این افراد هم کمک کنند و لی در شرایط فعلی که سطح اشتغال پایین است و متقاضی زیاد است، این امر سخت شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه مسئولین اجرایی خودشان را از همه بالاتر می بینند ولی در عمل چیزی را نمی بینیم، بیان داشت: مثلا فرودگاه دبی سالیانه ۵۵ میلیون مسافر را جا به جا می کند، استانبول در سال ۵۰ میلیون مسافر جابه جا می کند ولی فرودگاه امام خمینی با وجود اینکه ایران در مرکزیت قرار دارد سالی ۹ میلیون مسافر جابه جا می کند. علت این موضوع چیست و باید اینها را بررسی کنیم. چرا آنها می توانند و ما نمی توانیم.

عزیزی بروکراسی طولانی را باعث عدم سرمایه گذاری در داخل دانست و گفت: چگونه می شود در دبی یک سرمایه گذار خیلی زود کارش را انجام می دهد ولی در کشور ما سرمایه گذاری که می خواهد بیاید آنقدر بروکراسی است که از آمدن پشیمان می شود.

وی افزود: از طرفی سود بانکی زیاد است و در هیچ نقطه از جهان به اندازه ایران سود بانکی نمی گیرند و در دین اسلام است که یک درصد سود یعنی ربا. در جامعه ما خود بانک ها ۲۲ درصد سود می دهند و وقتی وام می خواهند بدهند در کمترین مقدار ۲۵ درصد سود می گیرند. یک تولید کننده نهایت ۱۵ درصد سود می برد پس چگونه می تواند وام را پرداخت کند. بنابراین تولید کننده ای نمی ماند که سطح اشتغال بالا برود و امنیت شغلی به وجود بیاید.

قابل ذکر است، برنامه “رویداد” از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.