متن ارائه دکتر عزیزى در کنگره جمعیت و توسعه انسانى در جمع نمایندگان مجالس آسیا
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
شناسه : 3171
27
متن ارائه دکترعزیزى رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در کنگره جمعیت و توسعه انسانی قاره آسیا که در سریلانکا در حال برگزاری است، به شرح زیر است:
پ
پ

اسلاید اول:
#مجلس_قانونگذاری_ایران در راستای رسیدن به اهداف #توسعه_پایدار، مصوبات متعددی را تصویب نموده است همچون؛ قانونگذاری در حیطه #کاهش_فقر و افزایش مشارکت افراد دارای #معلولیت شامل:
✅الحاق ایران به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، تصویب قانون حمایت جامعه از حقوق معلولان و تهیه لایحه اصلاح این قانون، ارائه خدمات حمایت مالی در جهت کاهش فقر و نابرابری، پرداخت مستمری و کمک هزینه، پرداخت کمک هزینه حق پرستاری به معلولان دارای ضایعه نخایی، پرداخت کمک هزینه نگهداری به خانواده های مراقبان معلولان و سالمندان و بیماران روانی مزمن، پرداخت بیمه پایه سلامت، فراهم ساختن زمینه لازم برای تشکیل، تقویت و توسعه ۱۲۵۰ موسسه مردم نهاد فعال در امور معلولان، ارائه خدمات توانبخشی به معلولان در روستا، ارائه خدمات مبتنی بر خانواده و خدمات مراقبت در منزل.
✅همچنین ماده های ۱۰، ۲۰ و ۲۱ #قانون_اساسی کشور ایران در مورد حمایت از حقوق برابر زنان و مردان و ایجاد زمینه های مساعد برای رشد زن و احیای حقوق مادی و معنوی آنان می باشد. در ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه نیز دولت با همکاری سازمانها از جمله مرکز امور زنان و خانواده با هدف تقویت #نهاد_خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و استیفاء حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه‌ها با تدوین و تصویب «برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای #تحکیم_بنیان_خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی ـ معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت و …رادر دستورکار خود داشته است. مانند تصویب قانون مربوط به  افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه و تصویب لایحه کاهش ساعت کاری بانوان دارای شرایط خاص و مادران دارای فرزند زیر ۶ سال
اسلاید دوم:
ایران با سازمان‏های بین المللی از جمله #یونیسف و #یونسکو، #کمیساریای_عالی_پناهندگان سازمان ملل، انجمن منطقه ای آسیا و اقیانوسیه(#اسکاپ) و همچنین انجمن های مردم نهاد کشورهای سوئد(#میسا)،  آلمان(موسسه #لینز_هیلفه و سازمان مددکاران و نیکوکاران آلمان)، ژاپن(موسسه علمی و فرهنگی #جایکا) و ایرلند و مکزیک همکاری داشته است.
ایران تلاش کرده است رصد دقیقی بر روی عملیاتی سازی قوانین داشته باشد. برای مثال، با توجه به جوان بودن هرم جمعیت ایران و موضوع کار و اشتغال، سلامت و توانبخشی جوانان در اولویت هستند. ازاینرو حمایت مالی و اجتماعی از جوانان صورت گرفته است. مانند پرداخت کمک هزینه تحصیل ۴۳۱۸۳ نفر از دانش آموزان نیازمند، ارائه خدمات توانبخشی حرفه ای به ۱۱۸۰۰ جوان. همچنین جوانان دارای معلولیت در حیطه ورزش حمایت شده و موفقیت های فراوانی در پارالمپیک بدست آورده اند.
اسلاید سوم:
ایران دستاوردهای متعدد و خوبی را از سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ داشته که به سه حیطه آن برای نمونه اشاره می‏شود:
✅در حیطه زنان: فعالیت و اقدامات در راستای کاهش خشونت علیه زنان و دختران انجام شده است شامل:
۱- خانه های سلامت دختران در معرض آسیب که شامل نگهداری و ارائه خدمات مددکاری، پزشکی، حمایتی و تحصیلی می باشد و درحال حاضر ۳۱ مرکز دولتی و ۸ مرکز غیر دولتی شبانه روزی و رایگان فعالیت می کنند.
۲- ایجاد مرکز بازپروری زنان در معرض آسیب به منظور کاهش آسیب و توانمندسازی و بهبود وضعیت این افراد پس از فرایند پذیرش خدمات نگهداری شبانه روزی، مددکاری و روانشناسی، بهداشتی و درمانی و حرفه آموزی به صورت رایگان ارائه می‏شود. در حال حاضر ۲۵ مرکز شبانه روزی در سطح کشور فعالیت می‏کنند.
۳- ایجاد خانه امن برای زنان در معرض خشونت که در حال حاضر ۷ مرکز دولتی و ۸ مرکز غیر دولتی در سطح کشور فعالیت می کنند، همچنین در دولت یازدهم و دوازدهم مشارکت بیشتری از زنان در پست های سیاسی رده بالا به تعداد ۱۸۹ نفر دیده شده است.
✅در حیطه کودکان برای ساماندهی و ارتقای سلامت کودکان کار مراکز ساماندهی کودکان خیابانی در استانها فعالیت می نمایند که ۳۶ مرکز دولتی و ۴۵ مرکز غیر دولتی در کشور برای جذب و ارائه خدمات اجتماعی و آموزشی شبانه روز فعالیت می کنند.
✅در حیطه سالمندان در خصوص سالمند آزاری در بستر اورژانس اجتماعی در حیطه شناسایی و ساماندهی گزارشات فعالیت می‏کند. در سال ۹۵ بر اساس ارائه گزارش توسط خط تلفن ۱۲۳ مجموعا برای ۳۳۶۲ مورد گزارش سالمندآزاری مداخلات صورت گرفته است.
✅ایران به خصوص در حیطه سلامت تجارب بسیار ارزنده ای را از جمله در خانه های بهداشت و ارائه خدمات مبتنی بر جامعه و همچنین افزایش امید زندگی به ۷۶ سال برای زنان کسب کرده است که می‏تواند در این زمینه انتقال دانش داشته باشد.

