ساماندهی کودکان خیابانی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
شناسه : 1707
15
در جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس سازمان بهزیستی کشور بر ساماندهی کودکان خیابانی و همچنین تشکیل شورای عالی معلولان و اجرای قانون ۳ درصد استخدام معلولان تأکید شد.
پ
پ

عصر امروز جلسه هم اندیشی انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور عبدالرضا عزیزی رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و معاونین سازمان بهزیستی کشور نظرات و پیشنهادات خود را جهت همکاری بهتر و مناسب‌تر با سازمان بهزیستی مطرح نمودند.

در این جلسه فاطمه آلیا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، اظهارداشت: این قانون فصل‌الخطاب در امور معلولان است و امیدواریم اصلاحیه این قانون که مدت‌ها از زمان آن می‌گذرد به پایان برسد.

وی تصریح کرد: بسیاری از سوالات و مواردی که مدنظر نمایندگان مجلس است به مواردی از جمله اشتغال و توانبخشی بر می‌گردند. آلیا اظهار امیدواری کرد: سازمان بهزیستی کشور با برنامه‌ریزی دقیق و سیستمی تحول شگرفی در دوره جدید جهت ارائه خدمات به مددجویان و معلولان ایجاد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن انتقاد از آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی، مرکز آمار و مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی، گفت: این آمارهای ارائه شده در خصوص خدمات جامع هدف بهزیستی یکسان نیست و امیدواریم در این زمینه تدبیری صورت گیرد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: طبقه بندی معلولان از نظر معلولیت (متوسط، شدید، خیلی شدید) از سوی سازمان بهزیستی صورت گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به استانداردسازی مراکز نگهداری سالمندان و معلولان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر مراکزی که ظرفیت بسیار خوبی را در حوزه ارائه خدمات دارند به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و مراکز نامناسب در اختیار سازمان قرار می‌گیرد که امیدواریم در این زمینه نیز برنامه‌ریزی جهت واگذاری مراکز صورت گیرد.

آلیا در ادامه با اشاره به سقوط یکی از معلولان از طبقه سوم در یکی از مراکز نگهداری، گفت: زمانی که بنده از این موضوع اطلاع پیدا کردم به صورت سرزده در این مرکز حضور پیدا کردم و متاسفانه مشاهده کردم که حفاظ‌های این مرکز قابل قبول نیست که امیدواریم در این زمینه نیز سازمان بهزیستی کشور اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

آلیا در ادامه از رئیس سازمان بهزیستی و سایر معاونین وی خواست تا در خصوص نگهداری معلولان و سالمندان در بخش‌های خصوصی و مراکز خصوصی امتیازات لازم را برای خانواده‌های کم‌توان از نظر مالی اتخاذ کنند.

به گزارش فارس، در ادامه این جلسه صالحی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از رئیس سازمان بهزیستی کشور خواست تا توجه ویژه‌ای را به حوزه توانمندسازی معلولان داشته باشد.

وی گفت: سازمان بهزیستی باید از اعتبارات مجلس و تخصیص یافته جهت توانمندسازی جامعه هدف استفاده کند.

صالحی با اشاره به اینکه کارکرد سازمان بهزیستی به صورت تخصصی و حرفه‌ای است، گفت: در این زمینه ما با کمبود نیرو روبرو هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین به برخی از موازی‌ کاری‌ها در سازمان‌های حمایتی اشاره کرد و گفت: باید تدبیر لازم برای خروج از این شرایط در نظر گرفته شود.

صالحی در ادامه با اشاره به ساخت مسکن ویژه معلولان گفت: در ۲ سال گذشته در این حوزه سازمان بهزیستی کم‌فروغ بوده و امیدواریم در این حوزه قدم‌هایی برداشته شود.

به گزارش فارس در ادامه این جلسه ضرغام صادقی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص تحول در سازمان بهزیستی، گفت: امیدواریم این تحول در برنامه ۵ ساله ششم صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص ادغام مجموعه امداد و بهزیستی گفت: نباید به سمت این موضوعات برویم چرا که سازمان بهزیستی با کسب تجربه در سال‌های گذشته به یک سازمان تخصصی در حوزه ارائه خدمات تبدیل شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: نمایندگان مجلس و بخصوص اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس توجه ویژه‌ای را به سازمان بهزیستی داشته و دارند به طوریکه در زمان تصویب بودجه و در کمیسیون تلفیق حمایت‌های لازم را از سازمان‌های بهزیستی داشته‌اند.

به گزارش فارس، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در سازمان بهزیستی، گفت: تصمیمات هاشمی رئیس سازمان بهزیستی تشکر و امیدواریم آقای بندپی ریاست جدید سازمان بهزیستی نیز در این سازمان موفق باشد.

وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس اعتقاد دارند که باید ارتباط خود را با سازمان بهزیستی، کمیته امداد و دانشگاه علوم بهزیستی تقویت کنند و این کار باعث ارائه خدمات مطلوب‌تر خواهد بود.

