رد مصوبه جنجالی؛ صدای تکبیر در پارلمان پایتخت بلند شد/ شورای نگهبان به داد شوراها رسید
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۷
شناسه : 2448
10
پس از چندین ماه واکنش های اعتراضی شورایی ها به مصوبه مجلس ، این طرح از سوی شورای نگهبان رد شد.
پ
پ

پس از اینکه مصوبه اخیر مجلس برای کاهش تعداد اعضای شوراهای اسلامی اعتراض شوراییان را در پی داشت، شورای نگهبان خیال معترضان به این طرح را راحت کرد.
طرحی که طی آن مجلسی ها در ادامه در بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تبصره ۴ ذیل بند یک ماده ۷۱ قانون مزبور را اصلاح کردند.

واکنش شورایی ها به مصوبه مجلسی ها
نمایندگان مصمم به ایجاد تغییری دوباره بودند و بر این اساس به کاهش شمار نمایندگان مردم در شورای شهر از ۳۱عضو به ۲۱ نفر رأی دادند و این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران نسبت به تصمیم مجلس در خصوص کاهش تعداد اعضای شورای شهر واکنش نشان داده و از شورای نگهبان رد این مصوبه را خواستار شدند.

دنیا مالی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه نمی توانیم بگوییم که این مصوبه خوب است یا بد، گفته که نباید این تصویب را تهدید بدانیم بلکه می توانیم به آن نگاهی داشته باشیم که فرصت سازی کند.

اما اقبال شاکری عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران  تاکید کرد که اعضای شورا باید نسبت به تصویب مصوبه مجلس درباره کاهش تعداد اعضای شورای تهران از ۳۱ به ۲۱ نفر نامه‌ای تنظیم کرده و برای همه مراجع و حتی بیت رهبری ارسال کند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت که  تعداد، عاملی برای کاهش یا افزایش اختلافات نیست زیرا در شوراهای ۵ نفره هم اختلاف نظر وجود دارد و این طبیعی است.شمار شوراها چه کم یا زیاد باشند بر اساس تعداد آرای بیشتر تصمیم گرفته می شود و در مجلس شورای اسلامی هم که بیش از ۲۰۰ نفر هستند با وجود تعداد زیاد، بر اساس رأی گیری تصمیم گرفته می شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت:اینکه تعداد اعضا بیشتر شود، تشتت آراء بیشتر می شود طبیعی است اما موجب اختلاف نمی شود.

از طرفی عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در همین خصوص گفت: شورا‌ها کمک کننده بزرگی به نمایندگان مجلس نیز هستند، لذا از آنجایی که در جامعه ما مردم بر وظیفه قانونگذاری مجلس واقف نیستند و مطالبات شخصی را از نمایندگان درخواست می‌کنند، اگر تعداد اعضای شورای شهر‌ها بیشتر باشد مردم مطالبات خود را از آن‌ها درخواست می‌کنند.

اما قالیباف شهردار تهران در خصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش تعداد اعضای شورای شهر نیز گفت: وقتی قانونی مصوب می‌شود دیگر مخالفت یا موافق بودن با آن معنا ندارد اما معتقدم قانون فعلی که انتخاب و استیضاح شهردار را در چارچوب وظایف شورای شهر می‌داند کارآمد است و اگر در مجلس بحثی در خصوص چگونگی استیضاح شهرداران مطرح می‌شود باید روند آن در شورای شهر را منطقی کنند نه اینکه عزل و نصب را از شورای شهر بگیرند که به نظر من این اقدام خوبی نیست.

از طرفی سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان اینکه با کلیات اصلاح موادی از قانون طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران موافق است، می گوید: در مورد جزئیات نیز باید توجه داشت که اداره و مدیریت کار و هماهنگی و تعاملات در شهر نیازمند تعدد اعضای شورای شهر نیست، اما باید از روش‌های ویژه‌ای برای این منظور استفاده کرد.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این رابطه  گفته بود که کار مجلس غیر کارشناسی، عجولانه و برگشت به عقب است و ما باید هر کاری را برای جلوگیری از اجرای این مصوبه انجام دهیم.

