سکوت باعث شیوع آسیب‌های اجتماعی می‌شود
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
شناسه : 2905
16
«سکوت فرهنگی باعث شده کمتر به مساله آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود؛ کمااین‌که سال‌ها به حدی در مورد مساله ایدز سکوت شد که شاهد بودیم این سکوت منجر به فراگیری دامنه بیماری شد.»
پ
پ

به گزارش ایسنا، «دوات آنلاین» نوشت: «آسیب‌های اجتماعی جزء آن دسته موضوعاتی است که آمار شفافی درباره‌اش وجود ندارد و هر نهاد و دستگاهی ارقام متفاوتی از انواع آسیب‌ها ارائه می‌دهد. برخی نمایندگان مجلس معتقدند که برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید سازمان تخصصی در مجلس تشکیل شود. این نکته‌ای است که علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس پیش از این به دوات آنلاین گفته و تاکید کرده بود که در شرایط فعلی دستگاه‌ها وظایف و مسئولیت‌ها را به هم پاسکاری می‌کنند و خبری از حرکت واقعی برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیست.

عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکیل چنین سازمانی به دوات آنلاین می‌گوید: بر اساس آخرین اطلاعات و برنامه‌ریزی‌ها، وزیر کشور، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تشکیل سازمانی تحت عنوان «سازمان کاهش آسیب‌های اجتماعی» اقدام کرده‌اند تا این سه مجموعه در راس باشند.

او ادامه می‌دهد: بعد از انجام اقدامات اولیه از بقیه دستگاه‌ها به مرور زمان و بر حسب نیاز دعوت می‌شود که به صورت جدی به این حلقه بپیوندند.

آمار آسیب‌ها حداقلی مطرح می‌شود

عزیزی با اشاره به این که مخفی‌کاری در خصوص آمار آسیب‌های اجتماعی مشکلی است که باید با آن برخورد جدی شود، گفت: در کشور ما آمارها همیشه محل بحث و اختلاف نظر بوده‌اند اما در مورد آسیب‌های اجتماعی مخفی‌کاری صورت می‌گیرد؛ در حالی که به نظر من بیان آنها باعث حساسیت جدی می‌شود. به این معنی که فضای جامعه به آن حساس شده و واکنش مناسب با آن را در دستور کار قرار می‌گیرد.

شیوع آسیب‌های اجتماعی زیر سایه سکوت

این نماینده مردم در مجلس دهم مباحث فرهنگی در بیان آسیب‌های اجتماعی را مشکلی درخور توجه خواند و گفت: سکوت فرهنگی باعث شده کمتر به مساله آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود؛ کمااین‌که سال‌ها به حدی در مورد مساله ایدز سکوت شد که شاهد بودیم این سکوت منجر به فراگیری دامنه بیماری شد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی مردم نسبت به امراض و آسیب‌های اجتماعی و مسائل غیر‌ بهداشتی، آگاهی بیشتری پیدا کنند، گرایش آنها به سمت این مسائل و هوشمندی آنها در جهت کنترل و مراقبت فرزندانشان بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: در رابطه با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد باید با شفافیت عمل کرد؛ چرا که در غیر این صورت راه به جایی نمی‌بریم و نباید فراموش کرد که ترس‌های فرهنگی سد راه شناسایی آسیب‌های اجتماعی به مردم است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور را بیکاری دانست و گفت: منشا تمامی آسیب‌های اجتماعی بیکاری است و بدون رفع این موضوع خشک کردن ریشه آسیب‌های اجتماعی هرگز ممکن نخواهد بود.»

 

یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.