عزیزی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور می‌بایستی برنامه‌ریزی دقیقی را جهت مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت‌های فعلی انجام دهد چرا که این ارتباط و افزایش مشارکت‌ها می‌تواند در ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی موثر باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه به پدیده کودکان کار و خیابانی اشاره کرد و گفت: در این بخش با ایرادات و مشکلاتی روبرو هستیم چرا که دستگاه‌هایی از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی مسئولند و می‌بایستی به وظایف خود عمل کنند.

وی گفت: در زمان برگزاری اجلاس سران در کشور شاهد بودیم که در کمترین زمان ممکن این کودکان از سطح خیابان جمع‌آوری اما پس از پایان اجلاس دوباره به خیابان‌ها برگشتند.

عزیزی گفت: بخشی از کودکان کار و خیابانی خارجی هستند که در این زمینه نیز باید اقدامات لازم برای رفع مشکلات موجود صورت گیرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سپس به موضوع اشتغال کمیته امداد و سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه شرایط مساعدی را برای دو نهاد حمایتی ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم در یک رقابت سالم این دو نهاد از امتیازهای پیش‌بینی شده حداکثر استفاده را داشته باشند.

عزیزی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور می‌بایستی با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در کشور، شرایط اشتغال مددجویان را فراهم کند که در این زمینه نیز مجلس شورای اسلامی آمادگی هر نوع همکاری و تعامل را دارد.

وی گفت: بسیاری از مددجویان و محرومان در مناطق روستایی از مطالبات خود یا بی‌خبر و یا کم خبرند و نمی‌دانند برای دریافت تسهیلات از کجا شروع کنند که در این زمینه نیز باید شرایط لازم فراهم شود.

عزیزی سپس به شرایط و حقوق کارمندان سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: قطعاً حقوق پرسنل بهزیستی پایین است و باید تدبیری اتخاذ شود که از همین نیروها جهت ارائه خدمات به جامعه هدف استفاده شود.

به گزارش فارس، پس از اظهارات برخی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن تشکر و قدردانی از حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در سازمان بهزیستی، اظهارداشت: این حضور نشان دهنده آگاهی و اشرافیت کامل اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به حوزه کار تخصصی سازمان بهزیستی و این حضور ارزشمند است.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی خود را موظف می‌داند که برای تدوین طرح‌ها و اجرای برنامه‌ها از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس مشاوره‌های لازم را دریافت کند.

محسنی بندپی با اشاره به اولویت کاری سازمان بهزیستی در سال ۹۴ گفت: بنا داریم آمار ۶۷ درصدی پوشش ناشنوایان را در سال جاری به ۱۰۰ درصد افزایش دهیم و برای این کار نیاز به مبلغ ۸ میلیارد تومانی داریم.

وی تصریح کرد: پیگیری شورای عالی معلولان براساس کنوانسیون بین‌المللی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان محسوب می‌شود که در این زمینه نیز اقدامات لازم در حال اجراست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به آخرین وضعیت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بازنگری آن در کمیسیون اجتماعی دولت اشاره کرد و گفت: سومین جلسه بررسی و اصلاحیه این قانون با حضور وزیر رفاه برگزار شده است.

محسنی بندپی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مرکز اقتصادی – اجتماعی خانوار در بهزیستی گفت: تمهیدات لازم برای راه‌اندازی این مرکز در دستور کار قرار گرفته است.

وی سپس به برنامه‌های این سازمان جهت تقویت NGO ها اشاره  کرد و گفت: تقویت این مراکز از سیاست‌ها و استراتژیک سازمان محسوب می‌شود و ما آمادگی واگذاری مراکز نگهداری در حوزه معلولان و سالمندان را به خیرین و نیکوکاران داریم.

وی واگذاری این مراکز را براساس اصل ۴۴ دانست و گفت: به زودی نیز شورایی متشکل از اعضای کمیسیون اجتماعی و مجموعه بهزیستی جهت ارائه خدمات بهتر به معلولان و سالمندان تشکیل خواهد شد.

محسنی بندپی در ادامه در رابطه با اشتغال جامعه هدف بهزیستی گفت: در سال ۹۳ ، ۳۹ هزار و ۷۷۶ فرصت شغلی از سوی سازمان ایجاد شده است که برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی ۳۳ میلیارد تومان هزینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به تدوین طرح توانمندسازی سرپرستان خانوار و نوجوانان گفت: در این طرح ما به دنبال شناسایی استعدادها و شکوفایی آن هستیم به طوریکه این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در دو استان ایلام و کردستان اجرا شده است و به زودی در استان‌های دیگر که محرومیت بیشتری در حوزه اشتغال دارند آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان بنا دارد به صورت مستمر و هر سه ماه یکبار گزارشی را از روند ارائه خدمات به مددجویان، معلولان، سالمندان و در حوزه‌های مختلف آماده و به صورت مکتوب و مستند در اختیار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دهد.

یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.