مخالفت کمیسیون اجتماعی مجلس با انتزاع وزارتخانه‌ها
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
شناسه : 3250
15
لاریجانی نتوانست نمایندگان را راضی کند
پ
پ

انتزاع و ادغام وزارتخانه‌های کشور چند روزی است که به گفته عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی در مذاکراتی که سران قوای مقننه و مجریه داشتند، در صدر دغدغه‌ها قرار گرفته است. درست است که طرح موضوع طی موافقت روسای دو قوه صورت گرفته است اما بی‌تردید بدون موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با چنین طرحی، عملی نخواهد شد. اگر چه هنوز مشخص نیست که اجرایی شدن چنین طرحی در تضاد با سیاست کوچک‌سازی دولت با توجه به میزان بودجه کشور خواهد بود یا می‌تواند در چابک‌سازی ماشین اجرایی کشور موثر باشد اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند تا با بررسی پیامدهای مثبت و منفی پیاده‌سازی این طرح موضع مشخص خود را بیان کنند. از همین رو بود که روز گذشته نشستی مشترک میان علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون اجتماعی برگزار شد تا به ابعاد این طرح پرداخته شود. محمد وحدتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام این خبر در مورد خروجی این جلسه اعلام کرد که اعضای کمیسیون متبوعش با انتزاع و ادغام وزارتخانه‌ها مخالف هستند.
طی این طرح قرار است تا وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و امور راهداری تقسیم و سازمان شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزارت مسکن ملحق شود. همچنین امور مربوط به برق از وزارت نیرو جدا و به وزارت نفت ملحق شود و نام وزارت نفت به وزارت انرژی تغییر کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه توسعه صادرات و بازرگانی تقسیم می‌شود. حوزه جوانان از وزارت ورزش و جوانان منفک و در قالب سازمان ملی جوانان به کار خود ادامه ‌دهد. ایجاد یک وزارتخانه برای رسیدگی به امورات روستاهای کشور نیز یکی دیگر از موضوعات مورد توافق است. با ادغام سازمان محیط‌زیست، منابع طبیعی و بخش آب، آب‌وفاضلاب شهری و روستایی و آب‌منطقه‌ای یک وزارتخانه دیگر نیز شکل می‌گیرد.
همین مساله موضوع جلسه روز گذشته این کمیسیون با علی لاریجانی بود که محمد وحدتی در خصوص آن توضیح داد: رییس مجلس در این جلسه درباره انتزاع و اقدام برخی وزارتخانه‌ها مانند انتزاع وزارت راه و شهرسازی و همچنین کار، تعاون و رفاه اجتماعی نکاتی را مطرح کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه پس از اظهارات آقای لاریجانی اعضای کمیسیون نظرات خود را درباره این موضوع مطرح کردند، گفت: اکثر نمایندگان به طور ضمنی با نظرات رییس مجلس درباره انتزاع و ادغام برخی از وزارتخانه‌ها مخالفت کردند.
وحدتی با بیان اینکه نمایندگان معتقد بودند که ساختار دولت به شکل فعلی باقی بماند، به تسنیم گفت: اعضای کمیسیون همچنین معتقد بودند که اولویت‌های مهم‌تری نسبت به ادغام وزارتخانه‌ها در کشور وجود دارد، مشکلاتی مانند هدفمندی یارانه‌ها، شرکت‌های تامین اجتماعی و همچنین مشکلات مدیریتی که باید در اولویت قرار بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون در این نشست عنوان کردند که اگر قرار است که تغییراتی در ساختار دولت ایجاد شود کار کارشناسی بیشتری روی آن انجام شود تا اگر این تغییرات صورت گرفت در آینده پشیمانی ایجاد نشود، ادامه داد: نمایندگان معتقد بودند که اگر این تغییرات زمانبر و هزینه‌بر بوده و هزینه اضافی را بردوش دولت خواهد گذاشت، لذا ضروری است تا کار کارشناسی بیشتری روی این کار صورت بگیرد و در صورت احساس نیاز می‌توان این کار را به مرور زمان انجام داد.
وحدتی با بیان اینکه زمینه برای این تغییرات فراهم نیست، گفت: مقرر شد تا بررسی‌ها ادامه یابد و اگر قرار شد وزارتخانه‌ای منتزع یا ادغام شود محاسن و معایب آن بررسی شده و در صورتی که لازم شد جلسات بیشتری را در این باره برگزار خواهیم کرد.

۲۳ آبان ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.