سخنرانی دکتر عزیزی در همایش “جوان گرایی بستر تحول در کارآمدی و توسعه ایران”
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
شناسه : 2982
21
متن سخنرانی دکتر عزیزی در همایش "جوان گرایی بستر تحول در کارآمدی و توسعه ایران" که توسط ستاد جوانان دکتر روحانی در مشهد برگزار شد به شرح زیر است:
پ
پ

متن سخنرانى دکتر عزیزى
در همایش “جوان گرایى، بستر تحول در کارآمدى و توسعه ایران” که توسط ستاد جوانان دکتر روحانى در مشهد برگزار شد:

بسم الله الرحمن الرحیم

من علاقه مندم سخنانم را با موضوع گفتمان آقای روحانی شروع کنم، اگر قرار باشد از سر عدل و انصاف صحبتی کنیم لازم می بینم در همین ابتدا اشاره ای داشته باشیم به ضرورت و درستی این گفتمان، گفتمانی که با شعار تدبیر و امید در جامعه فراگیر شد.
این شعار در حقیقت یک راهبرد مهم است که تنها گستره سیاسی، انتخاباتی ندارد و یک وعده تبلیغاتی نیست که از کنار آن بتوانیم عبور کنیم.
تدبیر، عقلانیت و امید باید تبدیل به یک راهبرد مهم در تمام ابعاد زندگی اجتماعی و فردی ما بشود.
اصلا بحثی کلیشه ای نیست که برد انتخاباتی داشته باشد ، در زندگی پیچیده امروز  و در معادلات بسیار پیچیده تر بین المللی جای خالی تدبیر  در امور و امید به آینده بسیار احساس می شود .
باید به خودمان، به اطرافیان و به آینده امید داشته باشیم تا با ایجاد انگیزه و انرژی به سوی آینده گام برداریم.
انتخابات فرصتی است که تفکر و دیدگاههاى سیاسیون مورد قضاوت مردم قرار گیرد.
واقعا دیدگاه آقای رئیس جمهور چه بود که مردم به ایشان رای دادند؟ نگاه ایشان در حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی چه بود که مردم ایشان را انتخاب کردند؟
تقابل سیاست عوامانه با سیاست مبتنی بر عقلانیت در انتخابات کاملا محرز بود.
شعار افزایش یارانه برای همه، یک تهدید بزرگ برای کشور است، صرف نظر از تبعات اقتصادی، من از منظر اجتماعی به موضوع نگاه می کنم.
اگر وعده افزایش یارانه باعث پیروزی می شد صرف نظر از عوارض آن به عنوان یک رویکرد، مبنایی میشد که در آینده هم دیگران با راهبرد عوام فریبی و غیر کارشناسی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند، چون هر رویکرد اجتماعی قابلیت رشد و گسترش و استمرار دارد لذا پیروزی آقای روحانی مانع رشد این تفکر و رویکرد شد. اگر ما بتوانیم به همین صورت از این شعارهای پوپولیستی و عوامانه عبور کنیم و به اندیشه و راهبردهای عقلانی رای دهیم می توانیم به آینده امیدوار باشیم و تحولات اجتماعی و سیاسی خوبی را شاهد باشیم و حرکت جامعه ، حرکتی رو به جلو و تکاملی خواهد بود و تحولات سیاسی اجتماعی آینده تحت تاثیر اندیشه و عقلانیت خواهد شد.
در حوزه سیاسی دیدگاه آقای روحانی عبور از بحران هاست نه بحران سازی .
واقعا مردم با رای به روحانی اعلام کردند خواهان عبور از بحران ها هستند.
گرچه آقای روحانی مسیر مشکلی را پیش رو دارد . جهان گرفتار مسائل متعدد در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی است لذا تکیه بر عقلانیت بسیار کمک کننده است .
ما دیدگاهها و رویکردهای آقای روحانی را  بسیار خوب و عقلانی میدانیم.
در حوزه بین المللی هم رویکرد و کلام  و عمل آقای روحانی و دولت تدبیر منطقی و خوب بود و البته در دولت دوم ایشان هم خوب هم خواهد بود .
موضوع دیگری که لازم می دانم اشاره ای به آن داشته باشم تحولات جهانی است که رفتارهای افراط گرایانه و شعاری ، ما را در کجای این تحولات قرار خواهد داد.
اگر نیم نگاهی به گذشته داشته باشیم ، می بینیم صدمات شدید از راهبردهای دولت نهم و دهم در این خصوص متوجه کشور شد. به اسم شجاعت با جهان در گیر شدیم وحرفهای  غیرضروری زیادی می زدیم. اجماع جهانی برعلیه ما شکل گرفت، چه هزینه هایی در حوزه های بین المللی و داخلی پرداخت کردیم که شما بهتر میدانید.
الان دیگر مثل گذشته صحبت نمی شود ، مثل آن زمان عمل نمی شود. دائم از روی خشم و عصبانیت صحبت نمی شود ، یک تنه به جنگ با دنیا نمی رویم لذا باید قدر این گفتمان را بدانیم و البته همه باید مراقب باشیم، این گفتمان زیبا و  آینده دار و قشنگ توسط رفتارهای  منفعت طلبانه فردی بعضی از افراد، آلوده نشود و خدای ناکرده اگر مردم به خاطر اشتباهات فردیِ بعضی از بزرگان این جریان، از این گفتمان و رویکرد ، رو برگردانند ممکن است کشور درآینده به دام همان تفکر پوپولیستی گرفتار شود.
در هر حال شعار و رویکرد این دولت شعار تدبیر و امید است در حالیکه دیگران شعار افزایش یارانه را به عنوان رویکرد اصلی خود مطرح کردند.
در تدبیر مشکلات معیشتی هم حل خواهد شد و توسعه هم اتفاق خواهد افتاد، اقتدار و عزت ملی هم حفظ خواهد شد، چون پیوستگی و وابستگی جدی ای بین ابعاد مختلف توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی وجود دارد و همه اینها ذیل این عقلانیت اتفاق خواهد افتاد
لذا هم اکنون بهترین فرصت برای نهادینه کردن تدبیر و پرهیز از رفتارهای عوامانه در الگوی حکومت داری است.
اما چیزی که به عنوان یک دغدغه نمی توان از آن عبور کرد و لازم است در حوزه سیاست گذاری و اجرایی کشور مورد بازبینی قرار گیرد اصل حضور جوانان در اداره امور کشور در سطوح
مختلف است و این بی توجهی، یکی از نقاط ضعف ما ، هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اجرایی است.

