مردم از عواقب مصرف مواد مخدر مطلع شوند، قطعا سراغ آن نمی‌روند
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
شناسه : 3143
9
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اهم راه های مقابله با مواد مخدر گفت: بهترین راه آگاه کردن مردم است، اگر مردم از عواقب مصرف این مواد مطلع شوند، قطعا سراغ مواد مخدر نمی‌روند.
پ
پ

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ عبدالرضا عزیزی در برنامه “صبح و گفت و گو” رادیو گفت‌و گو در خصوص اهم راه های مقابله با مواد مخدر گفت: بهترین راه آگاه کردن مردم است، اگر مردم از عواقب مصرف این مواد مطلع شوند، قطعا سراغ مواد مخدر نمی روند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص پیشگیری یادآور شد: ۱۳ سال پیش خدمت رئیس قوه قضائیه وقت (آیت الله شاهرودی) نامه نوشتم و موضوع پیشگیری را گوشزد کردم که مقدم بر درمان است و باید دیدگاه ها عوض شود و به افراد مبتلا به این مواد به عنوان بیمار نگاه کرد و نه اینکه به عنوان مجرم با آنها برخورد کرد.

وی در خصوص اهم راه های مقابله با مواد مخدر گفت: بهترین راه آگاه کردن مردم است، اگر مردم از عواقب مصرف این مواد مطلع شوند، قطعا سراغ مواد مخدر یا نمی روند و یا کمتر خواهند رفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در رادیو و تلویزیون باید آموزش داده شود تا آگاهی مردم بالا رود. البته نوع این آموزش ها باید برای تمامی مردم قابل فهم باشد.

وی متذکر شد: ما سالیانه ۳۰ هزار میلیارد تومان دود می کنیم ولی برای عمران کشور هزینه نمی کنیم. باید با مردم به روشنی صحبت کنیم.

در ادامه سید حسن موسی چلک رئیس انجمن مددکاری کشور اعتیاد را پدیده ای پیچیده برشمرد و تصریح کرد: حوزه مواد مخدر هم اقتصاد بسیار قوی دارد چون مافیای بزرگی در این حوزه فعالیت دارند و هم مدیریت کنترل و کاهش اعتیاد مواد روانگردان و هم درمان و بازتوانی در این حوزه از پیچیدگی برخوردار است، لذا کار کردن در این حوزه مستلزم داشتن نگاه چند جانبه است.

وی با اظهار به اینکه در تخصیص منابع هنوز پیشگیری جایگاهی ندارد، متذکر شد: سیاست گذاری‌های کلان کشور به گونه ای باید برنامه ریزی شود که سلامت روانی اجتماعی محور سیاست گذاری باشد. اگر اعتیاد را یک جزیره کنیم با این جزیره هیچ گاه نخواهیم توانست برخوردی داشته باشیم که منجر به کاهش این موضوع شود.

رئیس انجمن مددکاری کشور هشدار داد: اطلاعاتی که برای آگاهی مردم تولید می شود اثر بخشی لازم را ندارد. متاسفانه روش جذابی را در این بخش انتخاب نمی کنیم و از همه ظرفیت ها برای مدیریت حوزه آسیب های اجتماعی استفاده نمی کنیم.

وی با اظهار به اینکه عمدتا با موضوع مواد مخدر با رویکرد انتظامی امنیتی برخورد کرده ایم، گفت: باید همه ظرفیت ها را بکار ببریم تا بتوانیم روند را کنترل کنیم، آگاهی را بالا ببریم و به موقع و درست اطلاع دهیم و بعد به فکر کاهش این موضوع باشیم.

موسی چلک با بیان اینکه باید روی یکسری تعیین کننده های اجتماعی دیگر و نه به طور مشخص و مستقیم بر موضوع اعتیاد کار کنیم، افزود: به چه میزان بر روی سرمایه اجتماعی، سلامت اجتماعی، نشاط اجتماعی، انسجام اجتماعی و مدارای اجتماعی کار کرده ایم. در صورتیکه این مسایل اثر گذار هستند و گسترش آسیب های اجتماعی را به دنبال دارند و مواد مخدر به خاطر در دسترس بودن، ارزان بودن در اولویت اول گرایش و مصرف خواهد بود./

شنبه ۱ مهر  ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.