وضعیت اشتغال معلولان رضایت بخش نیست
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
شناسه : 3351
23
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت اشتغال و به کارگیری معلولان در فرصت های شغلی مختلف به هیچ وجه قابل قبول و رضایت بخش نیست.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی عصر چهارشنبه در مراسم رونمایی از طرح جامع مانا (مشارکت اجتماعی، نهضت اشتغال) در مشهد افزود: براساس قانون، سه درصد استخدام افراد در ادارات باید به معلولان اختصاص یابد اما از آن هم دریغ می شود.
وی اظهار کرد: یا استخدام وجود ندارد یا بی توجهی در این زمینه فراوان است.
وی با بیان اینکه با نبود شغل و شیوع بیکاری در جامعه مواجه هستیم گفت: نه تنها برای معلولان بلکه برای دیگر افراد هم باید اشتغال ایجاد شود.
عزیزی افزود: باید هزینه های تولید کاهش یابد زیرا هزینه های زیاد تولید اشتغال در جامعه را با مشکل مواجه می کند.
وی با بیان اینکه سود بانکی ۲ رقمی تولید را مقرون به صرفه نمی کند، اظهار کرد: با این اقدام هنگامی که تولید کننده ۱۰ تا ۱۵ درصد سود می کند باید بیش از ۲۰ درصد به بانکها سود بدهد.
وی گفت: باید هزینه تولید و سود بانکی کاهش یابد و دولت برای وام های بانکی یارانه پرداخت کند تا شاهد افزایش اشتغال باشیم.
عزیزی با بیان اینکه جز مردم هیچ بخشی نمی تواند در حل مشکل اشتغال کمک کند، افزود: سالانه ۱۰۰ هزار معلول به جمعیت معلولان جامعه اضافه می شود و به همین ترتیب شمار معلولان نیازمند شغل نیز افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: تشکیل صندوق فرصت های شغلی ویژه معلولان و مددجویان اقدام خوبی از سوی بهزیستی است اما هنوز معطل مانده که وزارت کار باید این طرح را در دولت مطرح و در این زمینه اقدام کند.

* اشتغال معلولان باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اشتغال معلولان باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود تا شاهد اجتماعی شدن اشتغال آنان باشیم.
سید جواد حسینی افزود: برای این کار باید نمادینه سازی، ستاد سازی و نهاد سازی انجام شود.
وی با بیان اینکه همه باید برای اشتغال مددجویان آستین ها را بالا بزنیم، اظهار کرد: در اجرای طرح مانا در این استان ۹ کمیته کاری به عنوان ستاد اجرایی طرح طراحی شده و قرار است در طول سال امور مربوط به اشتغال مددجویان و معلولان زیر پوشش نهادهای حمایتی را پیگیری کند.
وی گفت: طرح مانا در چهار محور شامل گفتمان سازی، به کارگیری همه ظرفیت های جامعه برای اشتغال مددجویان، گسترش قلمرو کمک و یاوری به مددجویان بهزیستی با رویکرد اشتغال، تغییر رویکرد به مددجویان بهزیستی از نیاز محور به دانایی محور، اجرا می شود.
حسینی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ هزار و ۶۰۷ شغل برای مددجویان بهزیستی در این استان ایجاد شده است، افزود: طی ۱۰ ماه امسال ۱۷ درصد کمک های مردمی و ۱۲ درصد کمک های دولتی به بخش اشتغال مددجویان و معلولان افزوده شده است.
وی اظهار کرد: در استان خراسان رضوی بیش از ۴۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان وجود دارد که ۳۵۰ محصول صادراتی تولید می کند و ۲۲۰۰ مددجوی نخبه در این استان شناسایی شده که برای ایجاد شرکت دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرند.
وی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است ۱۱۰ اتحادیه صنفی، هزار و ۱۶۲ تشکل مردم نهاد، ۲۸۶ تشکل خیریه و بیش از ۳۰ انجمن صنفی و تخصصی صنعتی و تولیدی استان در زمینه اشتغال مددجویان و معلولان کمک کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: وضعیت اشتغال معلولان رضایت بخش نیست

۹ اسفند ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.