شبکه اترک خراسان شمالی زبان به کرمانجی باز کرد
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
شناسه : 584
13
افتتاحیه : آیین افتتاح سیمای کرمانجی در شبکه استانی خراسان شمالی (شبکه اترک) با حضور دکتر عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس
منبع : ایرنا
پ
پ

به مناسبت زادروز فرخنده حضرت صدیقه طاهره (س) شبکه استانی ˈاترکˈ صدا و سیمای خراسان شمالی، در آیینی پخش برنامه های ویژه خود به زبان کرمانجی (کردی خراسانی) را آغاز کرد.

alt

برنامه های کرمانجی این رسانه به مدت یک ساعت در روز در قالب برنامه ˈدنگ کرمانجˈ از رادیو و ۱۵ دقیقه در هر جمعه با عنوان ˈولات له هیلی هفتهˈ از سیمای استان پخش می شود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح این برنامه گفت: کرمانج ها مرزدارانی غیور هستند که به ولایتمداری مشهورند و گواه این ادعا حضور پرشور آنان در دوران هشت ساله دفاع مقدس و پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی است.

ˈعبدالرضا عزیزیˈ با اشاره به دریافت بیش از سه هزار شبکه ماهواره ای در کشور افزود: رسانه ملی با توسعه شبکه های متنوع دیجیتال و شبکه های استانی برای حفظ فرهنگ غنی اقوام ایرانی باید تلاش کند.

ˈاحمد مهدویˈ مدیرکل صدا و سیمای خراسان شمالی هم با اشاره به رسالت شبکه های استانی برای معرفی خرده فرهنگ ها، آداب و رسوم اقوام مختلف گفت: صدا و سیمای استان برای راه اندازی رادیو مستقل کرمانجی آمادگی دارد.


استان ۸۶۷ هزار نفری خراسان شمالی به علت داشتن قومیت های مختلف فارس، ترک، کرد (کرمانج)، ترکمن و معدودی از دیگر اقوام، به سرزمین ˈگنجینه فرهنگ هاˈ شهرت یافته است.
کرمانج ها حدود ۴۵ درصد از جمعیت این استان را در برمی گیرند که عمدتا در شهرستان های شیروان، اسفراین، بجنورد، مانه و سملقان و فاروج سکونت دارند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.