عزت، امنیت و اقتدار ایران اسلامی مدیون حماسه آفرینی های شهداست
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
شناسه : 902
13
دکتر عزیزی : نماینده مردم فرهیخته شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شروای اسلامی اینگونه بیان داشت: بسیج یادآور رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های کسانی است که استقلال، عزت، امنیت و اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران، مدیون ازخودگذشتگی و حماسه‌آفرینی‌های آنان است.
پ
پ

دکتر عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم فرهیخته شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن بزرگداشت این روز، اینگونه اظهار داشت:

 

بسیج یادآور رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های کسانی است که استقلال، عزت، امنیت و اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران، مدیون ازخودگذشتگی و حماسه‌آفرینی‌های آنان است.

آنان که عاشقانه قدم برداشتند و تا وصل، از جای ننشستند، آنان که با تمام وجود در راه اعتقاد خویش ایستادند و به دشمنان ثابت کردند که هرگز نخواهند توانست خدشه‌ای به غیرت، غرور و ایمان اسلامی ما وارد نمایند و همواره آن کوردلان در این میدان شکست‌خورده، ناامید و روسیاه خواهند بود.

ایستادگی مردم غیور ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس به خاطر داشتن روحیه ایمان، ایثار و شهادت به پیروزی تبدیل شد. پایداری که در تاریخ ماندگار شد و به‌راستی در این میان تحقق وعده الهی چه زیبا نشان داده شد «بگو حق فرا رسید و باطل مضمحل و نابود شد و باطل نابود شدنی است». (اسراء، آیه ۸۱).

دفاع مقدس در واقع فرصتی بود تا ملت ایران عظمت و قدرت خود را به جهانیان نشان دهد و چنانکه مقام عظمای ولایت فرمودند «دوران دفاع مقدس براى ملت ما ظرفیت و موقعیتى بود که این ملت بتواند اعماق جوهره‏ى خودش را در ابعاد مختلف نشان دهد، و نشان داد».

با توجه به اهمیت آن دوران و نقش ارزشمند شهدا و ایثارگران در این زمینه، بر ماست که یاد و خاطره آنان و وقایع آن دوران را همواره در اذهان زنده نگه داریم و بستری فراهم سازیم تا نسل نوجوان و جوان ما با آن اسطوره‌ها بیش از پیش آشنا شوند و آنان را الگو و سرمشق خود قرار دهند.

 

وی در ادامه افزود:

و اما در مقوله رسانه ؛

امروزه نقش بی بدیل رسانه ها درشکل دهی و هدایت افکار عمومی و جریان سازی رویدادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید تا چندی پیش محوری ترین نقشی که برای رسانه ها متصور بود، صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود. اما در حال حاضر رسانه ها به عنوان یک ابزار و امکان اطلاع رسانی جای خود را به یک ابزار هدایتگر جریانات گوناگون داده است.

رسانه ها با استفاده از دو عنصر اطلاعات و پیام و کارکردهای که از خود بروز می دهند، بر افکار و اذهان انسان ها تأثیر گذاشته و به رفتارهای فردی و اجتماعی جهت می دهند. بنابراین، می توان گفت که رسانه ها عامل انتقال ارزش ها و هنجارهای فرهنگی می باشند. لذا تعامل و ارتباط دو سویه و منظم جوهره ی اصلی نظام های سیاسی- اجتماعی جهت برقراری نظم و جلب مشارکت مؤثر مردم در جامعه خواهد بود.

امروزه سطوح ارتباط و شیوه های اطلاع­ رسانی و ارتباطی رسانه ها در حوزه دیجیتال کاملاً متفاوت، پیچیده ولی دستیابی به آن سهل و آسان به نظر می رسد.

یک شبکه جهانی ۶۰۰ میلیون عضو دارد، موتورهای جستجوگر روزانه صدها میلیون جستجو و مفاهیم صفحات رسانه ها و پیام های امپراتوری دیجیتال را منتقل می کنند. “ویکی پدیا” براساس ۲۸۰ زبان، ۴۰۰ میلیون کاربر دارد. در یک جستجو ساده ۱۶۰ کانال تصویری و صدا به زبان فارسی در ماهواره یافت می شود و ۲۰۰۰ کانال تصویری به سهولت علی الدوام انتقال مفاهیم، سبک زندگی و اندیشه های امپراتوری دیجیتال را منتشر میکند.

نسل های جدید موبایل یکی پس از دیگری با کارکردهای فراتر از یک ارتباط تلفنی، انتقال خبر و اطلاع رسانی و دگرگونی شخصیت کاربران را بر عهده دارد. در یک سخن، زمان و مکان به سهولت و سرعت سرسام آوری پیموده می شود و با فراهم آوردن تبادل و نشر آسان و گسترده داده ها موجب تحولات شگرف و بنیادین در رسانه­ها و آثار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دینی شده است.

