مسکن مهر به پایان نرسید؛ مسکن اجتماعی اجرا نشد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
شناسه : 2941
11
طرح مسکن اجتماعی به عنوان طرح مسکن دولت یازدهم در ابتدای این دولت عنوان شد و حتی عباس آخوندی در ابتدای مدیریت خود در وزارت راه و شهرسازی وعده‌های فراوانی دربارۀ این طرح داد.
پ
پ

پایگاه خبری مشهد عمران به نقل از شهرآرا،این طرح به صورت رسمی از سوی دولتمردان در سال۹۳ مطرح شد و قرار بود سال۹۴ اولین سال اجرای آن باشد که به تعویقی یک‌ساله انجامید و اواخر سال گذشته بود که، با اعلام دولت، سال٩۶ سال اجرای این طرح نام‌گذاری شد. طرح مسکن اجتماعی که مخالفان و موافقان بسیاری دارد به دنبال تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه است اما پس از گذشت حدود چهار سال از طرح آن به دلیل فقدان بودجه متوقف شده است و با وجود وعده‌های فراوان و گذشت چهار ماه از سال جاری نیز هنوز به مرحلۀ اجرا نرسیده است. با این حال، روز گذشته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از مذاکرات برای تأمین بودجۀ این طرح با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی خبر داد. بر اساس آن، وعده هایی مبنی‌بر تأمین بودجه تا پایان شهریورماه داده شده است.

مسکن اجتماعی در انتظار تکمیل منابع
علیرضا تابش در این رابطه گفت: «با آقایان سیف و نوبخت جلساتی را به منظور تأمین مالی مسکن اجتماعی برگزار کرده‌ایم و گام‌به‌گام به تکمیل منابع نزدیک می‌شویم.». رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: «مصوبۀ مسکن اجتماعی سال گذشته از طرف دولت به ما ارائه شد و ما در حال پیگیری منابع این طرح از طریق بانک مرکزی و بانک‌های عامل هستیم و بلاعوض آن را از طریق برنامه و بودجه پیگیری می‌کنیم. پیگیری‌ها نیز خوب انجام می‌شود.». وی با بیان اینکه برای تکمیل منابع مسکن اجتماعی گام‌به‌گام جلو می‌رویم گفت: «به محض اینکه منابع تکمیل شد جلسه را با حضور اصحاب رسانه برگزار می‌کنیم و جزئیات آن را به اطلاع عموم می‌رسانیم.».

مسکن اجتماعی به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود
در همین رابطه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مسکن اجتماعی کار خوبی است به شرط اینکه به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود اظهار کرد: «جانمایی این طرح بسیار مهم است. به‌علاوه، دولتمردان باید روی حرف خود باشند و همانند مسکن مهر نشود که قرار بود یک فرد با ۵ میلیون تومان صاحب مسکن شود اما امروز با ٣٠میلیون تومان هم صاحب خانه نشده است. امیدواریم چنین اتفاقی برای مسکن اجتماعی رخ ندهد.». عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه با توجه به تجربیات گذشته امروز مردم به طرح‌های مسکن بی‌اعتماد شده‌اند تصریح کرد: «البته ما به عنوان نمایندگان مردم این موضوع را به فال نیک می‌گیریم اما بهتر بود دولتمردان و مسئولان امر قبل از اینکه این موضوع را آن‌قدر رسانه‌ای کنند که مطالبه برای مردم ایجاد شود، با اقدامات دقیق کارشناسی و نحوۀ تأمین منابع مالی طرح، بسترهای مناسب را برای اجرا مهیا می‌کردند.». وی افزود: «البته یکی از کارهای خوبی که می‌توان در حوزۀ مسکن انجام داد همین طرح مسکن اجتماعی است و همان‌طور که دولت در طرح تحول سلامت نگاه مناسبی داشت و از طریق منابع هدفمندی یارانه‌ها توانست بخشی از منابع این طرح را فراهم کند در مسکن اجتماعی نیز می‌تواند از طریق منابع هدفمندی یارانه‌ها تأمین منابع داشته باشد.».همچنین حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه متأسفانه موضوع مسکن اجتماعی در دولت یازدهم مغفول ماند و بیشتر جنبۀ شعاری به خود گرفت اظهار کرد: «این موضوع در کمیسیون عمران نیز مطرح شد و کاش دولت یازدهم توجه خود را با تمام ضعف‌هایی که مسکن مهر داشت روی این موضوع می‌برد.». بنایی افزود: «دولت یازدهم بهتر بود به جای آوردن نام مسکن اجتماعی و صرف چهار سال برای اجرای آن روی نواقص مسکن مهر کار می‌کرد و این طرح را به پایان می‌رساند و پس از آن با عیب‌یابی طرح قبلی طرحی جامع برای مسکن را رونمایی می‌کرد.». وی تأکید کرد: «امروز مجلس به‌ویژه کمیسیون عمران برای رفع مشکل مسکن مردم آماده است و نمایندگان از هر طرحی و البته طرح مسکن اجتماعی و به پایان رسیدن طرح مسکن مهر استقبال می‌کنند چراکه، اگر بحث مسکن در کشور رونق بگیرد، اقتصاد کشور از رکود خارج خواهد شد.».

