هزینه های دخانیات در کشور ما بیش از هزینه های عمرانی است
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۱۱
شناسه : 2383
13
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حالی که سالیانه حدود 40 هزار میلیارد تومان صرف مصرف سیگار و مواد مخدر در کشور می شود، اعتبارات عمرانی سال جاری حدود 37 هزار میلیارد تومان بوده است.
پ
پ

‘عبدالرضا عزیزی’ روز چهارشنبه در دومین مسابقات تخصصی مهارت سنجی در دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: براساس آمار موجود، بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون سیگاری در کشور وجود دارد که سالیانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار به ارزش پنج تا ۶ هزار میلیارد تومان مصرف می کنند و دو تا سه برابر این مبلغ صرف عوارض ناشی از مصرف سیگار می شود.
وی آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور را حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر ذکر کرد و گفت: ۲۶ درصد از این افراد مواد مخدر صنعتی مصرف می کنند که هزینه تهیه آنها هفت هزار میلیارد تومان است و ۷۴ درصدی نیز که مواد مخدر سنتی استعمال می کنند، برای این مواد ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه می کنند.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بودجه سال ۹۴ که بیشترین سهم را برای بخش عمرانی در نظر گرفتیم، رقم آن ۳۷ هزار میلیارد تومان است که در هشت ماهه نخست امسال فقط پنج میلیارد تومان آن محقق شد و شاید دو میلیارد تومان دیگر نیز به زودی محقق شود.
وی ادامه داد: از مجموع ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران، حدود ۴۰ درصد حقوق بگیر و مستمری بگیر دولت هستند که اگر آمار مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد به آنها اضافه شود، این میزان به ۵۱ درصد خواهد رسید و البته این هزینه منهای یارانه هایی است که به مردم پرداخت می شود.
وی با بیان این که در بودجه سال ۹۴، حدود ۷۹ درصد از بودجه به هزینه های جاری و ۲۱ درصد به اعتبارات عمرانی اختصاص یافته است، گفت: در کشور ژاپن با ۱۲۸ میلیون نفر جمعیت کمتر از ۱۰ درصد از شهروندان مستمری بگیر دولت هستند و حدود ۹۰ درصد از بودجه های آنها صرف اقدامات عمرانی و زیرساختی می شود و این نسبت متاسفانه در کشور ما معکوس است.
عزیزی تاکید کرد: با این اوصاف چگونه می توان از جامعه ما انتظار داشت که از تولید حمایت کند، سطح اشتغال بالا برود و دانشمندان ما تشویق شوند.
این نماینده مجلس با انتقاد از افرادی که به جای اندیشیدن و پرداختن به مسائل و مشکلات کلیدی کشور مباحثی همچون طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی یا زیر سوال بردن مذاکرات هسته ای را دنبال می کنند، اظهار داشت: همین وزیر یک ماه قبل از استیضاحش، سرمایه گذار خارجی را به کشور آورده بود که ۲۵ میلیارد یورو معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در ایران سرمایه گذاری کند.
وی همچنین از برخی موضع گیری های جانبدارانه علیه دولت انتقاد کرد و گفت: در چنین شرایطی آیا درست است که به جای گرفتن دست دولت، پایش را بگیریم.
عزیزی از جامعه دانشگاهی هم درخواست کرد که کمک کنند تا وابستگی های مالی به دولت کم شود، چرخ های اقتصاد سریع تر بچرخد و سهم بیشتری از بودجه به اقدامات عمرانی اختصاص یابد.
وی هشدار داد: در صورت ادامه چنین روندی تا چند سال آینده علاوه بر این که مشکل اشتغال حل نخواهد شد، بین چهار تا پنج میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی نیز به جمع بیکاران اضافه خواهد شد.

 

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.