دیدار جمعی از صنعتگران و تولیدکنندگان استان ایلام با رئیس کمیسیون اجتماعی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
شناسه : 1359
15
دکتر عزیزی : جمعی از صنعتگران و تولیدکنندگان ایلام با رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
پ
پ

در ابتدای این دیدار یکی از تولیدکنندگان استان ایلام در تشریح مشکلات کنونی بخش صنعت این استان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرک صنعتی ایلام ۳۵ واحد صنعتی ایجاد شد که با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی از سال ۱۳۸۰ به ۱۵۰ واحد صنعتی رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه به علت بدهی‌های بانکی از ۱۵۰ واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی ۱۱۰ تا ۱۲۰ واحد تعطیل شدند. این در حالی است که واحدهای تولیدی استان ایلام ۴۰ درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی ایران هستند.

این صنعتگر گفت: وعده‌هایی در سال ۸۸ و در دولت احمدی‌نژاد برای بخشش بدهی وام‌های واحدهای تولیدی داده شد،‌ اما متاسفانه هیچ کدام عملی نشد، این درحالی است که طبق قانون بانک‌ها می‌توانند واحدهای تولیدی‌ای که زیر ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند، جرائم یا دیرکرد و سودشان بخشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: احمدی نژاد در سفر استانی خود به ایلام اعلام کرد ۱۳ میلیارد تومان از بدهی واحدهای تولیدی صنعتگران ایلامی بخشیده شده و آن را رسانه‌ای کرد اما هیچکدام از حرف‌هایش مبنا و اساس نداشت و متاسفانه با وجود اینکه دولت تدبیر و امید به روی کار آمده، اما همچنان با این مشکل روبرو هستیم.

این صنعتگر تصریح کرد: تولیدکنندگان و صنعتگران استان ایلام از مجلس به خصوص کمیسیون اجتماعی انتظار دارند تا با تصویب طرحی کمک کنند تا جرائم و دیرکردهای واحدهای تولیدی که تماما به صورت نزول بانک‌ها از آن‌ها دریافت می‌کنند بخشیده شود تا بار دیگر صنعت این استان احیا شود.

در ادامه این دیدار عمران علیمحمدی نماینده مردم ایلام، سیروان، چرداول و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد کنونی بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی گفت: متاسفانه نه تنها ایلام بلکه واحدهای صنعتی در بسیاری از استان‌ها از این مشکل رنج می‌برند به علت اینکه بانک‌ها وام‌ها را به صورت نزول در نزول به تولیدکنندگان می‌دهند که باعث تعطیلی کارخانه‌های تولیدی می‌شود. براین اساس باید نمایندگان و مجلس در این خصوص در راستای حل مشکلات صنعتگران اقدامات لازم و موثری انجام دهند.

در پایان این دیدار عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر حل مشکلات تولیدکنندگان ایلام و احیا و رونق صنعت این استان تاکید کرد و گفت: در بودجه ۹۴، ۵ هزار میلیارد تومان یارانه به بخش تولید اختصاص پیدا کرده، یعنی به ازای هر کیلو تولیدی که واحدهای صنعتی داشته باشند دولت ۲۱۰ تومان یارانه تولید پرداخت می کند چون تولیدکنندگان نیازمند این یارانه هستند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد کنونی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان افزود: خیلی از بانک‌ها در خط قرمز قرار دارند چون پول و منابع مالی کافی در اختیار ندارند بر این اساس تصمیم می‌گیرند که از بانک مرکزی اعتبارات دریافت کنند و این اعتبار را به صورت وام در اختیار صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی قرار دهند که سود این وام‌ها نجومی است.

عزیزی تصریح کرد: از آنجا که بانک‌ها این اعتبارات را با سود ۳۶ درصد در هنگام بازپرداخت از بانک مرکزی دریافت می‌کنند چطور می‌توان انتظار داشت که آنها بیایند و اقدام به ارائه تسهیلات با سود پایین کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی بیان کرد:‌ خیلی از بانک‌ها می‌توانند در قالب سقف مشخص شده از سوی بانک مرکزی سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند، اما متاسفانه یکی از بانک‌های قدیمی و پر سابقه کشور تنها ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان دریافت کرده و با عدم استفاده از ظرفیت‌های این بخش به تولیدکنندگان وام گیرنده فشار می‌آورند.

وی افزود: تمام مشکلات کنونی بخش تولید و صنعت کشور در سودهای بانکی خلاصه می‌شود و مجلس این آمادگی را دارد تا با همکاری و مشارکت دولت این مشکل را حل کند، گرچه تاکنون اقدامات موثری در راستای کمک به بخش صنعت و تولید داخلی صورت گرفته است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.