دولت نگاه خود را عوض کند
همچنین افشین پروین‌پور، کارشناس حوزۀ مسکن، با انتقاد از طرح مسکن اجتماعی عنوان کرد: «نگاه سیاست‌گذار به گروه هدف طرح مسکن اجتماعی غلط است. نگاه بدین صورت است که افرادی توان تهیۀ مسکن ندارند و دولت با ساخت مسکن کوچک و انبوه در حاشیۀ شهرها این افراد را در آنجا ساکن می‌کند.». پروین‌پور با تأکید بر اینکه تجربۀ این نوع نگاه به مسکن در دنیا چیزی جز شکست نبوده است تصریح کرد: «با توجه به معضلاتی که این مدل سکونتگاه‌ها می‌توانند برای جامعه به همراه بیاورند، به طور قطعی، این طرح، قبل از شروع، شکست خورده است و دنیا این نوع نگاه شکست‌خورده را تجربه کرده است.».
وی افزود: «نگاه امروز سیاست‌گذاران ما به مقولۀ مسکن نیز همین‌طور است. دولت یازدهم و دولت دوازدهم نگاهی خاص به مقولۀ مسکن دارند و معتقد هستند که عده‌ای پول‌دار، عده‌ای متوسط و عده‌ای کم‌درآمد و فقیر در جامعه وجود دارند و پول‌دارها می‌توانند هر مدل خانه‌ای بسازند و این بازار را به انحصار خود درآورند و به جهت انحصارگری این افراد نرخ مسکن بالا می‌رود. نتیجۀ این نگاه این است که قشر متوسط نیز باید تمام پس‌انداز گذشته و آیندۀ خود را برای خرید یک مسکن بگذارد.». وی ادامه داد: «با توجه به این نگاه، دولت می‌گوید باید برای قشر فقیر نیز مسکن اجتماعی ساخته شود. البته خود دولت هم نخواهد ساخت چرا‌که هنوز پس از چهار سال این طرح غلط هنوز به سرانجام نرسیده است.». این کارشناس حوزۀ مسکن با تأکید بر اینکه نگاه دولت به مقولۀ مسکن باید عوض شود تصریح کرد: «امروز نگاه دولت و مسئولان کشور به مقولۀ مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای است در حالی که این نگاه باید نگاهی مصرفی باشد، بدین صورت که، اگر مسکن کالای مصرفی باشد، ساختمان و زمین به قیمت منطقی و واقعی می‌رسد و، در نتیجۀ آن، همه می‌توانند، با اندکی وام، مسکن مناسبی تهیه کنند.».
به طور قطعی وظیفۀ تأمین مسکن شهروندان یک جامعه به عهدۀ دولت‌هاست و توقع از دولت دوازدهم نیز این است که در این مسیر گام‌های مؤثری بردارد. البته توقع اصلی‌تر از دولت این است که طرح مسکن اجتماعی یا طرحی دیگر را به گونه‌ای اجرا کند که عامۀ مردم سود اصلی سیاست‌گذاری‌ها را ببینند.

 

یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.