اسلاید چهارم:
✅با‌توجه‌به گذار جمعیتی ایران و افزایش #سالمندان تا سال ۱۴۳۰ نیاز است در‌حیطۀ خدمات نگهداری و توانبخشی سالمندان بستر‌سازی صورت‌گیرد. بنابراین ارائۀ خدمات توانبخشی و خدمات بهداشتی به سالمندانِ‌ در‌منزل و گسترش «سالمندیِ در‌خانه» برای استقلال و توانمندسازی آنان با تشکیل شورای ملی سالمندی رصد ‌خواهد‌شد.
✅همچنین تدوین سند ملی توانبخشی در‌حیطۀ افرادِ دارای معلولیت / سالمندانِ دارای ناتوانی
✅بسترسازی درخصوص پیمایش و جمع‌آوری اطلاعات درحیطۀ #سالمندان در‌حالِ‌انجام‌است.
✅براساس برنامۀ توسعۀ ششم تقویت نهادِ خانواده و جایگاه زن در آن، و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همۀ عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازندۀ آنها تصویب‌شده‌است.
ازاین‌رو برای سال‌های آتی حضور بیشتر زنان در فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های دولتی و NGO# ها رصد‌خواهد‌شد.
✅همچنین درحیطۀ سلامت زنان طرح‌هایی مانند غربالگری سرطان‌های زنان در سراسر کشور با اولویت کارکنان زن و زنانِ سرپرستِ خانوار به‌طورِ رایگان انجام‌خواهد‌شد.
✅توانمندسازی بیشتر پزشکان زنان و زایمان و ماماها.
✅حمایت از تهیۀ مکمل‌های غذایی مانند قرص آهن و اسید فولیک برای استفادهۀ مادران نیازمند رصد‌خواهد‌شد.
✅ درحیطۀ کودکان و جوانان افزایش سلامت جسمی و روانی و اجتماعی مدنظر است. ازاین‌رو سلامت جسمانی و روانی تمامی دانش‌آموزان دختر در همۀ پایه‌های تحصیلی دورۀ اول متوسطه #غربالگری خواهد‌شد و آموزش مباحث بهداشتی به افراد داده‌می‌شود.
✅ برای جوانان تسهیل شرایط #ازدواج با اعطای وام رصد‌خواهد‌شد؛ همچنین سند سیاستهای کلی نظام درحوزۀ جوانان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در‌دستِ‌تدوین است.

اسلاید پنجم:
توسعه و پیشرفت نقطۀ پایان ندارد و با‌توجه‌به اینکه انسان موجودی چندبُعدی است نیاز است تمام ابعاد توسعه مانند ابعاد فرهنگی و معنوی نیز دیده‌شود و رشد و پیشرفتِ جوامع در تمام ابعاد باشد.
کمال مطلوب آن است که توسعه همراه با عدالت برای تمام فرهنگ‌ها بدونِ تبعیض مذهبی و دینی باشد.

متن ارائه دکتر عزیزى در کنگره جمعیت و توسعه انسانى در جمع نمایندگان مجالس آسیا

۱۵ مهر ٩۶ ؛ سریلانکا، کلمبو

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.