دکتر عبدالرضا عزیزی در دیدار وزرای کار و رفاه ایران و قطر حضور پیدا کرد
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
شناسه : 738
12
دیدار : تفاهم وزیران کار ایران و قطر برای اعزام نیروی کار/ سرمایه‌گذاری صندوق‌های بیمه‌ای در قطر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عبدالله بن صالح الخلیفی وزیر کار قطر تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.
پ
پ

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عبدالله بن صالح الخلیفی وزیر کار قطر تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

ربیعی امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همتای قطری خود و تیم همراه او دیدار و گفت‌وگو داشت، که منجر به امضای تفاهم نامه همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف مربوط به اعزام نیروی کار، آموزش های فنی و حرفه ای، بهداشت و درمان شد.

در این دیدار  که دکتر عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز حضور داشت مقرر شد، کمیته مشترکی به ریاست معاونان هر دو وزیر در امور بین الملل تشکیل و از این طریق پیگیری مفاد تفاهم نامه صورت گیرد.

دکتر عبدالرضا عزیزی_وزرای کار ایران و قطر

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن سفر وزیر کار قطر به ایران گفت: رسانهها نیز به سفر شما با اهمیت نگاه می‌کنند.

وی ضمن اعلام تمدید تفاهم‌نامه پیشین بین وزاری کار دو کشور و مشخص کردن زمینه همکاری‌ جدید اظهار داشت: خود یادداشت تفاهمنامه علامت خوبی برای کشور ما و باعث دلگرمی ملت‌هاست.

ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران و قطر همواره روابط دوستانه‌ای با یکدیگر داشته اند و اعزام نیروی کار ایرانی به قطر می تواند روابط دو کشور را در زمینه های اجتماعی بیشتر تقویت کند. که در همین زمینه یکی از محورهای مذاکرات با طرف قطری اعزام نیروی کار ایران به قطر بود .

وی اظهار داشت: هم اکنون نزدیک به ۱۸ هزار نیروی کار ایران در قطر فعالیت می‌کنند که در نشست امروز قرار شد، کمیته ای برای استاندارد سازی مقررات کار برای نیروی کار تشکیل شود .

وی توضیح داد: همچنین در نشست امروز در خصوص توانمندی ایران در زمینه مهارت آموزی گفت و گو شد. ایران در زمینه آموزشهای فنی و حرفه‌ای تجارب ارزشمندی دارد که قرا شد این تجربیات در اختیار طرف قطری قرار گیرد.

ربیعی توضیح داد: همچنین در این نشست قرار شد شرکت‌های ایرانی وابسته به صندوقهای بیمه‌ای در زمینه ساخت و ساز، تولید مصالح ساختمانی و معادن ، پتروشیمی ، درمان و دارو سرمایه‌گذاری لازم را در قطر صورت دهند.

وی همچنین از توافق سرمایه گذاری شرکتهای وابسته به صندوق‌های سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی خبر داد .

ربیعی به تجارب ایران در مورد توانمند سازی معلولان خبر داد و گفت: ایران می تواند تجارب خود را در این زمینه در اختیار قطری ها قرار دهد. و مقرر شد در این رابطه تیمی از قطر برای دریافت خدمات به ایران سفر کند .

وزیر کار تاکید کرد: نشست امروز نشان داد که دو کشور اهتمام زیادی برای توسعه روابط کار دارند و وزیر کار و امور اجتماعی کشور قطر نیز بر تعامل روابط کار بین دو کشور تاکید داشتند.

وی افزود: خوشبختانه نیروی کار ایران غالباً تحصیل کرده هستند و از مهارت‌ خوبی برخوردارند و امیدوارم با کارهایی که می‌کنیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم، ولی مازاد نیروی کار در ایران قابل توجه است و می توانند منشاء خدمات خوبی برای قطر باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: این نیروها در بخش های مختلف از خدمات تا مهندسی، پرستاری و پزشکی، کارگران نیمه ماهر و ماهر آماده کار در کشور شما فعال هستند و دو کشور می توانند در این زمینه به همکاری بیشتری ادامه دهند.

