محو کامل آسیب‌های اجتماعی نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
شناسه : 481
12
دکتر عزیزی : رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به عملکرد سازمان بهزیستی کشور، گفت: فقدان دیدگاهی جامع، روشن و بلند مدت، عدم دستیابی به اهداف مهم دربرنامه‌های توسعه و گاهی موازی کاری بر روند فعالیت‌های این سازمان تاثیر نامطلوب گذاشته است و شاید محو کامل آسیب‌های اجتماعی نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد
منبع : خانه ملت
پ
پ

عبدالرضا عزیزی با اشاره به نام‌گذاری ۲۵ تیرماه به نام روز بهزیستی و تامین اجتماعی، تصریح کرد: بی‌شک عمده‌ترین نهاد دولتی در جهت سامان دهی طیف آسیب پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است.
نماینده مردم شیراون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جدای از اینکه تاکنون این سازمان تا چه میزان در جهت حمایت ازاقشار آسیب پذیر جامعه موفق بوده، بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را عهده دار است؛ از سویی مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده و از سویی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نگه داشته شده و جامعه نیز در حیطه مسئولیت‌های سازمان بهزیستی جای می‌گیرد.
وی با تاکید براینکه بهزیستی یک سازمان حمایتی است، افزود:عدم پوشش‌دهی به روز مددجویان یکی از معضلات این سازمان به شمار می‌رود، اکنون عده‌ کثیری که باید تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند بنا به دلایلی در نوبت قرار دارند و بهزیستی هیچ حمایتی از آنها نمی‌کند.
این نماینده مجلس نهم که سابقه مدیریت در اداره کل سازمان بهزیستی خراسان شمالی را دارد، بیان کرد: باید مجموعه اقدامات این سازمان به سمت ارائه خدمات بیشتر به مددجویان حرکت کند و هزینه‌های بیشتری را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماهی درنظر بگیرد.
عزیزی گفت: به دلیل پیچیدگی فرآیند حمایت از گروه‌های آسیب پذیر جامعه، همچنین خیل عظیم مراجعه کنندگان و از همه مهم‌تر بودجه‌های ناکافی تخصیص یافته به این سازمان در مقام مقایسه با عمق آسیب‌های اجتماعی کشور، اداره این سازمان، مدیریتی بسیاری تخصصی می‌طلبد.
وی نگهداری از سالمندان نیازمند حمایت، ارائه مشاوره های ژنتیک، فرزند خواندگی، توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)، ترک اعتیاد، پیشگیری از تنبلی چشم و اطمینان از سلامت شنوایی کودکان، ارائه بیمه مکمل درمان معلولان، خدمات مشاوره قبل از ازدواجو طلاق و تامین مسکن مددجویان و معلولان را از وظایف اصلی سازمان بهزیستی خواند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس (رهروان ولایت) با بیان اینکه خدمات ارائه شده در این سازمان به هیچ وجه متناسب با شدت آسیب‌های اجتماعی در کشور نیست، یادآدور شد:به طور مثال مطابق آمار بهزیستی نزدیک به ۶۵۰ هزار معلول تحت حمایت این سازمان وجود دارد که مطابق آمارتشکل‌های غیردولتی فعال در حوزه حقوق معلولان، دست کم بالغ بر ۳ میلیون معلول در کشور وجود دارد که این آمار بیانگر آن است که درصد بسیار زیادی از معلولان ایرانی از هیچ گونه حمایت توانبخشی برخوردار نیستند؛ علاوه بر این، آن دسته از معلولانی هم که تحت پوشش بهزیستی هستند و در این سازمان پرونده دارند بهزیستی در طی سالیان سال نتوانسته به طور کامل آنان را توانمند کرده و به اجتماع برگرداند زیرا قوانین حمایتی در خصوص معلولان در ایران به سختی وبا کندی اجرا می شود. به تعبیر بهتر، این قوانین تاکنون نتوانسته مشکلات خیل عظیم معلولان ایرانی را حل کند.
وی تاکید کرد: فقدان دیدگاهی جامع، روشن و بلند مدت، عدم دستیابی به اهداف مهم دربرنامه‌های توسعه و گاهی موازی کاری بر روند فعالیت‌های این سازمان تاثیر نامطلوب گذاشته است و شاید محو کامل آسیب‌های اجتماعی نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد: درحوزه پیشگیری، برنامــه‌های غربال‌گری و پیگیری در زمــینه‌های نابینایی، ناشنوایی، کم توانی ذهــنی و پیشگیری از حــوادث، موضوعاتی مهم است که باید به طور جدی به آن توجه شود.
طرح اولیه سازمان بهزیستی، توسط شورای انقلاب در خرداد ماه سال ۱۳۵۹، با پی‏گیری شهید دکتر فیاض بخش به تصویب رسید تا بر اساس اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، این سازمان بتواند به قشرهای محروم کمک کند.
۲۵ تیر به نام روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نامگذاری شده است./

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.