رشدچشمگیر درجمعیت سالمند، مارا با “سونامی سالمندی” روبرو خواهدکرد
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
شناسه : 687
17
دکتر عزیزی : رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پیش بینی رشد چشمگیر در جمعیت سالمند کشور، به تعبیر متخصصان، ما را با "سونامی سالمندی" روبه رو خواهد کرد بطوری که براساس آخرین بررسی‌ها، هم اکنون هفت درصد جمعیت کشور، بالای ۶۵سال سن دارند و سالمند شناخته می‌شوند.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: با دعوت از اساتید و محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای شرکت در کمیته‌های یازده گانه این کمیسیون، از نظرات کار‌شناسی و تخصصی آنان استفاده می‌شود.

 رییس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از نزدیک با قابلیت‌ها و امکانات این دانشگاه آشنا شده و خواستار بکارگیری توان علمی هیات علمی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم بهزیستی بویژه مراکز تحقیقات سالمند‌شناسی، ژنتیک، اعتیاد و بزرگ‌ترین مجتمع بیمارستانی روانپزشکی کشور، درجهت تحقق اهداف این کمیسیون و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها شدند.

 رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه دانشگاه علوم بهزیستی در زمینه آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، مسایل سالمندی و مسایل مربوط به معلولیت‌ها و بیماریهای ژنتیکی خوب کار کرده، تصریح کرد: دغدغه‌های کمیسیون اجتماعی مجلس، با قابلیت‌ها و فعالیت‌های دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سه بعد سلامت اجتماعی، روانی و توانبخشی، مطابقت دارد و نظرات کار‌شناسی و تخصصی اساتید، متخصصان و محققان این دانشگاه در کارگروههای تخصصی کمیسیون اجتماعی مجلس، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 وی به عنوان نمونه، با اشاره به “وضعیت سالمندی در کشور و مسایل پیرامون آن”، برقراری ارتباط مستقیم کمیسیون اجتماعی مجلس با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را ضروری دانست.

 دکتر عزیزی اظهارداشت: پیش بینی رشد چشمگیر در جمعیت سالمند کشور، به تعبیر متخصصان، ما را با «سونامی سالمندی» روبه رو خواهد کرد بطوری که براساس آخرین بررسی‌ها، هم اکنون هفت درصد جمعیت کشور، بالای ۶۵سال سن دارند و سالمند شناخته می‌شوند و این درحالی است که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۱۵، ۱۴درصد جمعیت ایران و در سال ۱۴۲۵، ۲۲درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل بدهند.

 وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که همه سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور باید خود را برای چگونگی تامین امکانات و ارائه خدمات مورد نیاز این قشر عظیم از کشور، آماده کنند. ضمن آنکه رشد فزاینده این قشر از جمعیت، پیام دیگری را نیز به همراه دارد که آن روبرو شدن با مشکل «تهدید نسل» است.

 رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان با توجه به وضعیتی که پیش بینی می‌شود و در کنار آن نیز، سن ازدواج بالا می‌رود، می‌بایست بسترهای لازم برای ازدواج جوانان و فرزندآوری زوج‌های جوان را فراهم کنند، تسهیلات شغلی برای کسب درآمد مناسب و در نتیجه توانمندسازی اقتصادی جوانان برای تامین معاش خود و خانواده، ارائه تسهیلات مسکن برای زوجهای جوان، اعطای تسهیلات مالی و وامهای ضروری و مناسب را پیش بینی کنند.

 دکتر عزیزی در پایان مجددا بر اهمیت همکاری نزدیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با کمیسیون اجتماعی مجلس در حل مسایل و معضلات اجتماعی کشور تاکید کرد و افزود: رسما طی نامه‌ای از ریاست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می‌خواهم تا اساتید، متخصصان و محققان این دانشگاه را برای شرکت در کمیته‌های کمیسیون اجتماعی مجلس معرفی کنند و قطعا نظرات تخصصی آنان، به چگونگی فعالیت کمیته‌ها و کارگروههای تخصصی این کمیسیون، کمک می‌کند.

 دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاهی تخصصی با حدود یک هزار و ۸۰۰دانشجو شاغل به تحصیل در رشته‌های خاص همچون رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی (وتعیین کننده‌های آن)، سلامت روانی و توانبخشی (مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی‌شناسی، فیزیوتراپی، مددکاری اجتماعی، مشاوره خانواده و…)، سالمند‌شناسی، رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان است که در برخی از این رشته‌ها به عنوان تنها برگزارکننده دوره‌های تحصیلات تکمیلی و phd، و در تعدادی از آن‌ها، نخستین مجری دوره‌های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه معرفی می‌شود.

 

سه شنبه ۰۶آبان ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.