ربیعی در این دیدار از همتای قطری خود خواست شرایط ارسال درآمد کارگران ایرانی مشغول کار در قطر را تسهیل کند.

وی همچنین خواهان فعال شدن مرکز فنی و حرفه ای قطر شد و افزود: این مرکز می‌تواند خدمات ارزنده‌ای را در این کشور ارائه دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تبادل تجارب در زمین های تامین اجتماعی و بهزیستی تصریح کرد: دو کشور به خصوص در زمینه تامین اجتماعی و بهزیستی می توانند همکاری بسیار خوبی با هم داشته باشند.

ربیعی با اشاره به فعالیت های صنعتی گسترده شرکت های وابسته به سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: با دیدار وزاری صنعت دو کشور همکاری های ما در بخش صنعتی نیز می تواند تداوم داشته باشد.

وی همکاری در زمینه های خدمات نفتی، فرودگاهی و ساختمانی را به عنوان زمینه همکاری مشترک دو کشور عنوان کرد و گفت: ما هم اکنون ۴ شرکت فعال ساختمانی در کشور های تاجیکستان و گرجستان داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از تولید داروی ایران در زیر مجموعه های تامین اجتماعی می گیرد افزود: ما اخیراً در آذربایجان کارخانه تولید دارو تاسیس کردیم و به اوکراین نیز صادرات داریم.

ربیعی تاکید کرد: بیشترین دانش فنی در ایران در بخش دارو و تامین اجتماعی است و ما در این زمینه حاضر به همکاری مشترک هستیم.

وزیر کار قطر در این دیدار ضمن تشکر از ربیعی برای ایجاد فرصت همکاری مشترک دو کشورگفت: من حامل سلام نخست وزیر قطر برای شما هستم و به شما می گویم که در سطح رهبری در قطر تمایل و تاکید زیادی برای گسترش روابط دو جانیه با ایران وجود دارد.

عبد الله بن صالح الخلیفی افزود: از آنجایی که دولت قطر دولت جوانی است، ما با قوت و قدرت به دنبال همکاری‌های مشترک با شما در زمین های آموزش فنی و حرفه‌ای و بهزیستی هستیم.

وی خواستار تشکیل یک تیم کاری با ایران برای بررسی استاندارهای بین المللی کار شد و افزود: ما در قطر در حال اصلاح قانون کار برای کارگران مهاجر هستیم، به نحوی که حقوق کارگران اعزامی به قطر حفظ شود .

وزیر کار قطر در ادامه گفت: در اصلاحات این قانون دستمزد کارگران به بانک‌ها یا صرافی ها یا مستقیماً به کشورهای مبداء واریز می‌شود.

وی افزود: دولت قطر اهتمام دارد که شهرک های مسکونی مخصوص کارگران ایجاد کند تا با این کار تبلیغات منفی علیه حقوق کارگران در قطر را خنثی کند.

وی همچنین خواستار تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری موارد تفاهمنامه شد و افزود: اگر ربیعی موافقت کند تیمی از کشور قطر برای کسب تجربه در زمینه بهزیستی و نگهداری از معلولان و فنی و حرفه ای وارد ایران شود که این موضوع مورد موافقت ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه قرار گرفت.

ربیعی در این دیدار با اعزام گروه برای کسب تجارب در زمینه‌های درخواستی دولت قطر موافقت کرد و اعلام آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای همکاری در زمینه تطبیق قوانین کار قطر با استاندارهای بین المللی کار اعلام کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با تشکیل کمیته مشترک برای فعال کردن یادداشت تفاهم موافقت کرد و افزود: در همین سفر پایه های این کمیته را پایه گذاری می کنیم.

ربیعی تاکید کرد: مطمئن باشید نیروی کار اعزامی به قطر متناسب با نیازهای مهارتی طرف قطری انتخاب خواهند شد.

وی همچنین با اعلام همکاری‌ خوب ایران و تورین (مرکز آموزش تورین وابسته به سازمان جهانی کار در ایتالیا) پیشنهاد همکاری مشترک بین ایران، قطر و تورین را در این دیدار مطرح کرد و خواستار استفاده از ظرفیت موجود همکاری ایران و تورین برای کشور قطر شد.

 

سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.