مچنین ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اظهار کرد که اگر شهر را یک انسان در نظر بگیریم، شورا سر این انسان و شهرداری تن آن است. کاهش تعداد اعضای شورا مانند این است که سر این انسان را کوچک کنیم، مطمئناً این پیکره، ظاهری نامتعادل پیدا می‌کند.

تاکید بر افزایش فرهنگ شورایی
از سوی دیگر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه راضی به کاهش تعداد اعضای شوراهای شهر نبودم، می گوید:تاکید ما بر افزایش فرهنگ شورایی و ایجاد خرد جمعی در میان اعضا است.خجسته تاکید کرد: به هر حال باید بپذیریم که کار شورا، ستادی است نه اجرایی، کار فکری است و کم بودنش الزاما باعث مخل ماندن کارها نمی‌شود.متاسفانه باید بگویم اتفاقاتی که دوستان طراح مطرح کردند در این زمان رخ داده و معتقدم اگر فرهنگ‌ شورایی ایجاد شود، می‌توان نتایج بهتری گرفت و بار دیگر بر تعداد اعضای شورا افزود.چنین تصمیمی می‌تواند ایجاد فرهنگ‌سازی کرده و تلنگری مثبت باشد، یعنی زمینه‌ای فراهم آورد که کار مردم زمین نماند.
امیر خجسته در ادامه با بیان اینکه قرار بود اعضای شورای اسلامی شهر تهران کاهش بیشتری داشته باشد، عنوان کرد:قرار بود تعداد اعضای اصلی به ۱۵ برسد که تاکید ما روی عدد ۲۱ بود.رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به پاره‌ای موضع‌گیری‌ها و واکنش‌ها به این کاهش اذعان کرد: من پیش از این هم تاکید کردم که موافقان و مخالفان این مصوبه باید در رسانه‌ها با ارائه دلایل خود مناظره کنند تا افکار عمومی کاملا روشن شود.

رد مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان
اما بالاخره پس از گذشت چند ماه رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران اعلام کرد که روز گذشته شورای نگهبان مصوبه نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش تعداد اعضای شوراهای شهر و روستا را رد کرده است.
بر این اساس و پس از اعلام خبر رد مصوبه مجلس در خصوص کاهش تعداد اعضای شورای شهر و تغییر در نحوه انتخاب شهردار، تکبیر نمایندگان مردم در شورای شهر تهران بلند شد.

جزئیات طرح مصوب
به گزارش آریا، بر اساس مصوبه مجلس بنا بر ماده یک این طرح اصلاحی متن زیر جایگزین ماده ۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن می‌شود، بر این اساس شهرهای تا ۵۰ هزار نفر، ۵ نفر عضو اصلی و ۳ نفر عضو علی البدل و شهر‌ها با جمعیت ۵۰ هزار نفر تا ۲۰۰ هزار نفر، ۷ نفر عضو اصلی و ۵ نفر عضو علی البدل، شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر، ۹ نفر عضو اصلی و ۶ نفر عضو علی البدل و شهر‌ها با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر، ۱۱ نفر عضو اصلی و ۷ نفر عضو علی البدل، همچنین شهر‌ها با جمعیت یک میلیون نفر تا ۲ میلیون نفر ۱۳ نفر عضو اصلی و ۸ نفر عضو علی البدل، شهر‌ها با جمعیت بیش از ۲ میلیون نفر، ۱۵ نفر عضو اصلی و ۱۰ نفر عضو علی البدل و اعضای شورای شهر تهران ۲۱ نفر عضو اصلی و ۱۱ نفر عضو علی البدل خواهند شد که امروز چمران اعلام کرد که این طرح از سوی شورای نگهبان رد شد.

 

سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.