خیز خراسان شمالی برای مشارکت در طرح های بزرگ ملی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
شناسه : 1128
11
کلنگ ساخت بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین یورو۴ در شیروان در حالی به زمین خورد که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک رفاه کارگران در فاز نخست، ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آن مصوب کرده است.
پ
پ

اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از مهم‌ترین مزایای احداث این پالایشگاه در خراسان شمالی است؛ پالایشگاهی که قرار است روزانه ۶هزار بشکه بنزین یورو۴ تولید کند.

کلنگ پروژه ساخت بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین یورو۴ در شرق کشور با مشارکت شرکت شستا، وابسته به سازمان تامین اجتماعی در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و زیربنای ۳/۵ هکتار، روز گذشته در شهرک صنعتی شیروان به زمین خورد و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمان ویژه این کلنگ‌زنی بود.

ربیعی در حاشیه کلنگ‌زنی این پروژه گفت: مطالعات راه‌اندازی پالایشگاه بنزین یورو۴ انجام شده و امیدواریم با ایجاد این پالایشگاه بخشی از مشکلات سوخت حل شود. آن‌طور که ربیعی اشاره کرد، ایجاد پالایشگاه بنزین یورو۴ در مجموع نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال هزینه است، او درباره روش‌های تامین این سرمایه اظهار کرد: بانک رفاه کارگران از ایجاد این پالایشگاه حمایت کرده و در مرحله نخست ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای تامین اعتبار ساخت این پروژه مصوب کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است، صنایع نفت و گاز با هر ۲۵ هزار میلیارد ریال یک شغل ایجاد می‌کند، علاوه بر این، مشاغل جانبی اعم از حمل‌ونقل و هتلداری با ایجاد تعاونی کوچک در کنار آن شکل می‌گیرد. به گفته ربیعی، ظرفیت اسمی این طرح تولید روزانه ۶ هزار بشکه بنزین یورو۴ است و مجری طرح متعهد شده آن را در مدت ۳۶ ماه تکمیل کند. این پالایشگاه برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی می‌کند.

ربیعی این را هم گفت که خراسان شمالی دچار عقب‌ماندگی‌های مختلفی است، همچنین عقب‌ماندگی‌های شهرستان شیروان در طول سال‌ها به دلایل مختلف، کارخانه‌ها و صنایع آن را به تعطیلی کشانده و عقب‌ماندگی آن مضاعف شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش، تاکید کرد که نباید آمار دروغ در دولت به مردم ارائه شود، بلکه حرکت دولت باید به سویی باشد که توسعه اخلاقی در جامعه گسترش یابد. او یادآوری کرد که یکی از مباحث سیاست رفاهی، فقر مسکن بود که دولت‌های گذشته هم آن را نادیده نگرفته‌اند اما نباید حاشیه‌نشینی جدید شهری ایجاد شود. او با یادآوری اینکه تعاونی‌ها در دولت یازدهم متحول شدند، گفت: تعاونی‌ها باید با پول‌های خرد و آورده‌های شخصی ایجاد شود. او با بیان این نکته که سودهای بانکی باید کنترل شود زیرا برخی از بانک‌ها تخلف می‌کنند، ادامه داد: باید آرام‌آرام سودهای بانکی کاهش پیدا کند و این استراتژی شورای پولی کشور است. ۴۰ سال است که اقتصاد ایران آرزو دارد نرخ تک رقمی تورم را مشاهده کند، ربیعی این را گفت و اظهار امیدواری کرد که تا پایان دولت یازدهم تک رقمی شدن نرخ تورم را مشاهده کنیم.

اشتغالزایی مستقیم برای ۷۶ نفر

محمدعلی یوسفی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی نیز در آیین افتتاح این پالایشگاه، اعلام کرد که اعتبار اولیه اجرای این طرح، هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال بوده است. او گفت: تولیدات این پالایشگاه شامل بنزین یورو۴، گازوئیل و گاز مایع است. وی این طرح را نخستین نمونه در نوع خود در استان خراسان شمالی دانست و افزود: با ساخت این پالایشگاه، که به‌طور مستقیم برای ۷۶ نفر اشتغالزایی خواهد کرد، تحولات مثبتی در عرصه انرژی استان ایجاد خواهد شد.