رسانه های برخط اینترنتی (پایگاه اطلاع رسانی) و بسته های نرم افزاری رسانه ای در مدت بسیار کوتاهی گوی سبقت را از کتاب، سینما، تلویزیون، محافل و مجالس، تشکیلات سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی ربودند و با پیامک، ارتباط لحظه به لحظه و گفتگوی بر خط – اجتماعات مجازی برخط، بازی ها و سرگرمی های مهیج با نشر آسان، کم هزینه، فراگیر و تعامل دوسویه نافذ، امپراتوری دیجیتال توانسته خود را جایگزین همه آنها نماید تا جایی که از پدر و مادر به فرزندان ما نزدیکتر شده است.

فرهنگ، دین، هویت و ارزش های ملی، زبان فارسی، هسته مرکزی خانواده و حتی روابط عاطفی والدین و فرزندان در خطر آسیب جدی و در معرض هجوم بی سابقه امپراتوری دیجیتال با میلیاردها صفحه به معنای خبر، اطلاعات، روش، پیشنهاد و … قرار گرفته است.

آنچه مسلم است نمی توانیم تکنولوژی و ارتباطات را در فضای دیجیتال، نادیده بگیریم و باید برخی ریسک ها را برای ورود به این فضا بپذیریم تا بتوانیم همپای این تکنولوژی در جهان حرکت کنیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، جوانان ما امروز به این فضا مراجعه می کند و در بیشتر موارد با استفاده نامناسب از محتوای آنها آسیب های مختلفی به آنها وارد و بستری برای ناهنجاری ها و جرایم در دنیای دیجیتال را برای خود فراهم می کنند.

بدیهی است هر پدیده نوظهور دارای فرصت ها و تهدیدهای خاص خود است و با مدیریت آگاهانه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد؛ و اگر قرار است در دنیای دیجیتال بمانیم و در مبارزه و دفاع از ارزش های خود با امپراتوری دیجیتال، موفق باشیم. باید حرفی برای زدن و جایی برای ماندن داشته باشیم وگرنه از جامعه جهانی حذف و اطلاع رسانی آن و خدایی ناکرده شکست سنگینی در مواجهه با امپراتوری دیجیتال در یک جنگ نرم خواهیم داشت.

جنگی که هیچ تأسیساتی و سرمایه های مادی در آن تخریب نمی شود و حتی خونی هم ریخته نخواهد شد؛ اما افکار و اعتقادات مردم با ظرافت و نامحسوس تضعیف، منحرف و تخریب می شود و بدون آنکه متوجه شویم ارزش ها و ضد ارزش ها جابجا خواهند شد.

در جنگ نرم سربازان دشمنان دشمن، میلیاردها داده (صفحه، مقاله، خبر، فیلم، عکس) در میان ملت ها و مردم، مخصوصاٌ جوانان و نوجوانان پرسه می زنند، رفاقت می کنند و اثر می گذارند و به فرزندان ما، از ما نزدیکترمی شوند.

در جنگ نرم غفلت، بی تفاوتی، ساده انگاری و سستی، ۴ کلید ورود آنان است که باید به منظور حفاظت از مخاطبان رسانه و دیجیتال سنجیده، حساب شده و با برنامه ریزی مدون و صحیح عمل کنیم. به نظر امروز باید سواد جدیدی را در قالب و نظام های مختلف به مردم به مخاطبین، مخصوصاً جوانان و نوجوانان خود آموزش دهیم. چیزی فراتر از سواد سنتی و آموزش های رایج امروزی و آن سواد رسانه ای است.

سواد رسانه ای یعنی توانمند کردن انسان برنحوه کارکرد رسانه ها، نحوه معنی سازی آنها، ماهیت و اهداف تولید پیام و بسته های دیجیتال و تأثیرات آنها و خارج ساختن مخاطبین از مصرف کنندگی و مصرف زدگی، در مقام ساختن انسان های متمدن و متدین، توانمند کردن مخاطب در هجوم بی رویه اطلاعات و ارتباطات.

سواد رسانه ای نوعی درک متکی بر مهارت است که می توان بر اساس آن انواع رسانه ها را از یکدیگر تمیز داد و انواع تولیدات رسانه ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد و طبقات مختلف جامعه را با مشکلات و معضلات آن آشنا کرد به گونه ای که هر طبقه از آحاد جامعه در حد زمان سنی خود با آن مواجه و بهره مند باشد. تا جایی که دسترسی تجزیه و تحلیل تولید است دیجیتالی و رسانه ای در شکل های گوناگون برای او مهیا باشد و توانایی گزینش و ارزیابی هر داده برای او فراهم گردد.

سواد رسانه ای به مخاطبین رسانه های مختلف در دنیای دیجیتال کمک می کند تا شرکت فعال و آزاد در فرآیند تبدیل اطلاعات و اخبار، تحلیل داشته نه اینکه با حالتی ایستا، منفصل، تابع، مصرف کننده صِرف یا مصرف زده در آن، در یک جریان یکطرفه قرار گیرد.

سواد رسانه ای به ما آموزش می دهد تا چه حد در معرض رسانه قرار بگیریم یا چگونه قرار نگیریم و در چه زمانی می توانیم بهره مند باشیم. بدیهی است یکی از وظایف مهم بسیج رسانه ، آموزش این نوع به سواد به آحاد جامعه مخصوصاً نوجوانان و جوانان عزیز کشور است. ان شاءا…

 

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.