راهکارهای جلوگیری از تشدید طلاق توافقی در گفتگو با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۳۴
شناسه : 2098
10
دکتر عزیزی : رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نقش رسانه‌ها و مطبوعات در کاهش این معضلات، گفت: این مسأله باید با همکاری همه نهادهای مربوطه از جمله دادگاه‌ها، مراکز مشاوره و حتی رسانه‌ها و مطبوعات به شکل مناسبی حل شود. دادگاه‌ها باید بدون نظر مراکز مشاوره و تأیید یک مشاور و روانشناس خبره از انجام طلاق توافقی خودداری کنند.
پ
پ

عبدالرضا عزیزی، در گفتگو با نظر با تأکید بر ضرورت توجه جدی مسئولان به موضوع طلاق توافقی، تصریح کرد: متأسفانه طلاق توافقی به دلایلی در جامعه زیاد شده است و این موضوع نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها و جامعه به دنبال داشته که باید در جهت بهبود این شرایط اقدام جدی انجام گیرد.

نماینده شیروان در مجلس، با تأکید بر ضرورت بررسی عوامل و ریشه‌یابی طلاق توافقی در کشور، گفت: اولین قدم برای مبارزه با این پدیده، شناخت عوامل تشدید طلاق در جامعه و ناسازگاری‌هایی است که در برخی موارد منجر به جدایی زودهنگام دو نفر می‌شود. با توجه به این که مسایل فرهنگی در این گونه موارد بسیار تأثیرگزار است لازم است که مسئولان در بهبود شرایط فرهنگی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه در مواجهه با پدیده طلاق توافقی که در نگاه اول شاید مثبت به نظر برسد یک بازنگری جدی داشته باشند.

عزیزی افزود: با وجودی از بین رفتن قبح طلاق در جامعه اما همچنان مسئولان به این موضوع به عنوان معضل و مشکل نگاه نمی‌کنند. بنابراین با توجه به روند رو به رشد طلاق توافقی، لازم است دولت و مجلس برای کاهش این پدیده تدابیر لازم را اتخاذ کنند که به دنبال این معضل شاهد افزایش معضلات اجتماعی دیگر نباشیم.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره مهمترین دلایل افزایش طلاق در جامعه، اظهار کرد: مهمترین دلایل تشدید این مسأله مربوط به اشتغال و مشکلات اقتصادی، معضلات فرهنگی،اجتماعی و کمبود آموزش‌های لازم برای جوانان است. اگر به جوانان درباره مسایل قبل، حین و بعد از ازدواج آموزش‌های مناسب و کافی داده شود شاهد کاهش این معضلات خواهیم بود.

عزیزی با تأکید بر  ضرورت نهادینه شدن طرح پیشگیری از طلاق توافقی در کشور، ادامه داد: در حال حاضر زوج‌ها همین که به دادگاه مراجعه می‌کنند و تقاضای طلاق توافقی را عنوان می‌کنند، قضات محترم بدون تأمل اجازه این کار را می‌دهند و می‌گویند همین که بدون درگیری و با رضایت طرفین قصد جدایی دارند دیگر خوب است. در صورتی که اتفاقاً امکان بازگشت به زندگی برای این موارد محتمل‌تر است و نباید سریع اقدام به اجرای حکم طلاق کرد.

وی افزود: در کشورهای خارجی حتی برای این گونه موارد به زوجین اعلام می‌کنند که برای مثال به مدت سه ماه جدا از هم زندگی کنید سپس دوباره به دادگاه مراجعه کنید. باید با چنین راهکارهایی از افزایش طلاق‌های توافقی جلوگیری کرد. دو جوان که بدون درگیری‌های شدید و با آرامش به دادگاه مراجعه می‌کنند ممکن است با گذشت زمان تغییراتی در نظراتشان ایجاد شود و فرصت دوباره‌ای برای زندگی مشترک پیدا کنند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.