بدون تعارف بگویم اعتماد ما در واگذاری جایگاههای سیاسی و اجرایی به جوانان بسیار کم رنگ است و این میتواند هم ناشی از تفکر ما در عدم اعتماد به جوانان باشد هم میتواند ناشی از وابستگی شدید ما به پست و مقام باشد که باید این مشکل و معضل حل شود.
باید تفکر اعتقاد و اعتماد به جوانان بیشتر تقویت شود.
چرخش نخبگان در جامعه خیلی کند است باید در ساختار سیاسی و قدرت و ارکان اجرایی نیروهای جوان وارد شوند تا هم نیازها و دغدغه های روز مورد توجه قرار گیرد و هم برای آینده بتوانیم نیروی با تجربه و قابل اتکاء داشته باشیم در غیر این صورت نگاهمان به مسائل روز از جنس گذشته خواهد بود و امروز را با مدل دیروز مدیریت خواهیم کرد و در آینده هم دچار کمبود نیروهای راهبر در عرصه ملی و بین المللی خواهیم شد و این منافع ملی ما را به خطر خواهد انداخت،
لذا قویا بگویم که ما شدیدا نیاز به ترویج جوانگرایی داریم باید به جوانان اعتماد کنیم و آنان را در حوزه های قدرت سیاسی و اجرایی وارد نماییم باید جوانان در دوره جوانی اجازه ایفای نقشهای مناسب در حوزه های مدیریتی داشته باشند تا در  دوره های بعدی بتوانند نقشهای ملی و بین المللی را بخوبی ایفا کنند.
جوانان در بخشهای اقتصادی بسیار موفق عمل میکنند، شرکتهای بسیار بزرگی توسط جوانان خلاق ایجاد شده و مدیریت میشود. در عرصه های اجرایی کشور هم جوانان ما خواهان ورود هستند و این موضوع باید توسط دولت در اولویت قرار گیرد و انجام شود.
در پایان خدمت شما عزیزان جوان و فعالین سیاسی و اجتماعی عرض کنم، انتخاب آقای روحانی بهترین انتخاب بود و ما باید همچنان در مسیر اعتدال و عقلانیت حرکت کنیم و برای کسب موفقیت راهی جزء این نداریم
و البته باز تکرار میکنم در بخش جوانگرایی باید توجه ویژه ای صورت گیرد.

والسلام. پیروز و بهروز باشید انشاءالله

سخنرانی دکتر عزیزی در همایش

پنجم مردادماه ۱۳۹۶

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.