اجرای طرح در مدت ۳ سال

احداث نخستین پالایشگاه بنزین یورو۴ شرق کشور در شیروان، حاصل وحدت و همدلی مسئولان این شهرستان است، این را عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در حاشیه کلنگ‌زنی این پروژه گفت. وی افزود: پیگیری و موافقت با این طرح در شیروان به مدت ۳ سال به طول انجامیده است.

به گفته عزیزی، پالایشگاه بنزین یورو۴ با مشارکت وزارت نفت، صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی، بانک رفاه کارگران و سرمایه‌گذاری دو سرمایه‌گذار از اصفهان راه‌اندازی می‌شود. او یادآوری کرد که تولید بنزین یورو۴ در این پالایشگاه، با انتقال هیدروکربن از عسلویه انجام خواهد شد. آن‌طور که عزیزی عنوان کرد، این پروژه بزرگ قرار است در یک بازه زمانی ۳ ساله در شیروان به بهره‌برداری برسد.

به گفته عزیزی، شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی است. این نماینده مجلس اضافه کرد: با توجه به هماهنگی‌های لازم در بخش محیط‌زیست امیدوارم، محیط‌زیست استان در این پروژه محیط ایست نباشد و به وظایف خود در این حوزه عمل کند. عزیزی افزود: امیدواریم بیش از ۸۰ درصد کارکنان پالایشگاه بنزین یورو۴ نیز در بخش‌های مورد نیاز از نیروهای بومی باشند.

اجرای چند طرح بزرگ دیگر در خراسان شمالی

یحیی نیکدل، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در حاشیه کلنگ‌زنی این طرح، از اجرای چند طرح بزرگ دیگر در خراسان شمالی سخن گفت، او درباره اجرای طرح توسعه پتروشیمی در استان گفت: طرح «پلی پروپیلن» یکی از طرح‌های مورد حمایت ماست و با اجرایی شدن آن، در عمل، ۳۰۰ تا ۳۳۰ صنعت پایین‌دستی از محصولات آن استفاده می‌کنند.

نیکدل با اشاره به اینکه البته سرمایه‌گذار (شرکت پتروشیمی) برای اجرای این طرح به دنبال برخی مشوق‌هاست، اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه سال ۹۴، پیشنهاد کرده تمام واحدهایی که در شهرک صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی مستقر می‌شوند از برخی معافیت‌ها برخوردار شوند، اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، کمک بزرگی به سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. او ادامه داد: بر این اساس شرکت پتروشیمی درخواست کرده تا زمین جانمایی شده در حوالی زمین‌های این شرکت، به عنوان منطقه ویژه اقتصادی مصوب شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی یادآوری کرد که موافقت‌هایی در این زمینه به‌دست آمده است اما هنوز واگذاری مدیریت آن به شرکت پتروشیمی یا شرکت شهرک‌های صنعتی قطعی نشده است. به گفته او، اینکه منطقه ویژه اقتصادی به زمین موردنظر در حوالی پتروشیمی منتقل شود یا به‌عنوان لکه و زیرمجموعه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی فعالیت کند نیز در حال بررسی است. به گفته نیکدل، راه‌اندازی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی فرصتی برای همه سرمایه‌گذاری‌های جدید است.

احداث پالایشگاه بنزین یورو۴ درگیر امور اداری نشود

در مراسم کلنگ‌زنی بزرگترین پالایشگاه بنزین یورو۴ شرق کشور، حسین کوثری، امام جمعه شیروان نیز حضور داشت، او تاکید کرد که نباید عملیات احداث این مجموعه درگیر امور اداری شود تا مبادا مردم به نظام بی‌اعتماد شوند، مردم مسئولان را محرم خود دانسته و چشم امید به این پروژه دارند تا زمانی که تحقق پیدا کند. کوثری افزود: امیدواریم این پالایشگاه هرچه سریع‌تر به‌منظور ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه راه‌اندازی شود.

او ادامه داد: کارخانه الیاف در این منطقه فعال بود و ۱۰۰ خانوار نیز از محل این کارخانه معیشت می‌گذراندند اما با تعطیلی این کارخانه این مردم دیگر شغلی ندارند و امیدشان به راه‌اندازی این پالایشگاه است.

 

یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.