جامعه ایران به سمت پیر شدن پیش می رود/ باید برای جوانان جویای کار برنامه ریزی کرد
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
شناسه : 2739
11
دکتر عزیزی : اگر رشد جمعیت به همین منوال باشد یعنی 3/1 دهم درصد ، در ۴۰سال آینده حدود ۲۴ درصد از جمعیت کشور ما سالمند باشند که این میزان یعنی یک نفر از هر 4 نفر جمعیت کشور است و ما با تغییر نسل روبور خواهیم بود.
پ
پ

ماحصل شعارهایی چون “فرزند کمتر، زندگی بهتر”، وضعیتی است که کشور را از یک جامعه جوان، پویا، شجاع و پیشرو به سمت جامعه ایی پیر؛ ساکن، محافظه کار و دنباله رو پیش می برد. همین شد که رهبر معظم انقلاب با صدای رسا بر اشتباه بودن این تفکر تاکید کردند و با ابلاغ سیاستهای جمعیتی خواستار اصلاح این روند اشتباه شدند. اما جریانی که تنظیم خانواده در کشور بر عهده شان است برخلاف این سیاستها حرکت می کنند.
در این خصوص عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب رشد جمعیت، جهش بزرگی داشت اما در اوایل دهه هفتاد، سیاست هایی اتخاذ شد تا این روند را متوقف کند، اما الان به این نتیجه رسیده ایم که وضع قوانین تنظیم جمعیت با آن شدت و حدت اشتباه بوده است.
عبدالرضا عزیزی، نتیجه آن سیاستها را تحدید نسل کشور دانست و گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی اگر میزان گروه سنی بالای ۶۵ سال بین ۴ تا ۷ درصد باشد آن کشور روبه سالمندی و اگر بین ۱۴ تا ۲۰ درصد باشد آن کشور سالمند تلقی می‌شود ، بر حسب آمارهای اعلام شده الان بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور سالمند هستند که حدود ۳/۷ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی به روند رشد جمعیت ایران اشاره کرد و گفت: اگر رشد جمعیت به همین منوال باشد یعنی ۳/۱ دهم درصد ، در ۴۰سال آینده حدود ۲۴ درصد از جمعیت کشور ما سالمند باشند که این میزان یعنی یک نفر از هر ۴ نفر جمعیت کشور است و ما با تغییر نسل روبور خواهیم بود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم یکی از مهمترین ایرادهای این تغییر نسل را، فراهم نبودن زمینه آن در کشور برشمرد و گفت: جمعیت پیر نیاز به مراقبت، نگهداری و تامین هزینه زندگی دارد و ما اکنون هیچ فکری برای آن زمان نکرده ایم. نه مراکر درمانی مناسب داریم، مراکر نگهداری هم بهینه و به اندازه نیست و متخصصین هم در این زمینه کم هستند.
وی این مسئله را با وضعیت فعلی مشابه دانست و گفت: رشد جمعت سالهای اولیه انقلاب الان به بازار کاره رسیده و ما برای ایجاد اشتغال برایشان دچار مشکل هستیم، همین اتفاق در زمانی رخ خواهد داد که جمعیت پیر ما به یکباره به ۲۴ درصد برسد، آن گاه ما با کمبود گسترده امکانات روبرو خواهیم بود و نخواهیم توانست پاسخگوی مطالبات جامعه سالمند کشور باشیم.
وی لازمه رفع این تهدید را تغییر در قوانین برشمرد و افزود: ما پیش از این در مجلس کمیته تنظیم خانواده داشتیم با سیاستهای مشخص که الان این کمیته به حمایت از خانواده تغییر نام داده و در همین راستا، کارکرد آن هم باز تعریف شده است. این تنها یک نمونه است لذا بر همین روال در سایر بخش ها هم باید سیاستها تغییر کند.
عزیزی مشکل اصلی را ناتوانی دولت در تامین خواسته های جوانان خواند و اظهار داشت: دولت نتوانسته زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند، مشکل مسکن شان حل نشده و به همین خاطر روند تشکیل خانواده و فرزند آوری در کشور با مشکل روبروست.
نماینده مردم شیروان در مجلس در پایان تاکید کرد که داریم جامعه را به سمت تغییر نسل سوق می دهیم و افزود: اگر چاره ای نیاندیشیم، هشدار رهبری در خصوص تغییر نسل به وقوع خواهد پیوست و آن گاه با مشکلات عظیم تری روبرو خواهیم بود.

 

جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.